رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507371

انفجارهای بیروت؛ ۳۰۰ هزار بیخانمان، مسئولان محلی در حبس خانگی

ساعت 24 -با انفجارهای بیروت ۳۰۰ هزار نفر به آوارگی و بی‌خانمانی می‌افتند. دولت دستور حبس خانگی مسئولان بندر بیروت را داده است. بین سه تا پنج میلیارد دلار ضرر تخمین زده شده است.

dir="RTL">انفجارهای بندر بیروت تاکنون دست کم ۱۱۳ کشته و بیش از چهار هزار زخمی داشته است. امدادگران همچنان در لابه لای آوارها به دنبال یافتن صدها نفری هستند که گفته می‌شود مفقود شده‌اند.شمار زخمی‌ها به حدی بالاست که گفته می‌شود امکان درمان آنها در بیمارستان‌های بیروت وجود ندارد.خبرنگاران می‌گویند با این که بیروت از زمان جنگ داخلی انفجارهای فراوان به خود دیده است، اما شهر تاکنون چنین ویرانی عظیمی را به خود ندیده بود.

انفجارها چنان شدید بود که تا جزیره قبرس (۱۶۰ کیلومتری لبنان) قابل احساس بودبه گفته منابع رسمی نیمی از پایتخت لبنان از انفجارها آسیب دیده است، به گونه‌ای که احتمال می‌رود ۳۰۰ هزار نفر از اهالی بیروت بی‌خانمان شده باشند.تأسیسات زیرساختی، از جمله برق، از کار افتاده‌اند و همین هم کار امداد و هم درمان مجروحان را دشوار می‌کند. مروان عبود، فرماندار بیروت، حجم زیان اقتصادی را بین سه تا پنج میلیارد دلار ارزیابی می‌کند.جستجوها برای یافتن علت قطعی انفجارهای دیروز بندر بیروت همچنان ادامه دارد. تاکنون این نظر قوت گرفته است که عامل انفجار حجم بسیار بالایی از نیترات آمونیوم بوده که در یک عمارت انبار شده است.به گفته میشل عون، رئیس جمهور، حدود ۲۷۵۰ تن مواد منفجره که در ساخت بمب و مهمات به کار می‌رود، شش سال تمام بدون رعایت مسائل ایمنی در انباری تلنبار شده بود

او در گزارشی به شهروندان قول داد که با مسئولان این "ولنگاری و اهمال" برخورد خواهد شد.بنا به گزارش خبرگزاری‌ها دولت لبنان همه مسئولان بندر بیروت را که از سال ۲۰۱۴ تاکنون مسئولیت مدیریتی داشته‌اند بازداشت خانگی کرده است. این بازداشت خانگی تا مشخص شدن ابعاد انفجار و عوامل آن ادامه می‌یابد.در بیانیه کابینه لبنان همچنین گفته می‌شود تمام افرادی که با انبار مواد منفجره نیترات آمونیوم در بندر بیروت سروکار داشته‌اند، تا پایان تحقیقات زیر نظارت ارتش قرار می‌گیرند.

وضعیت وخیم اقتصادی

لبنان چندین سال است در بحرانی عمیق فرو رفته که با اعتراضات گسترده مردم نیز روبرو بوده است. به نظر سازمان بین‌المللی World Vision انفجارهای اخیر برای لبنان پیامدهای فاجعه‌بار دارد.افزون بر این ویروس کرونا نیز در لبنان همچنان پیش می‌تازد و در هفته‌های گذشته بیش از پیش قربانی گرفته است. بیمارستان‌ها به آخرین حد گنجایش خود رسیده و دیگر امکان پذیرفتن بیماران کووید۱۹ را ندارند.

همبستگی جامعه جهانی

وزارت خارجه آلمان فدرال با تشکیل یک هیئت ویژه آمادگی خود را برای یاری فوری به لبنان اعلام کرده است. گروهی از کارشناسان فنی همین امروز (چهارشنبه) به سوی لبنان پرواز می‌کنند.قابل ذکر است که چند تن از کارکنان سفارت آلمان در میان افراد مجروح در بیروت هستند.بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران، ترکیه، آمریکا، فرانسه، روسیه و اتحادیه اروپا آمادگی خود را برای کمک به دولت و مردم لبنان ابراز کرده‌اند. بنی گانتز، وزیر دفاع و گابی اشکنازی، وزیر خارجه، به واسطه تماس‌های بین‌المللی ارائه "کمک‌های پزشکی و انسانی فوری" را پیشنهاد کرده‌اند. هنوز از واکنش دولت لبنان گزارشی نرسیده است.

دولت چک گروهی کارشناس را به همراه سگ‌های انسان‌یاب به لبنان می‌فرستد.

از هلند گروهی شامل پزشک، کارکنان انتظامات و آتش‌نشانی به لبنان می‌روند.

پاپ فرانسیسکو، پیشوای کاتولیک‌های جهان نیز خواستار کمک به قربانیان و بستگان آنها شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها