رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 506661

همتی توپ تورم را به زمین نوبخت و نیزدژپسند انداخت

دود تورم در چشم مردم و دعوای مدیران ارشد

ساعت 24 -نرخ تورم سال 1399 موضوع اختلاف نظر جدی سه فرمانده اقتصادی به ویژه میان همتی رییس بانک مرکزی و نیزنوبخت رییس سازمان برنامه بودجه بود و حالا همتی توپی را که نوبخت به زمین بانک مرکزی انداخته بود را به زمین او برگرداند.

مرکز آمار  نرخ تورم
dir="RTL">همتی در یادداشت تازه خود نوشته است : " خرید بخشی از منابع ارزی صندوق توسعه ملی، جهت تأمین کسری بودجه توسط بانک مرکزی ( آنچنان که در بودجه سال ۹۸ تکلیف شد) در شرایط تحریمی، تأمین کسری بودجه از محل پایه پولی است. این روش، در کوتاه مدت، همانند استقراض از بانک مرکزی خواهد بود. لذا، بانک مرکزی به حکم وظیفه، نظر کارشناسی خود را در خصوص آثار احتمالی ناخوشایند این روش تأمین بودجه، گزارش کرده بود".

به این ترتیب است که حالا باید منتظر باشیم تا سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این داوری رییس بانک مرکزی جواب دهد. اما همتی برای اینکه بانک مرکزی را دور از مصیبت نرخ رشد شتابان نشان دهد در جای دیگر نیز نوشته است : "همه افزایش قیمت‌ها در بهار امسال، صرفا به رشد پایه پولی و نقدینگی مربوط نمی‌شود. افزایش انتظارات تورمی، متأثر از عوامل غیر پولی و عملکرد سایر بازارها نیز در افزایش فشارهای تورمی نقش داشته‌اند." کار شناسان باور دارند که این بخش از نوشته همتی و منظور از سایر بازارها به بازار سهام برمی گردد که در 4 ماه تازه سپری شده رشد بهت برانگیزی را تجربه کرده است .

واقعیت اما این است که دود تورم به چشم شهروندان و به ویژه کسانی که دارایی قابل اعتنایی مثل طلا،سکه ، سهام ، مسکن و خود روی مازارد برمصرف ندارند می رود و شعله های تورم زندگی آانها را می سوزاند. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد خانوارهای کشور در ماه گذشته تورم ۴/ ۶ درصدی را تجربه کردند. همچنین دهک غیربرخوردار با ثبت تورم ۲۳/ ۷ درصدی، بالاترین تورم را پشت ‌سر گذاشته است. از این رو نگرانی‌هایی درخصوص معیشت خانوارها شدت گرفته است. بر این اساس، خانوارهای کشور برای تامین سبد مطلوب وزارت بهداشت حداقل باید بیش از یک میلیون و ۸۰۰هزار تومان برای خوراکی‌ها هزینه‌ کنند. اما برای دهک‌های پایین و طبقات محروم‌تر این عدد پایین‌تر است و نمی‌توان سبد وزارت بهداشت را به‌عنوان کف زندگی در نظر گرفت. کالری مصرف‌شده در دهک سوم(مرز خط فقر) در حدود ۱۹۳۴ کالری در روز بوده است. اگر این عدد مبنا قرار بگیرد، هر خانوار برای تامین حداقل‌های زندگی نیاز به حداقل یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان خواهد داشت. اگر هزینه خوراکی به کل هزینه‌ها تعمیم یابد، با توجه به اینکه سهم خوراکی‌ها ۸/ ۳۱ درصد از کل سبد مصرف دهک سوم است، هر خانوار کشور در ماه گذشته، حداقل نیاز به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان داشته تا بتواند حداقل‌های زندگی را تامین کند. ار گزارش داده است :"

شهروند تهیدستی که این روزها نگران تامین هزینه های زندگی حداقلی شامل خوراک کافی ونیز تا اندازه ای پوشاک و نیز یافتن سر پناهی برای اقامت و درامان ماندن از گزند بیرون ماندن است تفاوتی نمی کند که کلید تورم را افزایش نرخ ارز زده است یا بازار سهام یا نوع تامین کسری بودجه. شهروندان دولت را مقصر بدتر شدن وضعیت زندگی خود می دانند و تفکیک برای آنها فایده ای ندارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها