رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507539

خروج شرکت مخابراتی «ام‌تیان» از خاورمیانه و و ابهام در "ایرانسل"

ساعت 24 -ام‌تی‌ان در سال ۲۰۰۴ توانست با پشت سرگذاشتن رقیب خود، ترک‌سل، برنده مناقصه شرکت ایرانسل، اپراتور خصوصی تلفن همراه در ایران، شود.شرکت عظیم مخابراتی ام‌تی‌ان آفریقای جنوبی که بزرگترین شرکت تلفن همراه قاره آفریقا است روز پنج‌شنبه ۱۶ مرداد از قصد خود برای خروج از خاورمیانه و تمرکز بر قاره آفریقا خبر داد.

.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این شرکت که در ایران نیز فعالیت دارد، گفته است برای عبور از بحران کرونا قصد دارد تا طرح و برنامه فعالیت‌های خود را ساده‌تر کرده و با خروج منابع خود از خاورمیانه، فعالیتش را به آفریقا محدود کند.این شرکت که سال ۱۹۹۴ تأسیس شد در بخش خاورمیانه‌ای خود در ایران، سوریه، یمن، افغانستان و سودان فعالیت دارد.راب شاتر، رئیس مدیر اجرایی ام‌تی‌ان با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که به عنوان اولین اقدام، این شرکت در مراحل پایانی گفت‌وگوها برای فروش ۷۵ درصد از سهام خود در ام‌تی‌ان سوریه است.او اضافه کرد که خروج ام‌تی‌ان از خاورمیانه «در میان‌مدت و با نظم و قاعده انجام خواهد شدام‌تی‌ان در سال ۲۰۰۴ توانست با پشت سرگذاشتن رقیب خود، ترک‌سل، برنده مناقصه شرکت ایرانسل، اپراتور خصوصی تلفن همراه در ایران، شود و ۴۹ درصد سهام آن را در اختیار بگیرد.

در مردادماه ۹۷ خبرگزاری بلومبرگ گزارش کرد که شرکت ام‌تی‌ان تحت تأثیر تحریم‌های آمریکا از پروژه اپراتور فیبر نوری (ایرانیان نت) کنار می‌کشد. به گفته بلومبرگ پروژه ۷۵۰ میلیون دلاری ام‌تی‌ان در این زمینه تحت تأثیر تحریم‌های آمریکا متوقف شده است. سهام ام‌تی‌ان در شش ماه دوره اپیدمی کرونا تا ۹.۴ درصد رشد داشته است. مدیر اجرایی شرکت افزوده که شرکت ام‌تی‌ان در خاورمیانه در موقعیت خوبی است اما "بخش کوچکی در یک محیط پیچیده" بوده است.به گفته آقای شاتر این شرکت درصدد واگذاری ۴۹ درصد سهامش در شرکت ایرانی "ایرانسل" است. او از جمله دلایل تغییر جهت از خاورمیانه را کاهش ارزش پول برخی کشورهای منطقه خواند.

شرکت ام‌تی‌ان در سال ۲۰۰۶ وارد بازار مخابراتی افغانستان شد و یکی از شرکت‌های عمده در این کشور شمرده می‌شود.وزارت مخابرات افغانستان می‌گوید "شرکت ام‌تی‌ان با توجه به حجم سرمایه گزاری، تعداد مشترکین و بازار که در افغانستان دارد، صرفا تصمیم گرفته تا در صورت یافتن شرکت و معامله مناسب، سهام خود در افغانستان را بفروشد و تمرکز خود را روی کشورهای آفریقایی بیشتر کند."

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها