رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 508311

رئیسی: شوراهای شهر دژ محکمی در برابر فساد و رانتخواری هستند

ساعت24-رئیس قوه قضاییه گفت: شوراهای شهر و روستا باید اولین سد در مقابل زمین خواران، رانتخواران و تخریب کنندگان محیط زیست و کسانی که حقوق عامه را ضایع می کنند باشند، دادستانی و قوه قضاییه آخرین مرحله است.

سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در جلسه شورای عالی استانها افزود: ما در اسلام واژه امت را داریم که نشانه حرکت و پویایی در شهر و روستاست. افرادی که مثلا در کار در یک روستا در کار دامداری هستند و در کنار آبی زندگیشان را تشکیل می شد، یک طایفه را تشکیل می دهند و بعد از آن در یک سرزمین یک ملت شکل می گیرد که به یک ریشه اجدادی واحد می رسند اما خداوند در واژه های اسلامی واژه امت را قرار داده است. امت واژه ای است که حرکت مردم به دنبال یک هدف و مقصد واحد را نشان می دهد.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: در واژه امت عنصر حرکت وجود دارد. امت پویاست. هیچ وقت ایستا نیست. عنصر امام و مقتدا در آن دیده شده است. تمام ظرفیت های امت در جهت رسیدن به اهداف بزرگ است و آن هدف بزرگ حرکت به سمت خداوند متعال و جامعه ربانی ساختن است.

رئیسی گفت: در همین مسیر شهر سالم یا آرمانشهر را داریم. هر آبادانی مد نظر است. شاید بزرگان در قدیم هر کدام برای آرمانشهر یک شاخص بیان کرده باشند اما از مجموع آموخته ما این است که شهر سالم و شهر اسلامی ویژگی هایی دارد، مهمترین ویژگی شهر سالم یا شهر اسلامی این است که مبتنی بر معنویت، عقلانیت، اخلاق و عدالت است.

وی افزود: اساس روابط در شهر سالم بر اخلاق و معنویت و عدالت است. هر چیزی در این شهر باید جای خودش باشد. یک نوع عقلانیت در آبادی باید حاکم باشد و معنویت باید جزو پایه های اساسی شهر باشد. در قانون اسلامی ایران نیز در اصل ۱۰۱ و ۱۰۲ و به ویژه در اصل ۱۰۰ در فلسفه تشکیل شوراها اشاره شده است که برای پیشرفت امور اقتصادی و اجتماعی، فرهنگی و عمرانی شهرها شوراها تشکیل شود. در واقع تشکیل شوراها برای پیشرفت امور اقتصادی شهرها و روستاهاست و برای پیشرفت امور فرهنگی و خدمات رسانی به مردم است.

رئیسی گفت: باید تلاش کرد این فلسفه و این جهت و هدف هیچ زمانی گم نشود و همراه این هدف به عنوان هدف اساسی برای پیشرفت شهر و روستا از نظر اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی بهداشتی، خدماتی و عمرانی باشد. همه دستگاهها باید در این مسیر تدبیر کنند، عموم مردم هم باید مشارکت داشته باشند و شوراها جلوه حضور مردم و نقش آفرینی مردم در خدمات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.

وی ادامه داد: هدف اساسی تشکل شوراها باید همواره مد نظر و توجه باشد. اعضای شوراها باید دژ محکمی در برابر فساد و رانتخواری و هر امری که حقوق شهر و روستا را ضایع می کند باشند. این دژ محکم و مستحکم باید سدی در مقابل هر نوع کژی که حقوق عامه را ضایع می کند و به منابع طبیعی و ذخایر کشور ضربه وارد کند باشد و اجازه ندهد منافع شخصی حقوق مردم را با زمین خواری ها و دست اندازی در مراتع از بین ببرد و باید مانع شود.

رئیس قوه قضاییه گفت: اعضای شوراها باید همکار همه بخش ها در کشور باشند و در مقابل زیاده خواهی ها، فساد و رانتخواری ها ایستادگی کنند. در این مسیر همکاری با دستگاه قضایی لازم است ما شوراها را همکار قوه قضاییه می دانیم نباید اجازه دهیم یک فرد یا شرکت حق یک شهر را روستا را ضایع کند.

وی افزود: هیچ کس نبایدحق استفاده از محیط زیست، آب و خاک سالم را ضایع می کنند. هیچ کس چنین حقی ندارد نباید حقوق عامه به دست افراد زیاده خواه ضایع شود با توسعه اقتصادی و اجتماعی موافق هستیم اما در جامعه پیشرفته هر گونه توسعه اقتصادی فرع بر حفظ محیط زیست است اصل حفظ محیط زیست است. در مورد هر نوع توسعه یافتگی که محیط زیست را از بین ببرد باید تجدید نظر شود.

شورای عالی استانها ظرفیت زیادی در قانون اساسی دارد

رئیسی گفت: ظرفیت زیادی قانون اساسی برای شوراها قرار داده است. حق ارائه طرح به مجلس دارید کنار آن تکلیف هم هست. هر جا که قانون اساسی به کسی حقی داده تکلیف هم از آن می خواهد. باید از این ظرفیت قانونی اساسی به درستی استفاده شود.

وی افزود: تغییر کاربری در اراضی کشاورزی باید با دقت انجام شود. نباید در یک روستا ویلاسازی غیر اصولی انجام شود. مخالف این نیستیم که در یک جای خوش آب و هوا افرادی ساخت و ساز کنند اما باغات باید حفظ شود. حریم شهر و روستا و باغ ها باید حفظ شود. هیچ کمیسیون ماده و تبصره و انواع قوانین نباید باعث از بین رفتن حقوق عامه شود.

رئیس قوه قضاییه گفت: دادستان ها و مسئولان قضایی در همه استانها و مجموعه های نظارتی باید برای قانون مداران مامن باشند و برای قانون شکنان خوف ایجاد کنند. شوراها هم باید همین طور باشند. اگر کسی بخواهد به حقوق مردم و بیت المال دست اندازی کند اولین مانع باید شورا باشد دادستان آخرین مرحله است.دستگاه قضایی آخرین راهکار است.

وی افزود: اولین جایی که در برابر فرد متخلف و زمین خوار می ایستد باید شورای روستا باشد. اعضای شوراها باید نفوذ ناپذیر باشند. نباید خریدنی باشند تا نوبت به دادستان برسد. شاید به دادستان نوبت نرسد. ما می خواهیم نوبت رسیدگی به تخلفات به دادستان نرسد.شورا درست نشده که تخلف کند شورا ایجاد شده که حافظ حقوق مردم باشد هر چه که مانع پیشرفت باشد شورا باید مانع آن باشد.شوراها باید حامی و حافظ جنگل، مراتع و محیط زیست باشد.اگر دستگاهها و به ویژه شوراها کارشان را درست انجام دهند کار به دادستان نمی رسد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها