رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 505609

گلایه‌های علم‌الهدی از محدودیت‌های کرونایی/ تعطیلی حرم و نماز جمعه راه علاج نیست

ساعت24- امام جمعه مشهد گفت: راهی که برای مقابله با ویروس کرونا مبنی بر حذف ارتباطات در پیش گرفته‌ایم، راه درستی نیست چرا که افراد جامعه را دچار خسارت‌هایی می‌کند که تبعات آن از ابتلا به این ویروس و بیماری خیلی بیشتر و نگران‌ کننده‌تر است.

سید احمد علم الهدی
خطیب نماز جمعه مشهد در متنی که به عنوان خطبه مجازی نماز جمعه مشهد منتشر کرد افزود: با این ویروس باید زندگی کنیم یعنی زندکی در همه موارد فرهنگی، دینی و اقتصادی جریان داشته باشد و در عین ‌حال با این ویروس نیز باید مقابله کرد.
او ادامه داد: مسوولان باید مدیریت جامع‌تر و کامل‌تری را در نظر بگیرند چرا که اگر با حذف و محدودیت‌های ارتباطات اجتماعی بخواهیم با این ویروس بسازیم، به استیصال و یک سقوط فوق‌العاده اقتصادی و فرهنگی خواهیم رسید و اکنون برخی از مردم در زندگی خود مستاصل شده‌اند.
امام جمعه مشهد گفت: با سیاست حذف و محدودسازی ارتباطات نمی‌شود جامعه را اداره کرد، مسوولان باید فکر دیگری بکنند، بستن حرم مطهر حضرت امام رضا (ع)، تعطیل کردن نماز جمعه، بستن مساجد، بازار و دستگاه‌های تفریحی، علاج مشکل نیست، این تدبیر نیست بلکه مدیریت بر حسب بی‌تدبیری است.
او افزود: این مدیریت غیرمدبرانه است که همه‌چیز را حذف و محدود کنیم، مردم ما اکنون در مشکلات اقتصادی دست‌ و پا می‌زنند، در مشهد به خاطر کاهش زائر و مسافر، فشار اقتصادی مردم این شهر را مستأصل کرده است، لذا ارتباطات را باید مدیریت کنند نه اینکه آن را حذف کنند و مردم نیز در این مدیریت می‌توانند از طریق فاصله‌های اجتماعی، استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مسوولان و کادر درمانی کمک کنند.
علم الهدی اظهار امیدواری کرد مسوولان بعد از ۶ ماه تجربه کردن مقابله با کرونا به این نتیجه و واقعیت برسند که امکان زندگی با این ویروس در ۶ ماه آینده سال جاری را باید با مدیریت ارتباطات فراهم کنند.
او گفت: این‌ بلیه اکنون در همه جوامع و ملل دنیا رواج دارد و ما باید بتوانیم زندگی خود را با همین شرایط تطبیق دهیم و زندگی را حذف نکنیم، شئون زندگی را نباید حذف کرد لذا امید است مسوولان با دلسوزی، تدبیر و احساس مسوولیت قوی در این زمینه برنامه‌ریزی کنند.
امام جمعه مشهد با تشکر از تلاش کادر درمانی در مقابله با ویروس کرونا افزود: نزدیک به ۶ ماه است کادر درمانی اعم از پزشک و پرستار به طور شبانه روزی و خستگی ناپذیر در این جهاد که جهاد در راه خداست، خدمت می‌کنند و برخی از این عزیزان به بیماری مبتلا شده و با از دست دادن جان خود به مقام رفیع شهادت نایل آمده‌اند.
وی از مردم خواست با رعایت اصول بهداشتی به کمک کادر درمانی شتافته و تمام کسانی که قدرت، توان و تخصص دارند در راستای رفع کمبود نیروی انسانی و تجهیزات و نیازهای بیمارستانی قدم بردارند.

تعطیلی نماز جمعه نیازمند بازنگری است
علم‌الهدی ادامه داد: پنجم مرداد سالروز اقامه نخستین فریضه نماز جمعه در کشور به امامت مرحوم آیت‌الله طالقانی در تهران است و از این روز نماز جمعه به‌ عنوان یک نماد بزرگ انقلاب اسلامی در سراسر کشور آغاز شد.
او گفت: در همه فراز و نشیب‌هایی که در این ۴۱ سال برای انقلاب و نظام به وجود آمده است، نماز جمعه و تربیون نماز جمعه به ‌عنوان یک قائمه با عظمت نگهبان و نگهدارنده ارزش‌های انقلابی در جامعه ما نقش ایفا ‌کرده است.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: به خاطر این بیماری و بلیه که نازل‌ شده است، وارد ششمین ماه تعطیلی نماز جمعه می‌شویم، به امید اینکه عزیزان متولی اقامه نماز جمعه و شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه بتوانند تصمیم قطعی در مورد نماز جمعه بگیرند.


وی ادامه داد: اینطور که دستگاه‌های بهداشتی ما پیش‌بینی می‌کنند، به ‌طور مسلم این بیماری و ویروس تا آخر سال ادامه خواهد داشت حتی موج سوم این ویروس در فصل پاییز به خاطر ممزوج شدن آن با آنفلوآنزا خیلی شدیدتر پیش‌بینی می‌شود لذا باید تصمیمات بهتری در کنترل و مقابله با این ویروس از نظر مدیریت ارتباطات در جامعه گرفته شود.
آیت‌الله علم‌الهدی گفت: امسال مسلمین جهان از برگزاری حج ابراهیمی محروم هستند، دهه اول ماه ذی‌الحجه، دهه تکمیل میقات حضرت موسی است و عمده عظمت و اهمیت این ماه به خاطر این خصوصیت است.

تبدیل شدن انقلابی دو آتشه به ضد انقلاب به خاطر خداناباوری است

او باورنداشتن خدا را علت انحراف عنوان کرد و افزود: عامل اصلی ریزش‌های انقلابی و ریزش‌های دینی در جامعه خداناباوری بوده است.
امام جمعه مشهد ادامه داد: این‌که برخی افراد یک‌مرتبه از انقلاب برمی‌گردند، یک انقلابی دو آتشه به‌ یک ضد انقلاب تبدیل می‌شود، زاویه دید و موضع‌گیری سیاسی وی ۱۸۰ درجه تغییر می‌کند، یک دین‌مدار متدین متعبد با یک تحول اقتصادی و زیرورو شدن مسئله زندگی‌اش از دین و خدا و پیغمبر دست برمی‌دارد، به خاطر خداناباوری است.
وی گفت: در عرصه فعالیت‌های انقلابی و دین‌گرایی، افرادی که در جریان و جو اجتماعی در مرحله دین‌داری و انقلابی قرار گرفته‌اند اگر خداباوری کامل و اخلاص توحیدی نداشته باشند، دچار ریزش می‌شوند و از این مسیر برمی‌گردند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها