رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507188

اردوغان انتقام میگیرد

ساعت 24- در مقاله‌ای که در روزنامه فرانسوی "لوموند" به چاپ رسیده، آمده است، رئیس جمهور ترکیه و نخست‌وزیر لیبی، نیاز به مکانی تاریخی و باشکوه دارند تا توافق‌نامه‌ای برای اتحاد را امضا کنند که می‌تواند بازی استراتژیک در آفریقای شمالی و مدیترانه را تغییر دهد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، در این مقاله که با نام "صد سال بعد؛ انتقام اردوغان از معاهده سور"، نوشته شده، کاخ "دلمه‌باغچه" در استانبول مکان فوق‌العاده‌ای برای امضای توافق مذکور است؛ جایی که رجب طیب اردوغان و فائز السراج، نخست‌وزیر لیبی، چهار اجلاس برای توافق را بین نوامبر ۲۰۱۹ و فوریه ۲۰۲۰ برگزار کردند.

این مقاله عنوان می‌کند که در توافق مذکور در ازای کمک نظامی و لجستیکی به لیبی، دولت لیبی یک توافق محدودیت دریایی را پذیرفته تا اهداف آنکارا در مدیترانه شرقی را محقق کند.

مقاله لوموند ضمن یادآوری اظهارات اردوغان در رابطه با معامله با فائز السراج بیان می‌کند که رئیس جمهور ترکیه توافق با لیبی را انتقامی از معاهده سور تلقی‌ می‌کند.

"معاهده سور" (Traité de Sèvres) معاهده‌ای بود که در روز ۱۰ اوت سال ۱۹۲۰ میلادی بین امپراتوری شکست خورده عثمانی با نیروهای پیروز متفق (روسیه، بریتانیا و فرانسه) در پایان جنگ جهانی اول امضا شد که به موجب آن قسمت‌های عمده سرزمینی امپراتوری عثمانی در خاورمیانه از آن جدا شد و زمینه برای تشکیل کشور جمهوری ترکیه (۱۹۲۳) فراهم گردید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها