رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507884

سخنگوی وزارت خارجه: واکنش به فرافکنیها درباره انفجار بیروت/ شورای امنیت در دام آمریکاییها نیفتد

ساعت 24-سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه برخی افراد در لبنان با تحریک خارجی به دنبال اغراض خاص هستند، گفت: اگر عده ای از افراد، گروه‌ها و کشورهای خارجی بخواهند حادثه تاثربرانگیز انفجار در بیروت را دستاویز اغراض و اهداف سیاسی قرار بدهند، غیرقابل قبول است.

laquo;سیدعباس موسوی» پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه،با تبریک اعیاد و همچنین روز خبرنگار گفت: از زحمات و تلاش خبرنگاران و روزنامه‌نگاران درعرصه اطلاع‌رسانی و روشنگری می‌کنند، قدردانی می‌کنم و امیدوارم در سنگر اطلاع‌رسانی و روشنگری همچنان بدرخشید.

وی با اشاره به سالروز ورود آزادگان به کشور اظهار داشت: قدردان، زحمات و شکنجه‌هایی آزادگان که در رژیم بعث متحمل شدند، هستیم. سالگرد ۲۸ مرداد را هم در پیش رو داریم که به خوبی نشانه‌گر دخالت خارجی و آمریکا در سقوط دولت ملی و دموکراتیک محمد مصدق است. این رویه همیشگی آمریکایی‌ها است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تحولات لبنان تصریح کرد: ابعاد این حادثه همچنان در حال بررسی است، اما ایران از همان ساعات اولیه در کنار دولت و ملت لبنان قرار گرفت. وزیر خارجه تماسی با همتای لبنانی خود گرفتند و رئیس‌جمهور هم دستوراتی دادند. تاکنون چندین کمک و هواپیما به لبنان ارسال شده و طی روزهای آینده هم این کمک‌ها ادامه می‌یابد.

موسوی همچنین در خصوص رایزنی های دیپلماتیک طی روزهای اخیر هم گفت: وزیر امور خارجه در روزهای اخیر گفت و گویی با همتایان لبنانی و اوکراینی داشتند. یک گفت‌وگوی ویدئوکنفرانسی با همتای اماراتی خود داشتند. رئیس کمیته بین‌الملل دوما روسیه هم مهمان وزیر امور خارجه بودند که درباره روابط دوجانبه و چشم‌انداز روابط دو کشور گفت‌وگو شد.

وی با اشاره به انفجار در بندر بیروت و تحولات پس ازآن در لبنان اظهارداشت: حادثه بزرگ بود طبیعی است که مردم ناراحت شوند تبعات هم خواهد داشت، اما اگر عده ای از افراد، گروه‌ها و کشورهای خارجی بخواهند این حادثه تاثربرانگیز را دستاویز اغراض و اهداف سیاسی قرار بدهند غیرقابل قبول است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: طبیعی از مردم از این حادثه ناراحت باشند اما به نظر می رسد برخی افراد با تحریک‌های خارجی به دنبال اغراض خاصی هستند که پسندیده نیست. ملت لبنان ملت رنج کشیده ای هست و جا دارد که با حفظ آرامش اجازه بدهند مسئولین به امور رسیدگی بکنند تا به آلام مردمی که در این حادثه ناگوار صدمه دیدند، رسیدگی شود.

وی در عین حال گفت: باید نسبت به این حادثه عمیق‌تر نگاه کرد و باید دید که علت اصلی این حادثه چه بوده و بعد از آن قضاوت کرد. دیدید که برخی از کشورها با ریاکاری فکر کردند که خودشان را مدافع مردم لبنان نشان بدهند و با مردم لبنان هم دردی بکنند و همانطور که در یک اظهارنظر عرض کردم اگر صداقت دارند سعی کنند تحریم‌هایی که اخیراً علیه دولت و ملت لبنان وضع کردند را برطرف کنند.

موسوی تصریح کرد: لبنان از این حوادث زیاد دیده و با مقاومتی که در این ملت را داریم همه را پشت سر خواهد گذاشت.

تیمی که در حال شکست است، نفرات خود را تعویض می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ایرنا درباره کناره‌گیری برایان هوک و ارتباط آن با ناکامی آمریکا در ایجاد اجماع جهانی علیه ایران ابراز داشت: جابجایی افراد و نمایندگان ویژه، برای ما اهمیت چندانی ندارد. طبیعی است آنها وقتی شکست بخورند، افراد را جابجا کنند. در بازی فوتبال هم همین گونه است. تیمی که در حال شکست است افراد را عوض می‌کند در حالی که می‌دانند وقتی عقب هستند این تغییرات در نتیجه اثری ندارد.

وی اضافه کرد: ما به تعویض‌های پی در پی که به خاطر شکست‌های پی در پی از ملت ایران است،توجه نداریم.

موسوی در پاسخ به سوال دیگر درباره تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی و جلسه فردای شورای امنیت در این باره بیان کرد: تحریم تسلیحاتی بیش از آنکه علیه ملت ایران تهدید باشد، تهدیدی علیه شورای امنیت و ساز و کارهای قانونی این نهاد است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه آمریکایی‌ها با استفاده از ابزار شورای امنیت می‌خواهند شورای امنیت را به نابودی بکشانند یا تحت انقیاد خود دربیاورند، یادآور شد: اعضای شورای امنیت باید مواظب باشند در دام آمریکایی‌ها علیه شورای امنیت و سازوکارهای بین‌المللی نیفتند و امیدواریم این اقدام آمریکا با هوشیاری رهبران کشورهای مستقل دنیا و رایزنی‌های ایران با دوستان و کشورهای مختلف، به نتیجه نرسد و یک ناکامی دیگر برای آمریکا رقم بخورد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها