رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507318

کشف همزمان ردپای انسان مدرن و نئاندرتال ها در میرک

ساعت24-براساس سخنان سرپرست هیئت کاوش تپه های میرک سمنان، کشف ردپای همزمان انسان مدرن و نئاندرتال ها در میرک صورت گرفت.

خبر
حامد وحدتی نسب اظهار کرد: دستاورد مهم دیگر این تیم گویای این است که یکی از لایه های کاوش به طور توأمان هم نشانه هایی از انسان مدرن و هم نشانه هایی از انسان نئاندرتال وجود دارد.

عضو هیئت علمی و دانشیار گروه باستان شناسی دانشگاه تربیت مدرس تهران با اشاره به تحلیل های انجام شده این تیم کاوش خاطرنشان کرد: سن قطعی این محوطه باستانی 50 هزار سال است و اطلاعات بدست آمده نشان می دهد که این منطقه در دوره های مختلف و به توالی به صورت نیزار و مرداب بوده است.

این باستان شناس در پاسخ به این پرسش که وجود توأمان نشانه هایی از دو گونه انسانی مدرن و نئاندرتال در تپه های میرک سمنان بیانگر چیست و آیا این مهم گویای زیست همزمان و یا نزدیک به هم این دو نوع از انسان است یا خیر؟ اظهار کرد: گروه ما در کاوش خود در یکی از لایه های تپه های میرک مواد فرهنگی از هر دو نوع گونه انسانی مدرن و نئاندرتال کشف کرده و همچنان در حال کار بر روی داده های این لایه مهم هستیم تا دلایل و چرایی وجود همزمان این مواد فرهنگی را بررسی و تحلیل کنیم.

وی به وجود چند سناریو احتمالی برای تحلیل و واکاوی چرایی وجود همزمان مواد فرهنگی باقیمانده از این دو گونه انسانی پرداخت و تصریح کرد: وجود این نشانه ها بیانگر این است که یا این دو گونه انسانی در زمانهایی با فواصل زمانی کوتاه از این منطقه و لایه استفاده کرده اند یا ما در این لایه مهم، با مواد فرهنگی یک دوره انتقال سر و کار داریم که گویای این است که انسان مدرن همان مدل فرهنگی نئاندرتال ها را استفاده کردند.

وحدتی نسب، سن این لایه را 36 هزار سال برشمرد و گفت: این عدد از این نظر اهمیت مضاعفی پیدا می کند که این دوره دقیقا دوره ای است که امروزه می دانیم انسان نئاندرتال منقرض و به تدریج آثاری از انسان مدرن پیدا شده است.
این باستان شناس ادامه داد: نکته مهم این است که هم عدد "سن به دست آمده از این لایه" عدد خاصی است و هم در این لایه بطور همزمان شاهد مواد فرهنگی از هر دو گونه انسانی هستیم.

سرپرست هیئت کاوش تپه های میرک سمنان در پاسخ به پرسش دیگر در خصوص ادامه کاوش ها در این محوطه پارینه سنگی خاطرنشان کرد: متاسفانه، شیوع عالم گیر کرونا ویروس مانع از ادامه کار شده و اگر به شرایط عادی برگردیم نیازمند این هستیم که تصورات خود را از این محوطه باستانی کامل تر کنیم و برای تکمیل این مهم قرار است که یک و یا فصل کاوش را این بار در تپه های دلازیان سمنان انجام دهیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها