رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 506804

تجارت ایران در چنگ امارات کوچک و چین بزرگ

ساعت 24 - تجارت خارجی دیگر یک خواست واراده دلبخواه دولتها و حکومتها نیست و دنباله و ادامه منطقی اقتصادملی به حساب می آید و باید درشرایط کار امدی باشد باشد تا بتواند به اقتصادداخلی کمک کند.

شانگهای

یکی از شرایط این است که کشورها علاوه برتنوع گروههای کالایی در صادرات به کشورهای گوناگونی نیز کالا صادرکنند تا در بزنگاههای تاریخی ، سیاسی و بین المللی با تنگنا رو به رو نشوند. از سوی دیگر کشورهای جهان راه واردات را گونه ای باز می کنند که کاروان کالاهای کشورهای گوناگون ازآن راهها به بازار داخلی بیایند و انحصاری شکل نگیرد. ایران اما شوربختانه فاقد تجارت خارجی با کیفیت است که شرایط بالا راداشته باشد.

درچنگ چین

آمارهای ارایه شده از تجارت خارجی ایران نشان می دهد ایران در 4ماه منتهی به پایان تیرماه امسال 28.4 درصد صادراتش را به کشور چین فرستاده است. به عبارت دیگر سهم چین از صادرات ایران بیش از 25 درصد است و اگر روزی چینی ها در کوتاه مدت بخواهند به تجارت ایران آسیب وارد کنند به سادگی نزدیک به 30 درصد صادرات ایران را فلج خواهند کرد. از سوی دیگرآمارها نشان می دهند سهم چین در واردا ت ایران نیز با رقم 25.7 درصد یک رقم بسیار بالا به حساب می اید و به نظر می رسد ایران یکی از وابسته ترین کشورها به چین از نظر تجارت خارجی به حساب می آید.درجه انحصار بالای چین وسایه سنگین این کشور بر تجارت خارجی ایران اتفاق خوبی از نظر سیاسی و اقتصادی نیست و می تواند در صورت هرگونه تغییر معنادار در چین از نظر راهبردهای سیاسی داخلی و سازش ها با جهان تجارت ایران را در فشار قرار دهد.

امارات کوچک و سهم بزرگ

نظام سیاسی حاکم بر امارات عربی متحده در دهه های اخیر متحد درجه یک عربستان سعودی در مواجهه و رویارویی با ایران بوده است و از این نظر یکی از کشورهای به شدت مخالف نظام سیاسی ایران به حساب می آید. اماراتی ها از نخستین کشورهایی بودند که در بستن راههای ورود ارزهای ایران به دلیل تحریم آمریکا اقدام کردند . به این ترتیب انتظار می رفت حجم تجارت ایران با این کشور محدود شود اما آمارهای تجارت خارجی 4ماه نخست امسال ایران نشان می دهد سهم امارات از کل واردات ایران به 22.7 در صد رسیده است. این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس در همین حال با سهمی معادل 14 درصد سومین کشور مقصد صادرات ایران بوده است.

یک محاسبه سادهنشان می دهد چین و امارات روی هم کمی کمتر از 50 درصد واردات ایران و 42 درصد صادرات ایران را در 4 ماه گذشته به خود اختصاص داده اند که از نظر تنوع بازارهای وارداتی ایران را در موقعیت دشواری قرار می دهد.

کوچک شدن تجارت

آمارهای ارایه شده از سوی نهادهای رسمی نشان می دهد در 4ماه نخست امسال ارزش صادرات ایران با 41 درصد و ارزش واردات نیز با کاهش 24 درصدی مواجه شده است. در صورتی که تنگناهای برامده از شیوع کرونا را عامل کاهش و کوچک شدن تجارت خارجی بدانیم ونیز توجه داشته باشیم این وضعیت به سرعت بهبود پیدا نمی کند باید روزهای پرکاری را برای جبران صادرات وواردات کوچک شده در ماههای آتی در دستور کار باشد که البته یکی از اصلی ترین گره ها اصلاح نشدن سیاستهای ارزی ایران است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها