رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 507575

فروش هله‌هوله به کودکان در یک ایالت مکزیک ممنوع شد

ساعت 24 -اوآخاکا نخستین ایالت مکزیک است که با هدف مقابله با افزایش چاقی مفرط در میان کودکان، فروش نوشیدنی‌های پرکالری و خوراکی‌هایی که ارزش غذایی ندارند اما پر از شکر و مواد قندی هستند را ممنوع می‌کند. همه‌گیری کرونا که شمار قربانیان آن در مکزیک از مرز ۵۰ هزار نفر گذشته، یکی از دلایل این تصمیم اعلام شده است چرا که اضافه وزن یا دیابت ممکن است مبتلایان به کووید۱۹ را با وخامت بیشتر و احتمال مرگ بالاتر روبرو کند.

اوآخاکا به لحاظ نرخ چاقی مفرط در میان کودکان در مکزیک رتبه اول و یکی از بالاترین‌ها در جهان محسوب می‌شود.بنا بر قانون جدید صاحبان فروشگاه در صورت نادیده گرفتن این قانون با جریمه و حتی پلمپ کسب و کار خود روبرو خواهند شد و در صورت تکرار تخلف، روانه زندان می‌شوند.این تصمیم همزمان شده با عبور آمار قربانیان کرونا در مکزیک از مرز ۵۰ هزار نفر. به این ترتیب مکزیک پس از آمریکا و برزیل در رتبه سوم بیشترین جان باختگان کووید۱۹ قرار گرفت.کارشناسان می‌گویند اضافه وزن می‌تواند افراد مبتلا به کرونا را در معرض خطر بیشتر و حتی مرگ قرار دهد.بنا بر یک مطالعه که سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه انجام داده ۷۳ درصد جمعیت مکزیک از اضافه وزن و چاقی رنج می‌برند. این در حالی است که در سال ۱۹۹۶ تنها ۲۰ درصد جمعیت این کشور چاق رتبه‌بندی شده بودند.

چاقی مفرط در مکزیک به قدری دردسرساز شده که حدود ۱۰۰۰ افسر پلیس ناچار به حضور در یک طرح کاهش وزن شده‌اند چرا که قادر به انجام وظایف خود نبودندمنبع تصویر،GETTY IMAGES

چاقی مفرط در مکزیک به قدری دردسرساز شده که حدود ۱۰۰۰ افسر پلیس ناچار به حضور در یک طرح کاهش وزن شده‌اند چرا که قادر به انجام وظایف خود نبودند.بنابر آمار اداره بهداشت اوآخاکا، این ایالت بیشترین میزان چاقی مفرط در میان کودکان را در مکزیک دارد. بزرگترهای این ایالت که بخش بزرگی از آنها والدین همین کودکان هستند هم به لحاظ چاقی و اضافه وزن، رتبه دوم را در این کشور دارند.تصویب قانون ممنوعیت فروش هله هوله به کودکان در این ایالت، با استقبال قانون‌گذاران پارلمان ایالتی روبرو شده اما اعتراض مغازه‌داران و اغذیه‌فروشی‌ها را به دنبال داشته است.

قانون جدید هرگونه توزیع، تبلیغ و فروش نوشیدنی‌های پرشکر و خوراکی‌های پرکالری را به کودکان ممنوع می‌کند. این قانون همچنین شامل حال دست‌فروش‌ها، بوفه مدارس و دستگاه‌های خودکار فروش خوراکی در خیابان‌ها هم می‌شود.هوگو لوپز، معاون وزیربهداشت مکزیک که مسئولیت مبارزه با همه گیری کرونا را هم بر عهده دارد از این تصمیم استقبال کرده است. او ماه گذشته نوشیدنی‌های پرشکر را "جام زهر" خوانده بود و از مردم کشورش خواسته بود که از خرید و نوشیدن این نوشابه‌ها پرهیز کنندمکزیک در سال ۲۰۱۴ تلاش کرد با افزایش مالیات نوشیدنی‌های پرشکر و هله‌هوله‌ها با چاقی مفرط مقابله کند اما تاکنون قانونی مبنی بر ممنوعیت فروش آنها به کودکان را به صورت سراسری به تصویب نرسانده است .

بی بی سی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها