رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 506816

کاهش تقاضا برای حفاری نفت شیل در کانادا

ساعت 24 - دکتر عباس ملکی تحلیلگر ارشد انرژی در ایران در رصد هفتگی خود از بازارها نفت وگاز و نیز تحولات زیربنایی صنعت خبر داده ونوشته است شرکت بزرگ اکزان موبیل پس از 38 سال برای نخستین با ر با زیان مواجه شده و خبرداده تقاضا برای حفاری نفت شیل در کانادا کاهش یافته است .تحلیل هفتگی وی را می خوانید:

عباس ملکی
dir="RTL">پویایی های بازار

قیمت نفت در روز جمعه 10 مرداد ماه 1399، 43 دلار و 10 سنت بر هر بشکه بود. عصر جمعه این مقدار برای نفت برنت دریای شمال در بازار لندن برای تحویل در ماه اوت به 43 دلار بر هر بشکه رسید. گزارش فعالیت های اقتصادی در گوشه و کنار جهان نشان می دهد که وضعیت به خوبی پیش نرفته و اقتصاد آمریکا همچنان با افت روبروه بوده است. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدییت نیز همچنان در کانال 40 دلار باقی مانده است. قیمت هر میلیون بی تی یو گاز طبیعی نیز به 1 دلار و 80 سنت رسید.

تفسیر هفته

1- در روزهای گذشته قیمت طلا به بالاترین حد خود، یعنی به نزدیکی 2000 دلار هر اونس رسیده است. قیمت طلا که در سال جاری ۲۸ درصد افزایش یافته عامل اصلی این حمایت به خاطر دلار ضعیف بوده که البته وخامت اوضاع به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا هم به این مسئله کمک کرده است. فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) سعی کرد قیمت طلا را با تزریق پول کنترل نماید. به نظر می رسد که گزارش های نه چندان مطلوب در مورد اقتصاد و مالیه کشورها و شرکتهای بزرگ، مردم را به این فکر انداخته که اندوخته خود را بهتر است به صورت طلا پس انداز کنند.

2- تحولات بازار نفت در دوره شیوع ویروس کرونا به تغییر جغرافیایی مرکز ثقل تجارت جهانی نفت کمک کرده است. در ماه های ابتدایی 2020 اضافه عرضه نفت به حدی رسید که برای برداشت نفت خام وست تگزاس اینترمدییت، فروشندگان حاضر بودند که مبالغی هم بپردازند. اکثر نفت اضافی عرضه شده به سمت چین می رفت. چین بزرگترین واردکننده نفت جهان است و در آن دوره نفت خام ارزان را به صورت تک محموله (spot) وارد می کرد. بازار بورس انرژی شانگهای و قراردادهای آینده در آن تا اندازه دستخوش تشنج شدند. بر ای رفع نیاز پالایشگاه هایی که به روش خرید تک محموله رو آوردند، بازار شانگهای به ظرفیت سازی برای تحویل نفت خام و انبار کردن آن تا خرید مشتری روآورد. در نتیجه بازار شانگهای با تعداد بیشتر خرید و فروش روبرو گشته و اکنون در شرق آسیا یکی از مهمترین بازارهای تبادل تجاری نفت خام گشته است. بازارهای معیار در دیگر نقاط جهان عبارتند از روتردام، آنتورپ، جزایر آزارو، و سنگاپور. در همین حال شرکت های چینی وارد کننده گاز طبیعی فشرده شده (ال ان جی) به فروشندگان این سوخت در آمریکا اعلام کرده اند که خرید در چارچوب قرارداد دراز مدت ال ان جی از آمریکا بلحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست. حالا چین می تواند هر مقدار که ال ان جی نیاز داشته باشد از بازار تک محموله و از کشورهایی مانند قطر و استرالیا وارد نماید. قیمت برای ال ان جی آمریکا بدلیل کاهش تقاضای جهانی، اضافه عرضه در نقاط مختلف جهان برای مصرف کنندگان در مقایسه با سایر انتخاب ها گران است. هم اکنون مجموع ناوگان ال ان جی آمریکا با نصف ظرفیت سال 2019 مشغول به فعالیت است. اگر قیمت یک میلیون بی تی یو از ال ان جی آمریکا در مقصد شرق آسیا 8 دلار باشد، این قیمت برای عرضه کنندگان آمریکایی مناسب است. در حالیکه این مبلغ، قیمت گاز طبعی در نقطه تحویل در شهرهاست.

3- منطقه خودمختار کردهای شمال شرق سوریه با یک شرکت آمریکایی برای تولید نفت توافقی را امضا نموده است. به گزارش المانیتور این توافق از پشتیبانی واشنگتن برخوردار است. شرکت دلتا کرسنت ثبت شده در دلاور آمریکا برای امضای این قرارداد مجوز اداره کنترل منابع خارجی (OFAC) را از وزارت خزانه داری آمریکا اخذ نموده است. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در جریان شهادتش در برابر کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا این قرارداد را تایید کرد. دو پالایشگاه کوچک نیز قرار است که در این توافق در منطقه کردنشین سوریه ساخته شود. تا قبل از شروع جنگ در سوریه در 2011 دولت سوریه از این منطقه 380 هزار بشکه نفت در روز تولید می کرد. اکنون حدس زده می شود تولید این منطقه 60 هزار بشکه در روز است. در 2019 رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که در این منطقه و در کنار مرزهای ترکیه و عراق 500 نیروهای ویژه آمریکایی را حفظ خواهد کرد، چرا که نفت را دوست دارد.

4- شرکت نفتی معظم اکزان موبیل گزارش فعالیت سه ماهه اول 2020 را منتشر کرده است. در این دوره اکزان 1.1 میلیارد دلار ضرر کرده که در طول 36 سال گذشته سابقه نداشته است. تولید نفت این شرکت 7 درصد نسبت به سال گذشته کاهش نشان می دهد. در همین دوره شورون نیز 3 میلیارد دلار از دست داده است. شورون از تاسیسات خود در ونزوئلا که حدود 2.6 میلیارد دلار ارزش داشت، مجبور شد به دلیل تحریم های آمریکا علیه این کشور دست کشد.

5- حفاری برای توسعه حوزه های نفت و گاز شیل در کانادا کمتر شده است. در سال جاری انجمن خدمات نفتی کانادا پیش بینی کرده که تنها 2880 چاه نفتی تقاضای به حفاری دارند. در 2019، عملکرد حفاری در کانادا 4900 چاه بوده است.

6- دولت ترامپ در میان فشار گروه های طرفدار محیط زیست و رای دادگاه، نهایتا مجوز توسعه خط لوله موسوم به کی استون 10 را از 590 هزار به 760 هزار بشکه در روز صادر کرد. این خط لوله نفت خام کانادا و شمال آمریکا را به منطقه تگزاس و خلیج مکزیکو می رساند.

تصحیح: در گزارش 28 تیر 1399 آمده بود: "بنا به برخی گزارش‌ها ایران هند را از پروژه توسعه ریلی که چابهار را به زاهدان متصل می‌کند، کنار گذاشته شده است. علت این تغییر از سویی تأخیر در پرداخت‌های مالی ایران به هند ذکر شده است و از سوی دیگرتوافقنامه استراتژیک ایران با چین. چهار سال پیش ایران، هند، و افغانستان این پروژه بزرگ را امضا کردند". جناب آقای عبدالله نوروزی از سفرای پرسابقه ایران طی نوشته ای توضیح دادند که طرف هندی در پس از اعمال تحریم های مجدد ایران از سوی آمریکا از تعهدات مالی خود شانه خالی کرد. با تشکر از ایشان.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها