رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507949

بدون اف ای تی اف در امور مالی جهانی راه نداریم

ساعت 24 - یک گروه از سیاستمداران ایرانی منتقد دولت پس از گذشته چند سال همچنان برخی پیوستن به FATF را بر خلاف مصالح در شرایط کنونی کشور ارزیابی می کنند و معتقدند مشکلات موجود برای ایرانیان و بانک ها به تحریم های آمریکا مربوط است نه عدم پیوستن ایران به این گروه. مهمترین ادله از سوی مخالفین چنین بیان می شود: در این باره چند نکته را باید درکانون توجه قرار داد .

اف ای تی اف
dir="RTL">یکم - مخالفین، موضع گیری و هشدارهای برخی کشورها ازجمله روسیه، چین، ترکیه، کانادا و امثالهم به ایران برای پیوستن کشورمان به گروه ویژه اقدام مالی FATF را منطبق بر دستورالعمل ها و مقرراتی ارزیابی می کنند که در فضای پول شویی وجود دارد. بنابراین معتقدند با عنایت به این که استانداردها و محدودیت‌های FATF از جنس قطع همکاری نیست (از جنس افزایش احتیاط است)، بنابر این کشورها در برخورد با موضوع مبادلات مالی ایران صرفا احتیاط آمیز رفتار می کنند.

دوم- گروه ویژه اقدام مالی وقتی اقدامات مقابله‌ای خود را علیه کشوری اعلام می کند، این اقدامات علیه کشور و بانک‌هاست، لذا بر اساس استانداردهای FATF، هیچ کدام از اقدامات مقابله‌ای علیه اشخاص اعمال نمی شود. بنابراین این سخت گیری ها علیه ایرانیان به تحریم‌های آمریکا مرتبط است و ربطی به FATF ندارد.

سوم- بخش زیادی از معاملات مالی ایران از طریق بانک انجام نمی شود، بلکه از طرق دیگر همچون صرافی ها انجام می شود و با توجه به تحریم های آمریکا و اینکه بانک‌های چین و امثالهم نیز در این سال‌های تحریم با ما همکاری نمی کنند؛ این مساله، یک موضوع روشن است.

اما در طرف دیگر موافقان پیوستن به این گروه نیز که استدلال های منطقی و منطبق بر منافع و امنیت ملی را بارها یادآور شده اند، امیدوار به تعیین تکلیف لایحه الحاق ایران در مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند. مهمترین بخش نظری موافقان را می توان در استدلال وزیر امور خارجه ایران در مجلس به منظور توصیف و تبیین شرایط برای مخالفین و نیز مخاطرات عدم پیوستن ایران به FATF مشاهده کرد:

اول - تضمین می دهیم با نپیوستن به آن (گروه ویژه اقدام مالی)، آمریکا مشکلاتی را برای ما ایجاد خواهد کرد.

دوم - این کنوانسیون ارتباط مستقیم با بسته شدن حساب دانشجویان ایرانی، بسته شدن حساب بازرگانان ایرانی و عدم امکان پرداخت به ایران دارد. ممکن است خباثت و فشار آمریکا در این باشد که هست.

سوم - این کنوانسیون از مهمترین اشکالی است که حتی دوستان ما می گویند. چینی ها که نیّات استکباری علیه ما ندارند و مواضع بین‌المللی آنها شبیه ماست و ما توافق جامع راهبردی با آنها داریم و همچنین با روسیه که شراکت راهبردی داریم؛ رئیس بانک مرکزی روسیه به آقای ناصر همتی، رئیس بانک مرکزی کشورمان گفته است که بدون FATF نمی توانیم با شما کار کنیم.

چهارم- به من نگویید تضمین بدهید که اگر این کنوانسیون را بپذیریم، همه مشکلات حل شود بلکه بهانه برداشته می شود، بنابراین جلوی کار ایران را نگیرند.

آنچه مسلم است جمع موافقین و مخالفین الحاق ایران به گروه ویژه اقدام مالی از افراد دلسوز نظام و کشور هستند؛ اما موضوع عدم پیوستن ایران در دوران تحریم های تروریستی آمریکا، پاندمی کرونا و بروز مشکلات شدید اقتصادی باعث شده تا کشورمان متحمل خسارات غیر ضروری، فراوان و جبران ناپذیری شود. امروز موضوع افزایش ریسک و اقدامات احتیاطی و هر آنچه مخالفان به آن استناد دارند، به حربه ای در جهت قطع ارتباطات مالی ایران با کشورهای خارجی، دوستان و حتی منع ارائه خدمات به ایرانیان و ایران شده است. باید دست در دست هم و هم فکرانه از این گذرگاه سخت عبور کرد. نباید تیغ در دست زنگی مست نهاده و بهانه لازم برای دشمنان منافع و امنیت ملی تامین کرد تا کمر ملت و دولت ایران را بشکنند. در نظام کنونی جهان پیوستن به قوانین و سازوکارهای چند جانبه و بین المللی مرتبط با سیستم های متنوع جهانی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. ما تافته جدا بافته از جهان خلقت و جغرافیا نیستیم. چنانچه خود را از نظم مورد توافق و اجماع دوستان و همراهان و شرکای خود نیز جدا کنیم، علاوه بر تحریم های تروریستی آمریکا، مرتکب خودتحریمی هم شده ایم. بدین سبب خواسته و ناخواسته به شکل مستقیم و غیر مستقیم به آمریکا و دشمنانمان کمک کرده ایم.

از جمله افتخارات ایران مبارزه با تروریسم، جرم و جنایت، پول شویی و قاچاق است، عدم پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی مستندی بر احراز هویتی خواهد شد که آمریکا بی هیچ مدرکی به دنبال اثبات آن است. بنابراین همان گونه که بدون اوراق شناسایی و گذرنامه معتبر نمی توان از مرزهای بین المللی عبور کرد؛ بنا به همان ادله هم نمی توان از مرزهای قانونی مبادلات مالی بین المللی بدون اخذ پذیرش و مجوزهای FATF عبور کرد.

سعید محمدی، کارشناس روابط بین الملل – دیپلماسی ایرانی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها