رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 506923

دویچه وله:‌ بحران پناهندگی در جنوب اروپا، رو به وخامت است

ساعت24-به دلیل ازدحام پناهجویانی که از طریق دریای مدیترانه در تلاشند وارد ایتالیا شوند، مقامات محلی و دولتی این کشور ضمن اعلام هشدار در این باره خواستار ممنوعیت ورود این مهاجران شده‌اند.

شهرداران شهر‌های جنوبی ایتالیا به دلیل ازدحام پناهجویان و نارضایتی روزافزون این مهاجران اعلام هشدار و ابراز ناراحتی کرده‌اند.

به نوشته خبر‌گزاری «دویچه وله»، این شهرداران از گرمای غیر‌قابل تحمل و شرایط سخت و ناگوار کمپ‌های پناهندگی در شهر‌های خود خبر ‌داده‌اند و خواستار ممنوعیت ورود افراد جدید به شهر‌های خود شده‌اند.

این اردوگاه‌های پناهندگی بسیار کوچک هستند و در عین حال جمعیت بالایی از این پناهجویان را در خود جا داده‌اند.

بیش از ۱۳ هزار مهاجر امسال از طریق دریای مدیترانه وارد ایتالیا شده‌اند که این تعداد ۹ هزار نفر بیشتر از آمار سال گذشته است.

بر اساس گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان، بسیاری از این مهاجران در ماه ژوئیه زمانی که آب دریای مدیترانه آرام بوده این سفر خطرناک را آغاز کردند.

یکی از اعضای نهاد نظارت دریایی که به نجات پناهجویان در دریای مدیترانه می‌پردازند گفته: «وضعیت جزیره لامپدوسا در ایتالیا بسیار نگران کننده است. در ماه‌های گذشته، تقریباً ۵ هزار و ۵۰۰ نفر بدون هیچ کمکی به این جزیره رسیده‌اند؛ این یعنی دو یا سه قایق در روز.»

از سوی دیگر آلمانی‌ها هنوز هیچگونه هجومی به سمت کشور‌شان را مشاهده نکرده‌اند، اما اخیراً دو کشتی دریایی کوچکتر، که اغلب قایق‌های چوبی مهاجران در آن نگهداری می‌شوند، به آتش کشیده شده‌اند.

به گفته افرادی که در دریا به نجات جان این افراد مشغولند، شیوع ویروس کرونا باعث افزایش فشار‌های اقتصادی بر مردم محلی ایتالیا شده است. گردشگری که محرک اصلی اقتصاد این جزیره است، از بین رفته و اگر به همین منوال، مهاجران با قایق‌های چوبی وارد این سواحل توریستی شوند اوضاع سخت‌تر خواهد شد.

دویچه وله نوشته، تحت این شرایط حمایت‌ها از سوی رُم، پایتخت ایتالیا، اندک گزارش شده‌اند. دولت ایتالیا قصد دارد یک کشتی را برای قرنطینه این افراد به بندر سیسیل اعزام کند. وزارت کشور ایتالیا نیز معتقد است که پناهجویان می‌توانند برای قرنطینه وارد این جزیره شوند، اما شهردار این شهر بندری مخالفت کرده است.

دولت ایتالیا همچنین در پاسخ به درخواست کمک شهرداران شهرهای جنوبی، ارتش این کشور را بسیج و حدود ۳۰۰ سرباز را به سیسیل اعزام کرده است تا از اردوگاه‌های پناهندگی و جایگاه‌های قرنطینه محافظت کنند.

رُم نیز از اتحادیه اروپا تقاضای پشتیبانی داشته است. این یعنی کشور‌های اتحادیه اروپا باید مسئولیت تهیه مسکن و مراقبت از مهاجران و پناهجویان را به دوش بکشند.

دولت ایتالیا قصد دارد تلاش‌ سازمان‌های غیر‌دولتی در نجات این پناهجویان را تسهیل کند. رسانه‌های ایتالیایی روز جمعه گزارش دادند، تغییراتی در آیین‌نامه‌های گذشته این کشور اعمال خواهد شد.

یکی از این تغییرات، اختصاص میلیون‌ها یورو برای کشتی‌های سازمان‌های امدادی است. علاوه بر این، دولت ایتالیا قصد دارد حمایت‌های گسترده بشردوستانه‌ای را از مهاجران و پناهندگان بار دیگر به عمل آورد و روند پذیرش آنها را افزایش دهد.

اما نهاد نظارت دریایی مدیترانه در این باره ابراز تردید کرده و گفته وضعیت به طور علنی هیچ تغییری نکرده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها