رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507710

مقام سابق آمریکایی: معامله قرن طرحی غیرمنصفانه است/ دموکراتها پیروز شوند، طرح الحاق شانسی ندارد

ساعت24-فرستاده صلح اسبق آمریکا به خاورمیانه ضمن اعلام مخالفت با طرح الحاق کرانه باختری، تاکید کرد که طرح به اصطلاح "صلح" دونالد ترامپ موسوم به "معامله قرن"، طرحی منصفانه برای فلسطینیان نیست.

مارتین اندیک، فرستاده پیشین آمریکا در روند صلح خاورمیانه در گفتگو با برنامه تلویزیونی "از آمریکا" اظهار داشت که اقدامات یکجانبه در رابطه با طرح الحاق کرانه باختری، خارج از چارچوب معاهده اسلو است و هیچیک از طرفین فلسطینی و اسرائیلی نباید به چنین اقداماتی مبادرت کنند.

اندیک تصریح کرد که طرح الحاق کرانه باختری مغایر با مذاکرات سازش است و اعلام آمادگی تیم دونالدترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای موافقت با این طرح یا حمایت از آن یکی دیگر از دلایل شکست معامله قرن است، زیرا فلسطینیان با چنین اقدامات یکجانبه ای موافقت نخواهند کرد.

وی افزود که علت اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل طرح الحاق کرانه باختری را فعلا اجرا نکرده است، این است که جارد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ گفته که اجرای این طرح موجب خواهد شد دیگر فلسطینیان به میز مذاکرات سازش بازنگردند و علاوه بر این، کشورهای عربی نیز با این طرح مخالفت خواهند کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، این دیپلمات سابق آمریکایی خاطر نشان کرد که بدترین اتفاق ممکن اجرای طرح های الحاق یکجانبه است؛ زیرا این مساله هرگونه شانس تحقق راه حل تشکیل دو کشور را از بین می برد.

مارتین اندیک اظهار داشت که ما بسیار نزدیک به مرحله نزاع ادامه دار برای دهه های آینده هستیم و دور شدن از راه حل تشکیل "دو کشور" مصیبت و فاجعه ای بزرگ برای فلسطینیان است که رنج و محنت های زیادی را تاکنون متحمل شده اند.

اندیک بر ضرورت نجات راه حل تشکیل دو کشور تاکید کرد.

وی پیش بینی کرد که با نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر آینده، این احتمال وجود دارد که کوشنر بخواهد روحی تازه در طرح الحاق کرانه باختری در سپتامبر و اکتبر آینده بدمد تا اینگونه بتواند آرای شمار بیشتری از انجیلی های آمریکایی که حدود ۶۰ درصد از حامیان ترامپ را تشکیل می دهند، به دست آورد.

مارتین اندیک تاکید کرد که دموکرات ها مخالف قاطع طرح الحاق کرانه باختری هستند و اگر بتوانند در انتخابات پیروز شوند و اکثریت را در مجلس نمایندگان و مجلس سنا بدست بیاورند، دیگر شانسی برای موافقت آمریکا با این طرح وجود نخواهد داشت.

اندیک اشاره کرد که معامله قرن طرحی غیرمنصفانه و غیرعادلانه برای فلسطینیان است، زیرا تمامی مسائل نهایی از جمله مساله مرزها، امنیت، قدس و آوارگان قرار است به نفع رژیم صهیونیستی حل و فصل شود.

وی افزود که دولت کنونی آمریکا کاملا همسو با مواضع و خواسته های رژیم صهیونیستی حرکت می کند و کاملا غیرمنطقی است که انتظار داشته باشیم فلسطینیان با مذاکره بر این اساس موافقت کنند.

اندیک عنوان کرد که دولت آمریکا کمیته ای را برای ترسیم مرزهای کشور فلسطین تشکیل داده که به کمیته "سایکس پیکو" معروف است و تمامی اعضای آن آمریکایی و اسرائیلی هستند. وی گفت که جای تعجب است که مرزهای کشور فلسطین بدون حضور حتی یک فلسطینی ترسیم شود.

وی تصریح کرد که اصلی ترین مرجع بین المللی که با تکیه بر آن منازعه عربی اسرائیلی حل و فصل خواهد شد، قطعنامه های ۲۴۲ و ۳۳۸ شورای امنیت است.

مارتیک اندیک تاکید کرد که انتخاب زمان رونمایی از معامله قرن دلایلی کاملا سیاسی داشت و اینکه در آستانه انتخابات رژیم صهیونیستی از آن رونمایی شد، صرفا با هدف کمک به پیروزی مجدد نتانیاهو بود.

اندیک بیان کرد که اکنون یکی دیگر از اهداف معامله قرن، کمک به پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات است.

وی در رابطه با قدس نیز گفت که قدس یکی از حساس ترین و مهم ترین مسائل برای هر شخصی است که به دنبال صلح است، زیرا وضعیت این شهر برای ادیان سه گانه اسلام، یهودیت و مسیحیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اندیک پیش بینی کرد که در صورت پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سیاست های آمریکا در قبال منازعه فلسطینی اسرائیلی تغییر کند.

وی گفت که طرفدار بایدن نیست اما او با طرح الحاق کرانه باختری مخالفت کرده و در صورتی که ترامپ تا قبل از انتخابات با این طرح موافقت کند و آن را به رسمیت بشناسد سپس بایدن در انتخابات پیروز شود، قطعا در این تصمیم تجدیدنظر خواهد کرد اما اگر ترامپ مجددا پیروز شود و از الحاق کرانه باختری حمایت کند آن وقت راه حل تشکیل دو کشور با مشکل و معضل بزرگی مواجه خواهد بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها