رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 506738

چرا سد مقاومتی خودروها فرومیریزد؟

رپورتاژ تبلیغی / نمودار سینوسی قیمت خودرو در بازار آزاد باز هم مثل گذشته بعد از یک دوره کوتاه نزول بار دیگر روندی صعودی گرفته است.

div>

نمودار سینوسی قیمت خودرو در بازار آزاد باز هم مثل گذشته بعد از یک دوره کوتاه نزول بار دیگر روندی صعودی گرفته است. ناظران بازار بر این باور هستند که افزایش قیمت خودرو در این بازه زمانی بیش از هر دوره دیگری تعجب‌برانگیز است. چراکه حباب قیمت خودرو در حالی بزرگ‌تر می‌شود که مشتری در این بازار وجود ندارد.

افزایش قیمت خودرو این روزها بی سر و صداتر از هر زمان دیگری رخ داده است. بررسی قیمت انواع خودروها نشان می‌دهد که بازار روزهای پر نوسانی را پشت سر می‌گذارد، این در حالی است که فعالان در این حوزه خبر از رکود شدید و ادامه‌دار در این بازار می‌دهند.

عرضه خودرو طی دو سال گذشته 40 درصد کاهش پیدا کرده است. خودروسازان در سنوات گذشته معمولاً یک میلیون و 200 هزار دستگاه بود و اکنون هدف‌گذاری روی یک میلیون و 500 هزار دستگاه است. هرچند گفته می‌شود که در بهترین سناریو تولید دو میلیون دستگاهی حاصل شود.

با پایان فشار تورمی بازار مسکن، اتمام دوران دلالی ارزی، سودجویی روی طلا و البته هجوم به سمت بازار سرمایه (بورس) حالا جریان سنگین نقدینگی باز هم به سمت بازار خودرو سرایت کرده و واسطه‌ها بعد از ماه‌ها فرصتی تازه برای تنفس و عرض‌اندام پیدا کرده‌اند.

پیش‌فروش‌هایی که تاثیری ندارند

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در ارتباط با طرح پیش‌فروش خودروسازان، نامشخص بودن قیمت نهایی محصولات ارائه‌شده است. قیمت نهایی محصولات عرضه‌شده در طرح‌های فروش دو خودروساز بزرگ در روز تحویل مشخص خواهد شد و برندگان نهایی بر اساس نوع محصولی که پیش‌خرید کرده‌اند باید مبالغی را به‌صورت علی‌الحساب به حساب خودروسازان واریز کنند؛ بنابراین نامشخص بودن قیمت خودروهای عرضه شده در طرح پیش‌فروش می‌تواند مهم‌ترین دلیل برای استقبال کم از این طرح فروش خودروسازان باشد. مسائله دیگر که در این راستا باید موردتوجه قرار گیرد بحث شرایط حاکم بر اقتصاد کشور است. در شرایطی که دارندگان سرمایه با حضور گسترده در طرح فروش فوق‌العاده به دنبال این بودند که از این مسیر، خودرویی را با قیمت قطعی به نرخ کارخانه تحویل بگیرند و سرمایه ریالی خود را به نوعی حفظ کنند، اما همین دارندگان سرمایه، میل چندانی برای شرکت در طرح پیش‌فروش از خود نشان ندادند.

چشم بازار به محصولات آینده

موضع‌گیری تدافعی مشتریان در حالی است که در اذهان عمومی این باور شکل گرفته است که محصولات نوظهور قرار است تغییری شگرف در بازار ایجاد کنند. امیدواری نسبت به خودرو و یا خودروهای نسل جدید به طرزی ناباورانه منجر به شکل‌گیری تورم انتظاری و افزایش قیمت خودرو شده است. واقعیت این است که محصولات جدید خودروسازان هرگز در بازه قیمت مدل‌های پرتیراژ و پرتقاضا قرار نمی‌گیرد. این سیگنال واضحی بود که حتی از اولین شرایط فروش آنها نیز ارسال می‌شد ولی کمتر کسی به آن توجه می‌کرد.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها