رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 506671

گیاه‌خواری "اجباری" در لبنان و حذف گوشت از سفره ها

ساعت 24 -اوضاع نابسامان اقتصادی لبنان در سایه بحران کرونا بدتر شده است. بسیاری از شهروندان این کشور قادر به خرید گوشت نیستند و به همین دلیل به گیاه‌خواری اجباری رو آورده‌اند.

dir="RTL">وبسایت روزنامه آلمانی‌ تاگس ‌تسایتونگ (دی تاتس) گزارشی در باره گسترش فقر در لبنان با عنوان "بیروت گیاه‌خوار می‌شود" منتشر کرد.یولیا نویمن در آغاز گزارش خود می‌نویسد، لبنان در حال حاضر بزرگ‌ترین بحران اقتصادی و مالی خود را پس از استقلال از فرانسه (در سال ۱۹۴۳) تجربه می‌کند.به گفته نویمن، "کمبود بودجه دولتی و ویروس کرونا باعث شده‌اند که پوند لبنان طی هشت ماه بیش از ۸۰ درصد ارزش خود را از دست بدهد.او می‌نویسد، هرروز به مدت چند ساعت برق و اینترنت قطع می‌شود، حدود ۶۰ درصد از شش میلیون شهروند لبنان بیکارند و سازمان دیده بان حقوق بشر هشدار می‌دهد که میلیون‌ها نفر به دلیل کمبود مواد غذایی در معرض گرسنگی هستند.به گفته کارشناسان، اقتصاد لبنان بدون کمک‌های خارجی بهبود نخواهد یافت. از نیمه ماه مه سال جاری مذاکرات بین صندوق بین‌المللی پول و دولت لبنان برای دریافت یک وام ۱۰ میلیارد دلاری ادامه دارد. صندوق بین‌المللی پول برای پرداخت این وام خواستار اصلاحات اساسی در این کشور شده است.

حذف گوشت از سفره غذایی

در ادامه گزارش نویمن آمده است: «هزاران کافه، رستوران، بار و خرده‌فروشی به اجبار تعطیل شده‌اند. به گفته اتحادیه قصابان و دامداران بیش از ۶۰ درصد قصاب‌ها در چند هفته گذشته مغازه‌های خود را بسته‌اند».نویمن به نقل از یک قصاب بیروتی می‌نویسد، او پیش از بحران کرونا روزانه بین ۷۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم گوشت می‌فروخته، اما در حال حاضر فروش او به‌شدت کاهش یافته و به حدود ۱۰ کیلو در روز رسیده است.مدت‌هاست که شهروندان لبنان علیه اوضاع نابسامان اقتصادی کشورشان دست به حرکات اعتراض می‌زنند

مدت‌هاست که شهروندان لبنان علیه اوضاع نابسامان اقتصادی کشورشان دست به حرکات اعتراض می‌زنند.مهم‌ترین دلایل این روند، سقوط ارزش پول لبنان و افزایش سرگیجه‌آور تورم است. بر اساس گزارش روزنامه تاتس، یک سال پیش قیمت یک کیلو گوشت گاو ۱۶ هزار پوند (حدود ۱۰ یورو) بوده ولی امروز به ۴۵ هزار پوند رسیده است.قیمت گوشت قرمز در ماه ژوئن به ۷۰ هزار پوند رسیده بود اما دولت برای چند قلم مواد خوراکی روزمره از جمله گوشت قرمز سوبسید در نظر گرفته است.با وجود این، گوشت حتی از برنامه غذایی ارتش لبنان حذف شده است.

امکانی برای مصرف کمتر گوشت

ریچل باهن، استاد رشته ایمنی مواد غذایی در دانشگاه آمریکایی بیروت معتقد است که لبنانی‌ها تاکنون بیش از حد گوشت قرمز مصرف می‌کرده‌اند و بد نیست که در آینده مصرف خود را پایین بیاورند.

او می‌گوید: «به‌ویژه در میان کسانی که وضع مالی خوبی دارند مصرف گوشت قرمز به مراتب بیشتر از حدی بود که متخصصان تغذیه برای تامین پروتئین توصیه می‌کنند. این افراد اکنون این فرصت را دارند که به گزینه‌های پروتئین گیاهی رو بیاورندبسیاری از کارشناسان هشدار می‌دهند که نباید با محدود کردن مصرف گوشت در کسانی که علاقه زیادی به این ماده غذایی دارند، حس رضایت آنها را کاهش داد. به اعتقاد آنها این کار آسیب‌های بیشتری را در درازمدت به سلامت این افراد وارد می‌کند.نویمن گزارش خود را با نقل قول‌هایی از یک زن لبنانی به‌پایان می‌برد که خیلی وقت است گوشت نخورده. او ضمن بیان این که امیدوار است، به زودی به دیدن دخترش در لندن برود می‌گوید: «به محض این که آنجا برسم، دو پرس شاوارما سفارش می‌دهم و آن را با هیچ کس تقسیم نمی‌کنم».

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها