رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 505226

انتخاب بین حباب بیشتر یا تورم کمتر

بهتر است حباب بورس به مرور تخلیه شود تا ناگهانی

ساعت 24 - ارزش سهام شرکتهای فعال در بورس تهران در روزهای تازه سپری شده با نوسان شدید مواجه شده است و کاهش های شاخص کل که شکار روزهای ان افزایش می یابد بر رفتار و نگاه سهامداران موثر خواهد شد.

بورس
dir="RTL"> آیا کاهش قابل توجه شاخص کل در روز سه شنبه به دلیل کاهش قابل اعتنای قیمت دلار در بازار ارزبود؟ دنیا ی اقتصادنوشته است :نوسان شدید و بی‌سابقه نرخ ارز در روزهای گذشته پیش‌بینی‌های سرمایه‌گذاران بورس را به هم ریخته است. درگیری بیش از ۷۰ درصد صنایع بورس با نرخ دلار و ارز بر کسی پوشیده نیست و نوسان شدید نرخ ارز اعداد درج شده در پیش‌بینی سود شرکت‌ها و به خصوص شرکت‌های بزرگ بورسی را تحت تاثیر قرار داده است. از سوی دیگر وعده مدیران دولت دربره کاهش بیشتر قیمت دلا و همجنین افزایش نرخ بهره بانکی نیز بر بازار سهام اثر گذاشته است. اکنون بازار سهام به یک معضل بزرگ تبدیل شده است و هرروز گره های تازه ای بردست وپای آن زده می شود و بازتاب آن در کل اقتصاد به ویژه نرخ تورم آشکارتر می شود. به این ترتیب که بخشی از افزایش قیمت سهام شرکتها به ویژه شرکتهایی که صادرات دارند به دلیل افزایش شدید نرخ ارزهای معتبر به ریال بود و افزایش قیمت سهام نیز بر قیمت دلار می افزود. حالا دولت به جایی رسیده است که باید بین انتظارات سهامدارت در بازار سهام که تاب آوری کمی دربرابر کاهش رشد قیمت ها دارند و این اتفاق خواهد افتاد ونیز نرخ تورم یک را انتخاب کند .

علی رضاییان در روزنامه دنیای اقتصاد این مقوله را درکانون توجه قرار داده است و چنین تحلیل کرده است:افزایش قیمت، ناشی از خریدهای جمعی در بورس، باعث شده است بین قیمت بازاری شرکت‌ها و ارزش واقعی آنها شکاف عمیقی ایجاد شود. این شکاف در ادبیات مرسوم اقتصادی به حباب معروف است. این شکاف به حدی زیاد شده است که صنایع مختلف داخلی به‌رغم تولید و سودآوری چند صدم درصدی شرکت‌های بین‌المللی مشابه، ارزشی قابل رقابت با آنان پیدا کرده‌اند؟! این تصویر نشان‌دهنده آن است که افراد در بورس فارغ از اینکه واقعا بدانند یا بخواهند که بدانند چه چیزی را می‌خرند، صرفا با این اطمینان که فردا می‌توانند آن را گران‌تر بفروشند، امروز اقدام به خرید می‌کنند و این، علت اصلی ایجاد بازدهی خیره‌کننده در چند ماه گذشته بازار سهام بوده است.

اگر فرض کنیم نقطه توقفی بر این رویه نباشد و خرید به دلیل اطمینان از فروش به قیمتی بالاتر، همچنان رهبری‌کننده معاملات بورس باشد، در نهایت حباب زمانی می‌تواند از بین برود که ارزش واقعی شرکت افزون شود و به ارزش بازاری آن برسد. این امر یا به‌واسطه افزایش کارآیی و تولید بیشتر شرکت محقق می‌شود که در مورد ما تاکنون صادق نبوده است یا به‌واسطه افزایش قیمت محصول و در نتیجه افزایش سود اسمی شرکت. اما اگر رشد قیمت محصول شرکت‌ها بخواهد شکاف کنونی را پر کند، ما دچار تورمی بسیار بالا در آینده خواهیم شد. از همین روست که برخی از اقتصاددانان معتقدند اگر روند فعلی بورس متوقف نشود، ما به‌زودی شاهد تورم‌هایی فراتر از قبل خواهیم بود.

اما سناریوی دیگری نیز احتمال بروز دارد. اگر معامله‌گران واقعا معتقد به سود انتظاری بالا ناشی از تقسیم سود شرکتی که سهامش را خریده‌اند، نباشند، آن گاه زمانی خواهد رسید که به جای دنباله‌روی از دیگران، از خود می‌پرسند آیا خرید سهام این شرکت با چنین قیمتی می‌صرفد؟ و اگر معامله‌گران دیگر همین سوال را از خود بپرسند، آیا دیگر کسی فردا پیدا می‌شود که این سهام را از من بخرد؟ به اعتقاد نگارنده، دیر یا زود معامله‌گران به این پرسش‌ها فکر خواهند کرد و آن زمان روند تغییر می‌کند و تخلیه حباب شروع می‌شود. تنها نکته آن است که هر چه شکاف ارزش بازاری و واقعی شرکت‌ها بیشتر شود، آن گاه از بین رفتن سریع حباب خود می‌تواند تبعات بیشتری برای اقتصاد کلان داشته باشد. به عبارت دیگر هم تشکیل حباب فعلی تبعاتی برای اقتصاد کلان دارد و هم از بین رفتن آن. تنها می‌توان امیدوار بود وضعیت با ثباتی در بازار حاکم شود و در طول زمان حباب برطرف شود و به این شکل بازارهای دیگر از آن آسیب نبینند و سطح تورم در بازه معقولی قرار گیرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها