رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 506113

شاهکار فن‌وی؛ لیورپول چگونه هم قهرمان شد هم سودآور

ساعت 24- اکتبر ۲۰۱۰ گروه ورزشی "فن‌وی" که در آن زمان "نیو انگلند اسپورتس ونچرز" نام داشت، با پرداخت ۳۰۰ میلیون پوند باشگاه فوتبال لیورپول را از جورج جیلت و تام هیکس خرید. پس از بردن لیگ قهرمانان اروپا در فصل گذشته، لیورپول این فصل برای اولین بار بعد از ۳۰ سال قهرمان لیگ برتر انگلیس هم شده است.

dir="RTL">این تغییر مالکیت سنگ بنای موفقیت لیورپول شد. تغییرات داخل زمین با رهبری یورگن کلوپ تنها یکی از اقدامات جان هنری، مدیر جدید لیورپول بود. بیرون زمین هم لیورپول از یک باشگاه زیان‌ده بدهکار که نمی‌توانست در بلندمدت کسب‌وکاری پایدار باشد و حتی در آستانه ورشکستگی قرار داشت، به باشگاهی سودآور تبدیل شده است.لیورپول با ۵۰ میلیون پوند زیان ناخالص در سال ۲۰۱۱ در زمان مالکیت تام هیکس و جورج جیلت، اکنون به ۵۰ میلیون پوند سود ناخالص رسیده و بعد از تاتنهام دومین باشگاه سودآور لیگ برتر است.

تسویه بدهی‌ها

شرکت فن‌وی که سال ۲۰۰۱ در بوستون تاسیس شده و مالک باشگاه بیسبال بوستون رد ساکس نیز هست، در زمان خریدن لیورپول وعده داد همه بدهی باشگاه را تسویه کند و بدهی سالیانه را از ۲۵ تا ۳۰ میلیون پوند به دو، سه میلیون برساند. مالکان قبلی که از بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸ ضربه سنگینی خورده بودند از پس بازپرداخت بدهی‌ها برنمی‌آمدند.اما این تنها موفقیت اقتصادی مالکان جدید لیورپول در این ۱۰ سال نبود. وعده دیگر آنها "ایجاد یک بنیه مالی قوی" بود و اطمینان از اینکه "باشگاه منابع مالی لازم را برای موفقیت دوباره و جذب بهترین بازیکنان داشته باشد."

افزایش ظرفیت‌ درآمدزایی

تحول مالی لیورپول در زمان مالکیت گروه فن‌وی شگفت‌انگیز بوده است. درآمد این باشگاه در فصل ۱۹-۲۰۱۸، در فصلی که لیگ قهرمانان را برد، با ۱۷ درصد افزایش نسبت به فصل قبل برای اولین بار از مرز ۵۰۰ میلیون پوند عبور کرد و به ۵۳۳ میلیون پوند رسید.هر چند درآمدهای تلویزیونی بیشترین سهم را در میان درآمدهای عملیاتی لیورپول داشت (۴۸ درصد) اما بیشترین رشد را در میان منابع درآمدی، درآمدهای تجاری داشته است، مثل درآمد فروش حقوق اسپانسری و فروش پیراهن و سایر کالاها به هواداران.درآمدهای تجاری لیورپول با ۲۲ درصد افزایش نسبت به فصل قبلی به ۱۸۸ میلیون پوند رسیده است. عمده این افزایش به دلیل پاداش‌هایی بود که بر اساس عملکرد تیم در قراردادهای اسپانسری قید شده‌ بودند؛ همین طور قرارداد بهتر با بانک استاندارد چارترد، اسپانسر اصلی لیورپول و بستن قرارداد با ۹ شریک تجاری جدید.کوچیکترین سهم (۱۵ درصد) در میان منابع درآمدی لیورپول مربوط به درآمدهای روز مسابقه است که فصل پیش با چهار درصد افزایش به ۸۴ میلیون پوند رسید. گروه فن‌وی که مالک آنفیلد، ورزشگاه لیورپول هم هست، با بازسازی داخل و خارج ورزشگاه و ساخت یک فروشگاه بزرگ در سال‌های گذشته، درآمدزایی باشگاه در روز مسابقه را هم افزایش داده است. افزایش گنجایش ورزشگاه به بیش از ۶۰ هزار نفر هم در دستور کار قرار دارد که باز هم درآمدهای روز مسابقه لیورپول را افزایش خواهد داد.

سودآوری

این افزایش درآمد باعث شد لیورپول پارسال، برای سومین فصل پیاپی سودآور باشد. لیورپول سال گذشته ۲۹ میلیون پوند سود کسب کرد. از این لحاظ عملکرد لیورپول بسیار بهتر از رقبایش یعنی منچستر سیتی (۱۰ میلیون پوند سود)، منچستر یونایتد (۱۹ میلیون پوند سود)، آرسنال (۲۷ میلیون پوند زیان) و چلسی (۱۱۰ میلیون پوند زیان) بود.روند افزایش درآمد لیورپول در سال‌های گذشته ثابت بوده و از ۱۷۰ میلیون پوند در سال ۲۰۱۲ به ۵۳۳ میلیون پوند در سال ۲۰۱۹ رسیده است. لیورپول حالا بعد از دو رقیب منچستری، سومین باشگاه پردرآمد انگلیس است و سال گذشته تنها دو میلیون پوند کمتر از سیتی درآمد داشته است.

بازاریابی جهانی

یکی از دلایل موفقیت اقتصادی لیورپول در سال‌های گذشته، شبکه ارتباطی قوی گروه ورزشی فن‌وی در سراسر جهان و به ویژه در بازار بزرگ آمریکا بوده است. تورهای این باشگاه در آمریکا و آسیا در سال‌های گذشته، در راستای برنامه بازاریابی هدفمند بین‌المللی باشگاه بوده است.برنامه‌ریزی دقیق این تورها دلیل اصلی موفقیت‌ آن‌ها بود. طراحی وب‌سایت اختصاصی برای تورها و پوشش رسانه‌ای گسترده بخشی از این برنامه‌های بازاریابی بودند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها