رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 506835

ابهام آمار کرونا در پایتخت

ساعت 24-براساس آمار رسمی، تعداد فوت‌شده‌ها به‌دلیل ابتلا به بیماری کرونا در روز گذشته ۲۱۶ نفر اعلام شده و مجموع فوت شده‌ها به دلیل ابتلا به این بیماری در کشور به ۱۶ هزار و ۹۸۲ نفر رسیده است.

اما در این میان ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران اعلام کرده تا کنون در شهر تهران ۸ هزار و ۶۰۰ نفر جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. در واقع براساس آمار اعلام‌شده ۵۱ درصد کل فوت‌شدگان در کشور در شهر تهران اتفاق افتاده است.

این در حالی است که خداکرمی به آمار فوتی‌های شهر تهران، نه استان تهران اشاره کرده است. برآوردهای مرکز آمار نشان می‌دهد شهر تهران حدود ۹ میلیون جمعیت دارد، در حالی که استان تهران بیش از ۱۴ میلیون نفر جمعیت دارد. بنابراین شهر تهران حدود ۱۱ درصد از جمعیت کل کشور را دارد.

از سوی دیگر شهر تهران به‌عنوان پایتخت کشور، علاوه براینکه بهترین بیمارستان‌ها و خدمات درمانی کشور را در اختیار دارد، به گفته علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران، میانگین سنی فوت شده‌های کرونایی در تهران نیز حدود ۱۰ سال بیشتر از میانگین فوتی‌های سایر استان‌های کشور بوده که این نکته نشان می‌دهد وضعیت بیماران کرونایی در شهر تهران بهتر از سایر شهرهای کشور است. اما آمار اعلام‌شده رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران این ابهام را مطرح می‌کند که با توجه به شرایط بهتر شهر تهران چرا آمار فوت‌شده‌ها در این شهر بیش از نیمی از کل فوت شده‌های کشور را تشکیل می‌دهد.

با توجه به‌صورت مساله مطرح‌شده، دو فرضیه مطرح است. اول، ابهام در آمار کل فوت شدگان به‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا و کم‌شماری در آن است. دوم اینکه آمار اعلامی توسط خداکرمی اشتباه بوده است. هرچند که به نظر بعید می‌رسد اشتباهی در بیان آمارها رخ داده باشد. از سوی دیگر خداکرمی اعلام کرده که تا دو هفته پیش ۷۱۶۹ نفر در تهران به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند که به نظر می‌رسد آمار فوت‌شده‌ها تا پایان تیرماه است. بنابراین می‌توان محاسبه کرد که در مدت دو هفته که از ابتدای مرداد ماه می‌گذرد، ۱۴۳۱ نفر در شهر تهران به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند. در حالی که تعداد کل فوت‌شده‌های کشور از ابتدای مرداد ماه ۲۳۴۸ نفر بوده است. به عبارت دیگر ۶۱ درصد فوت‌شده‌ها از ابتدای مرداد ماه در شهر تهران بوده‌اند. اگرچه تهران کمتر از یک هفته است که در لیست شهرهای قرمز قرار گرفته، اما به نظر می‌رسد آمار فوتی‌های این شهر بیش از یک هفته است که رکوردهای بالایی را ثبت می‌کند. این مساله می‌تواند وخیم بودن شهر تهران را گوشزد کند که نیاز به اقدامات بیشتری برای کاهش آسیب‌های ناشی از این ویروس دارد. از سوی دیگر از آنجا که مرگ و میر به واسطه ابتلا به این ویروس رابطه مستقیمی با تعداد مبتلایان کشور دارد، ابهام در مورد تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا نیز مطرح می‌شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها