رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 508085

سازمان جهانی بهداشت واکسن روسی کرونا را تایید نکرد

ساعت 24 -تازه‌ترین گزارش سازمان جهانی بهداشت از ۲۸ واکسن کرونا که در سرتاسر جهان در حال طی مراحل ارزیابی بالینی است، نشان می‌دهد که واکسن موسسه تحقیقاتی «نیکلای گاملیا» در مرحله نخست ارزیابی قرار داشته و بدون طی دو مرحله بعدی از سوی روسیه به طور رسمی ثبت شده است.

dir="RTL">بر پایه گزارش سازمان جهانی بهداشت، واکسن مرکز ملی اپیدمولوژی و میکروبیولوژی روسیه به نام «نیکلای گاملیا» تاکنون در قالب مرحله نخست ارزیابی بر روی دو گروه ۹ نفره و یک گروه ۲۰ نفره آزمایش شده است.این گزارش حاکیست که در حال حاضر تنها سه واکسن اروپایی و آمریکایی دانشگاه آکسفورد، شرکت مُدرنا و بیون‌تک در حال گذراندن مرحله سوم ارزیابی بالینی خود هستند. همچنین سه واکسن چینی نیز در حال طی مرحله سوم ارزیابی خود قرار دارند.

دانشمندان معتقدند، تشخیص این که یک واکسن موجب فعال‌سازی سیستم ایمنی بدن در مقابل یک ویروس می‌شود یا خیر، نیاز به سه مرحل آزمایش دارد که مرحله نخست آن با تعداد محدودی داوطلب دریافت واکسن انجام می‌شود ولی در مرحله دوم واکسن به صدها نفر تزریق می‌شود و برای اثبات کارآیی و ایمنی آن، در مرحله سوم بر روی ۲۰ تا ۴۰ هزار انسان آزمایش می‌شود. بر همین اساس، شرکت‌های مُدرنا و بیون‌تک در مرحله سوم، آزمایش واکسن خود را بر روی ۳۰ هزار داوطلب ساکن مناطق جغرافیایی مختلف، آغاز کرده‌اند.سازمان بهداشت جهانی هفته گذشته نیز از روسیه خواسته بود که به رعایت دستورالعمل‌های تعیین شده برای تولید واکسن‌های ایمن و مؤثر پایبند باشد.

به گزارش یورونیوز خانم لیندمایر هشدار داده بود که بی‌توجهی به این دستورالعمل‌ها می‌تواند موجب بروز عوارض منفی خطرناکی در دریافت کنندگان واکسن‌های ناایمن شود که شاید از عوراض بیماری کرونا بدتر باشد.کریستین لیندمایر، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت، گفته بود:«بعضی اوقات محققان از کشف سرنخی خبر می‌دهند که فی‌ذاته خبر خوبی است ولی این ادعا با ساخت واکسنی که کارآیی بالایی داشته باشد، زمین تا آسمان فاصله داردسخنگوی سازمان جهانی بهداشت همچنین تصریح کرده بود که تاکنون(۴ اوت) هیچ اطلاعات و گزارش رسمی از موفقیت قابل اتکای واکسن روسی به دست ما نرسیده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها