رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 505793

افزایش 80 درصدی حقوق بازنشستگان حداقل بگیر

ساعت24 - محمد اسدی، رئیس کانون بازنشستگان قزوین و دبیر کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشور با اشاره به تصویب پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های برجای مانده دولت طی ۱۰ سال گذشته به سازمان تامین اجتماعی در مجلس به روزنامه ایران می‌گوید:

بازنشستگان
dir="RTL">براساس این مصوبه سازمان هم مکلف شده است ٣٠ درصد این مبلغ در حدود ١٥ هزار میلیارد تومان را به بحث متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص دهد، این اتفاق مهم می‌تواند فاصله معوقات حقوق بازنشستگان را به علت درست اجرا نشدن ماده ٩٦ قانون (افزایش دستمزد مطابق با تورم) بوده تا حد زیادی جبران کند. وی با بیان اینکه برای ترمیم حقوق بازنشستگان باید این متناسب‌سازی انجام می‌شد، اظهار می‌دارد: در سال ٨٨ یک‌بار این همسان‌سازی انجام شده بود، اما در آن سال به صورت یارانه دولتی و نه به صورت جزئی از حقوق انجام گرفت و از آن سال تاکنون ترمیم حقوق‌ها انجام نشده بود. به گفته او این همسان‌سازی تأثیر مثبت خود رابر معیشت بازنشستگان خواهد گذاشت و بخشی از ترمیم حقوق در قالب آن انجام می‌شود که بسته به جدول حقوق از ٣٠ تا ٧٠ درصد متغیر است و در کنار افزایش حقوقی که در ابتدای امسال صورت گرفت می‌تواند تأثیر خوبی در قدرت خرید بازنشستگان داشته باشد، برای مثال بازنشسته حداقل‌بگیر با ٣٠ سال سابقه خدمت که در اسفند ٩٨، یک میلیون و ٥١٧ هزار تومان حقوق دریافت می‌کرد، حالا حدوداً ٢ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان دریافتی خواهد داشت که افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. او ادامه می‌دهد: این افزایش حقوق شاید با توجه به نرخ تورم چشمگیر نباشد، اما عدد بزرگی است.

افزایش بن و حق مسکن

علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان و کارگران تأمین اجتماعی استان تهران به «ایران» می‌گوید: با تلاش‌های دولت و مدیرعامل سازمان در خصوص متناسب‌سازی حقوق نتایج مثبتی گرفته شده است. او اضافه می‌کند: در روش اول، آن دسته از افرادی که ۳۰ سال سابقه دارند و در زمان بازنشستگی حداقل دستمزد را می‌گرفتند و امروز هم همان حداقل را می‌گیرند، حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافتی خواهند داشت و آن دسته از افرادی که با ۳۵ سال سابقه بازنشسته شده بودند و حداقل حقوق را دریافت می‌کردند و در زمان حال نیز حداقل را می‌گیرند، چیزی در حدود سه میلیون تومان دریافتی خواهند داشت. روش دوم در خصوص همسان‌سازی حقوق‌ها، شامل چند آیتم می‌شود. به گفته دهقان‌کیا، در این روش، میزان سوابق در نظر گرفته می‌شود. همچنین میزان پرداختی‌ها را در نظر خواهیم داشت و به افرادی که بالای ۲۵ سال سابقه دارند، نیز امتیازاتی تعلق خواهد گرفت. در این روش افرادی که ۱۰ سال سابقه دارند، تا ۱۵۰ هزار تومان و به ترتیب با افزایش سنوات این رقم تا سابقه ۳۰ سال به ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد. در این شیوه افرادی که ۳۵ سال سابقه کار دارند، چیزی در حدود ۴۸۰ و ۵۰۰ هزار تومان افزایش حقوق خواهند داشت. امتیاز دومی که این افراد می‌گیرند، این است که افرادی که با بیش از ۲۵ سال سابقه بازنشسته شدند و از حداقل حقوق بالاتر دریافت می‌کردند و یا سقف حقوق را داشتند، متفاوت عمل می‌شود، به نحوی که به عنوان مثال، کسی که با ۳۰ سال بازنشسته شده و در زمان بازنشستگی ۴ برابر حقوق می‌گرفت اما حقوق او، امروز به میزان دو برابر رسیده است، در فرمولی قرار می‌گیرد که تا ۴۰۰ هزار تومان اضافه پرداختی خواهد داشت. زیرا این فرد زمان بازنشستگی معادل چهار برابر می‌گرفته اما این رقم به دو برابر رسیده است. امتیاز دیگر مربوط به افرادی است که بالای ۲۵ سال سابقه دارند، درخصوص این افراد نیز از یک درصد تا ۷ درصد حداقل دستمزد افزایش پیدا می‌کند. این ۷ درصد هم مربوط به کسانی است که ۳۵ سال سابقه کار دارند. باید منتظر باشیم تا ببینیم پایان ماه جاری به چه اعداد و ارقامی می‌رسیم.

توجه به ضریب پایه سنوات

ناهید حیدری، مدیر کل امور فنی مستمریهای تأمین اجتماعی نیز درخصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به «ایران» می‌گوید: با توجه به بند ب ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه، سازمان ملزم شد که حقوق بازنشستگان را متناسب‌سازی نماید. بدین‌ترتیب این امر در دستور کار سازمان قرار گرفت و با استفاده از مشارکت‌های حداکثری و استفاده از نقطه نظرات کانون‌های عالی بازنشستگان، بر اساس فرمول‌های بیمه‌ای و میزان مشارکت هر فرد در پرداخت حق بیمه و همچنین مدت زمان پرداخت حق بیمه، ضمن رعایت اصل عدالت، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به سرانجام رسید.به گفته او، در این امر، ضریب پایه سنوات در نظر گرفته شد و مبنای آن از صفر تا ۱۰ سال و از ۱۰ سال تا ۳۵ سال است و هر مستمری‌بگیر بر اساس مدت سابقه و ضریب پایه حق بیمه مشمول همسان‌سازی حقوق می‌شود. از طرفی برای اینکه بتوانیم تشویقی هم برای سنوات بالاتر داشته باشیم، سابقه بالای ۲۵ تا ۳۵ سال را نیز در نظر گرفته‌ایم و همچنین از این ماه میزان دریافت کمک هزینه معیشتی یا همان بن و حق مسکن نیز نسبت به سال گذشته ۱۷۲ درصد رشد داشته است و از ۹۰ هزار تومان در خرداد ماه به ۱۹۰ هزار تومان رسیده است.

مدیر کل امور فنی مستمریهای تأمین اجتماعی، می افزاید: مشمولین متناسب سازی، کلیه بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان آنها هستند و این افزایش به همه سطوح دستمزد تعلق می‌گیرد. به گفته حیدری حدود 17 هزار و 500 میلیارد تومان برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان اعتبار اختصاص داده شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها