رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507336

واکنش‌های جهانی به انفجار بیروت

ساعت 24 - انفجار مهیبی که در ساعات پایانی روز گذشته بیروت پایتخت لبنان را لرزاند تاکنون بیش از ۱۰۰ کشته و ۴ هزار زخمی بر جای گذاشته است و هر ساعت آمار قربانیان و مصدومان این انفجار بالاتر می رود.

لبنانی

بر اساس گزارش های خبرنگاران ساکن در بیروت مردم این شهر امروز نیز با شوک بر آنچه بر سر شهرشان رفته است بیدار شده اند، خانه ها و خودروها و خیابان های آسیب دیده که از برخی مناطق بیروت تصویری از شهری جنگ زده نمایش می دهد.

حزب الله در مرکز گمانه زنی

واکنش ها و گمانه زنی ها به این فاجعه از همان ساعات اولیه آغاز شد. برخی رسانه های عربی منطقه همچون شبکه خبری العربیه متعلق به عربستان سعودی این گمانه را مظرح کردند که انفجار در یکی از انبارهای موشک حزب الله لبنان بوده است. روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز در ابتدا چنین گمانه ای را مطرح ولی سپس آن را از وبسایت خود حذف کرد.

واکنش های رسمی در بیروت

اولین واکنش رسمی اما دیشب توسط حسان دیاب نخست وزیر لبنان صورت گرفت، او که در ابتدا به مردم لبنان قول داده بود تا با مسببان و عاملان این حادثه برخورد کند، و به تردیدها در خصوص اینکه چه کسانی عامل این حادثه می تواند باشد، دامن زده بود ساعاتی بعد علت حادثه را انفجار بیش از ۲ هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم اعلام کرد.میشل عون رییس جمهور مسیحی لبنان نیز روایتی مشابه نخست وزیر سنی مذهب این کشور ارایه داد و انفجار را حاصل اشتعال هزاران تن نیترات آمونیوم اعلام کرد.حسان دیاب نخست وزیر لبنان در یک نطق کوتاه تلویزیونی گفت که کشورش شاهد یک فاجعه بوده است و از جهان و کشورهای دوست لبنان خواست تا به «ملت کوچک» لبنان کمک کنند.میشل عون رئیس جمهور لبنان نیز تقاضای برگزاری کابینه اضطراری کرد و بقراری دو هفته شرایط اضطراری در بیروت را اعلام کرد. از سوی دیگر سید حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان که قرار بود امروز یک سخنرانی داشته باشد با توجه به انفجار مهیب بیروت، سخنرانی خود را لغو کرد. حزب الله لبنان نیز با صدور بیانیه ای خواستار همبستگی در کشور شد.

واکنش ها در آمریکا

شامگاه سه شنبه رییس جمهور آمریکا که در کاخ سفید با خبرنگاران صحبت می کرد، انفجار بیروت را یک «حمله وحشتناک» عنوان کرد. موضوعی که به سرعت در شبکه های اجتماعی بازنشر شد و احتمال یک حمله از جانب اسراییل را مطرح کرد.ساعتی پس از موضوع گیری ترامپ،سه مقام وزارت دفاع آمریکا به شبکه خبری سی ان ان گفتند که نظر آنها با آنچه رییس جمهور مطرح کرد متفاوت است و حادثه دیروز بندر لبنان را یک «حمله» نمی دانند.دو مقام وزارت امور خارجه به سی ان ان گفتند که پس از اظهارات ترامپ ، مقامات لبنانی با دیپلمات های آمریکایی درباره استفاده از کلمه "حمله" در این مقطع ابراز نگرانی کردند.وزیر امور خارجه آمریکا نیز با پرهیز از به کار بردن واژه «حمله» گفت که دولت لبنان در حال بررسی علت انفجار است و ایالات متحده منتظر نتیجه آن است.

ترامپ ضمن ابراز تسلیت با مردم لبنان از اعلام آمادگی کشورش برای کمک به لبنان گفته بود. این در حالی است که گروههای مخالف آمریکا در لبنان اعتقاد دارند که یکی از دلایل وخیم شدن اوضاع اقتصادی این کشور در هفته های اخیر فشارهای ایالات متحده می دانند.

دولت کنونی لبنان به ریاست حسان دیاب، در مشارکت میان برخی گروههای مسیحی لبنان از جمله رییس جمهور میشل عون و گروههای شیعه حزب الله و امل که به ایران نزدیک هستند تشکیل شده است و بر روی کارآمده است. برخی از دولت های عربی حاشیه خلیج فارس و ایالات متحده آمریکا نا خرسند از حضور حزب الله در دولت اتلافی لبنان هستند و هرگونه کمک مالی به لبنان را در گرو تغییر اصلاحات سیاسی دولت لبنان می دانند.تحریم های اعمال شده علیه حکومت سوریه موسوم به «قیصر» نیز بر کشور کوچک لبنان سایه انداخته و در کنار فساد اداری و سومدیریت تاثیرات مرگباری بر اقتصاد این کشور گذاشته است.

اعلام آمادگی فرانسه و آلمان برای کمک

امانول ماکرون رئیس جمهور فرانسه و پیش از او لودریان وزیر خارجه این کشور در پیام هایی که در توییتر منتشر کردند با مردم لبنان اعلام همبستگی کردند و از آمادگی کشورشان برای کمک به لبنان گفتند.هایکو ماکس وزیر خارجه آلمان نیز با اشاره به اینکه در میان زخمی شدگان حادثه دیروز بیروت کارکنان سفارت آلمان نیز بوده اند از اعلام آمادگی کشور برای کمک به لبنان خبر داد.

پیام روحانی

حسن روحانی رییس جمهور ایران نیز با ارسال پیامی به همتای لبنانی خود انفجار مهیب بیروت را تسلیت گفت و از آمادگی ایران برای ارسال کمک های پزشکی و دارویی برای مجروحان و مداوای آنها خبر داد حادثه خبر داد.محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز با انتشار دو توییت به عربی و انگلیسی با مردم لبنان همدردی و از آمادگی ایران برای کمک به لبنان خبر داد. محمدباقر قالیباف رییس مجلس ایران نیز این حادثه را تسلیت گفت. از سوی دیگر هلال احمر ایران از آمادگی خود برای ارسال به بیروت خبر داد.

بوریس جانسون تصاویر بیروت تکان دهنده بود

نخست وزیر انگلیس در پیامی که در توییتر منتشر کرد تصاویر و فیلم های منتشر شده از انفجار دیروز بیروت را تکان دهنده توصیف کرد و نوشت که آماده هستیم تا هر نوع کمکی در اختیار لبنان و شهروندان بریتانیایی آسیب دیده از این انفجار قرار دهیم.

مودی: شوکه و متاثر شدم

نخست وزیر هند نیز در پیامی از حادثه انفجار در بیروت ابراز تاسف کرد و گفت که از این حادثه متاسف و شوکه شده است.

ارسال محموله های کمک رسانی

وزارت شرایط اضطراری روسیه از ارسال پنج هواپیما حامل کمک های بشردوستانه از جمله نجاتگران، پزشکان و کمک های آزمایشگاهی به لبنان خبر داد. دولت فرانسه نیز از ارسال دو هواپیما شامل چندین امدادگر، تیم پزشکی و ۱۵ تن کمک های بهداشتی درمانی خبر داد. دفتر امانوئل ماکرون اعلام کرد که این میزان کمک برای معالجه حدود پانصد آسیب دیده است.مصر و اردن بیمارستان صحرایی و جمهوری چک سگ‌های بوکش به لبنان ارسال می کنند.دو کشور عرب مصر و اردن برای برپایی دو بیمارستان صحرایی در بیروت اعلام آمادگی کرده اند. کشور جمهوری چک نیز گفته است که با موافقت دولت لبنان ۳۷ امدادگر همراه با سگ‌های بوکش به بیروت ارسال خواهد کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها