رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507020

شرط دانشجو شدن بدون حضور در کنکور اعلام شد

ساعت 24-رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد گفت: متقاضیان بدون آزمون دانشگاه آزاد باید تا قبل از ۲ شهریور ثبت نام کنند.

به نقل از مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد، دکتر بهروز طهماسب کاظمی افزود: در این دانشگاه بیش از ۹۸۰ هزار نفر مقطع پذیرش براساس سوابق تحصیلی وجود دارد که از این تعداد در مقطع کاردانی ناپیوسته ۱۹۵ هزار نفر ظرفیت پذیرش دارد. در مقطع کارشناسی پیوسته ۳۷۰ هزار صندلی وجود دارد. همچنین در مقطع کارشناسی ناپیوسته ۲۲۰ هزار صندلی و در مقطع کاردانی پیوسته ۲۱۰هزار صندلی وجود دارد. این تعداد یک ظرفیت بسیار بزرگ برای دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان ثمره بزرگ انقلاب اسلامی بوده که یک نظام بزرگ شبکه‌ای آموزش عالی را در کشور ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی با این ظرفیت فرصت تحصیل برای افراد را در هر رشته‌ای در اقصی نقاط کشور فراهم کرده که می‌توانند براساس سلایق خود در این شبکه بزرگ جذب شوند. اکثر رشته‌هایی که در کشور دایر بوده و متقاضی برای آنها وجود دارد در همه واحدهای استانی دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد و افراد می‌توانند این رشته‌ها را انتخاب کرده و ادامه تحصیل دهند

رئیس مرکز سنجش و پذیرش با اشاره به اینکه متقاضیان باید تا قبل از ۲ شهریور نسبت به ثبت نام اقدام کنند، درباره شروط پذیرش توضیح داد و گفت: اولویت پذیرش با معدل بالاتر (البته پس از اعمال ضریب براساس نوع دیپلم) است. سایر ضوابط پذیرش در آزمون سراسری، به‌جز نمره آزمون در رشته‌محل‌های بدون آزمون نیز رعایت می‌شود و تنها معدل پس از اعمال ضریب مربوط به نوع دیپلم جایگزین نمره می‌شود.

وی اظهار کرد: در واقع عمده قوانینی که در پذیرش با آزمون جاری است برای پذیرش براساس سوابق تحصیلی نیز وجود دارد، اما مهم‌ترین فاکتور در فرآیند جذب، معدل است و بالاترین معدل‌ها در رشته‌محل‌های ارائه شده جذب می‌شوند. اگر فرد در اولین رشته‌محل انتخابی نتواند معدل کافی را کسب کند معدل او در انتخاب دوم تا انتخاب آخر او بررسی شده و زمانی که در یک رشته‌محل پذیرفته شد می‌تواند به تحصیل بپردازد .

کاظمی با اشاره به میزان شهریه در این دوره در مقایسه با سایر دوره ها افزود: شهریه‌ها در با آزمون یا بدون آزمون متفاوت نیست چراکه رشته‌های با آزمون یا بدون آزمون مزیتی نسبت به یکدیگر ندارند. برخی احساس می‌کنند پذیرش براساس سوابق تحصیلی یعنی رشته یا آموزش بی‌کیفیت؛ اما این تصور کاملا غلط است چرا که پذیرش براساس سوابق تحصیلی ناظر بر صندلی‌های زیادی است که ایجاد شده است.

رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه ادامه داد: ۹۸۰هزار صندلی فقط براساس سوابق تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده است و این در حالی است که الان تمام افرادی که در آزمون سراسری شرکت می‌کنند حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند. یعنی اگر پذیرش با آزمون را نیز اضافه کنیم، دانشگاه آزاد اسلامی به‌تنهایی ظرفیت پذیرش تمام داوطلبان آزمون سراسری را دارد .

کاظمی همچنین گفت: دانش‌آموزان نظام ۳-۳-۶ که در دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای تحصیل کرده‌اند هم می‌توانند درصورت تمایل در دوره‌های نظری پذیرش براساس سوابق تحصیلی ثبت‌نام کنند و از این نظر منعی وجود ندارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها