رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 506731

آمریکا و وسوسه روسیه برای جنگ با چین

ساعت 24 - در پایتخت چین پوسترهایی روی دیوارها چسبانده می‌ شود که در آنها نوشته شده کجا می‌ توان در هنگام حمله هوایی پناه گرفت. این ممکن است نشانه این باشد که پکن تهدید مایکل پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا را مبنی بر رهاسازی چین از ظلم حزب کمونیست جدی گرفته است.

دونلد
dir="RTL">کارشناسان بعید نمی‌ دانند رهبری چین کشور را برای جنگ آماده می‌ کند. اما برنامه های آمریکا مبنی بر اینکه بتواند نظام سیاسی چین را همانند اتحاد جماهیر شوروی تغییر دهد توهم آلود است. مشروعیت دولت در چین با افزایش سریع سطح زندگی تأمین می‌ شود.در روزهای اخیر روابط چین و آمریکا دچار لرزه های جدیدی شده است. پس از آنکه دولت رئیس جمهور دونالد ترامپ دستور بسته شدن کنسولگری چین در هیوستون را صادر کرد چین کنسولگری آمریکا در چنگدو را تعطیل کرد.از این منظر سخنرانی پومپئو در کتابخانه رئیس جمهور ریچارد نیکسون مانند سیگنالی برای آغاز جنگ صلیبی علیه کمونیسم چین به نظر می‌ رسد. وزیر امور خارجه آمریکا درخواست کرد با درگیر کردن سازمان ملل، ناتو، گروه 7 و گروه 20 در این کارزار، به آن وجهه‌ای جهانی بخشید. روسیه به وارث اتحاد جماهیر شوروی که از بنیانگذاران سازمان ملل متحد بود در گروه 20 نیز عضویت دارد. بنابراین رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در نظر دارد مسکو را نیز درگیر این کارزار کند. چون آن گونه که از سخنان وی بر می‌ آید واشنگتن در اوایل دهه 1980 موفق به تغییر در رفتار اتحاد جماهیر شوروی شده است.

پومپئو در سخنانی خطاب به مخاطبان جهانی سخنان سخاوتمندانه‌ای در متهم کردن پکن داشت. او حتی سیستم کمونیستی را با هیولای فرانکنشتاین که اثری از مری شلی نویسنده انگلیسی است مقایسه کرد. به گفته وزیر امور خارجه آمریکا "چین ارزشمندترین دارایی های فکری و اسرار تجاری را چاپیده است که منجر به از بین رفتن میلیون‌ها شغل در آمریکا شده و از ماحصل تلاش و کار بردگان اسباب بازی ساخته است". به خاطر چین امنیت مسیرهای حمل و نقل کلیدی جهان برای حمل و نقل تجاری کمتر شده است.وزارت امور خارجه چین پاسخ داد: "پومپئو حقایق را تحریف می‌ کند حقیقت و دروغ را با هم مخلوط می‌کند. گفتار او نمونه‌ای از ادبیات جنگ سرد است". روزنامه گلوبال تایمز که توسط حزب کمونیست منتشر می‌ شود وزیر امور خارجه آمریکا و سه مقام دیگر آمریکایی (دستیار رئیس جمهور در امنیت ملی رابرت اوبراین، دادستان کل ویلیام بار و وزیر دفاع مارک اسپر) را "باند تبهکار چهار نفره" نامید و چهار افراطی و از جمله همسر مائو را به یاد خوانندگان چینی آورد که پس از مرگ وی سعی در به دست آوردن قدرت در چین داشتند.

الکساندر لومانوف معاون مدیر انستیتو تحقیقاتی اقتصاد جهانی و روابط بین الملل "پریماکوف" وابسته به آکادمی علوم روسیه در گفتگو با ما خاطرنشان کرد: "گویا پومپئو چیزی را از صندوق نفتالین که در دهه‌های 70 و 80 آموخته بود بیرون آورد. در آن زمان ایالات متحده به دنبال تغییر رفتار اتحاد جماهیر شوروی بود و روابط شوروی را با متحدانش خراب می‌کرد. اتفاقا همین نیکسون و هنری کیسینجر بودند که در سال 1972 حرکتی قدرتمند انجام دادند و چین را در تقابل با اتحاد جماهیر شوروی به سوی خود کشاندند. سپس آمریکایی‌ها به روش بسیار دقیقی تضادهای بین اتحاد جماهیر شوروی و متحدانش در اروپای شرقی را ایجاد کردند. اما چنین روشهایی برای چین مناسب نیست. اولا، او این تعداد متحد ندارد. انتظار اینکه مردمان ساکن در مناطق مرزی قیام کنند و باعث شکاف در کشور شوند نیز غیرقابل توجیه است. مناطق مرزی چین حق جدایی از چین را ندارند یعنی همان حقی که در قانون اساسی شوروی پیش بینی شده بود. علاوه بر این در چین اقلیت‌های ملی حدود 6درصد از جمعیت را تشکیل می‌ دهند".

کتابچه راهنمای قدیمی که پومپئو بدست گرفت ممکن است رای دهندگان میان سال و کهنسال را که موفقیت و پیروزی آمریکا در اولین جنگ سرد را فراموش نکرده اند بسیار خوشحال کند. اما ربطی به واقعیت‌های امروز ندارد. اتحاد جماهیر شوروی ایدئولوژی خاص خود را داشت که آن را در کل جهان به نمایش گذاشت. این کارشناس گفت: اینکه پمپئو چین را متهم نمود که اگر تغییر نکند باعث تغییر آمریکا می‌شود یک عبارت تبلیغاتی تلخ است.

وی افزود: "برخلاف اتحاد جماهیر شوروی که به جنبش کمونیستی و کارگری در جهان علاقمند بود در چین به هیچ وجه کسی در این مورد حرف نمی‌ زند. چین نگران مبارزه کارگران برای حقوق خود نیست و هیچ گونه حمایتی از آنها نمی‌ کند". در مورد اینکه پوسترهایی حاوی آموزش در مورد پناهگاه‌های بمباران در پکن چسبانده می‌ شوند شاید این نمایش آن باشد که چین برای افزایش تنش‌ها، و رویارویی با این واقعیت که سیاست ایالات متحده هر چه بیشتر غیرقابل پیش بینی می‌شود آماده است. این احتمال وجود دارد که پکن نگران باشد که ترامپ برای افزایش رتبه انتخاباتی خود بفکر یک درگیری موضعی باشد. در آمریکا فاصله‌گیری از ارزیابی واقعی بینانه اوضاع و حرکت بسوی پمپاژ تبلیغاتی بسیار زیاد شده است. پوسترهای دفاع مدنی به مثابه هشدار نرم چین به واشنگتن است.

منبع: ایراس به نقل از سایت روزنامه نیزاویسیمایا گازتا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها