رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 508433

لوازم خانگی فقط باید ۲۵ درصد نسبت به پارسال رشد قیمت داشته باشد

ساعت24-معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: امسال سازمان حمایت ۲۵ درصد در مقایسه با سال ۹۸ اجازه افزایش قیمت محصولات لوازم خانگی را داده و بنگاه‌ها باید این قیمت‌ها را در سامانه ۱۲۴ ثبت کنند.

به گزارش صدا و سیما، مهدی صادقی نیارکی با بیان اینکه در حال حاضر اکثر بنگاه‌های کوچک و متوسط مشکل تقاضا ندارند، اظهار داشت: در سال‌های گذشته قبل از اینکه بحث خوشه‌ها برای کاهش قیمت تمام شده و نیز تأمین مواد اولیه به صورت یکپارچه اتفاق بیفتد تقاضا برای کالاهای ساخت داخل مهمترین دغدغه تولید کنندگان بود، اما از سال گذشته تاکنون این مشکل حل شده و کالاهای ساخت داخل به خوبی تولید و به بازار عرضه می‌شود و تقاضا نیز برای آن وجود دارد.

معاون امور صنایع وزارت صمت در خصوص سهمیه مواد اولیه ورق، بیان کرد: ظرفیت تولید ورق حدود ۸.۵ میلیون تن است، اما پروانه‌های صادره در سال‌های گذشته بیش از این عدد است و اگر می‌خواستیم بر اساس پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده سهمیه مواد اولیه اختصاص دهیم اینقدر موجودی مواد اولیه نداشتیم ضمن اینکه مدلی که معاونت معدنی وزارتخانه سال‌ها قبل ارائه کرده بود بر اساس خرید و تولید این بنگاه‌ها تأمین می‌شود تا عدالت در توزیع مواد اولیه اتفاق بیفتد.

وی افزود: از حدود یک ماه و نیم قبل و با دستورالعملی روند تأمین مواد اولیه به معاونت صنایع وزارت صمت واگذار شد و ما با دستورالعملی که به استان‌ها ابلاغ کردیم مقرر شد میانگین آمار تولید و خرید بنگاه‌ها در سال‌های ۹۷ و ۹۸ مبنای اختصاص سهمیه مواد اولیه قرار گیرد یعنی هر کدام از این آمار کمتر بود به عنوان سهمیه سال جاری در نظر گرفته می‌شود و برای واحدهایی که راکد و غیر فعال بودند نیز با تأیید کارگروه استانی تا ۳۰ درصد ظرفیت اسمی برای آن‌ها سهمیه تخصیص می‌یابد.

۹۵ درصد از بنگاه‌های ما صنایع کوچک و متوسط هستند

صادقی نیارکی با اعلام اینکه حدود ۹۵ درصد از بنگاه‌های ما صنایع کوچک و متوسط هستند، افزود: ۲۷ درصد از ازش افزوده بخش صنعت به صورت مستقیم و حدود ۴۰ درصد از این ارزش افزوده به صورت غیرمستقیم مربوط به صنایع کوچک است.

معاون امور صنایع وزارت صمت با بیان اینکه این وزارتخانه در حوزه صنایع کوچک و متوسط (SME) چندین پروژه تعریف کرده است، گفت: احیای واحدهای راکد مهمترین موضوع در این خصوص است که از حدود ۹ هزار بنگاه راکد مستقر در شهرک‌های صنعتی برای فعالسازی ۱۵۰۰ واحد در سال ۱۳۹۹ هدفگذاری شده است و طبق آخرین آمار ۴۶۸ واحد از این واحدها به مدار تولید بوده است.

صادقی نیارکی موضوع تأمین مواد اولیه (داخلی و وارداتی) به عنوان رکن اصلی فعالیت SME را دومین هدف وزارت صمت دانست و اضافه کرد: ساماندهی زنجیره فولاد و پتروشیمی توسط این وزارتخانه دنبال می‌شود.

صادقی نیارکی گفت: در چهار ماهه نخست امسال در سه قلم اصلی لوازم خانگی مانند یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی با افزایش تولید مواجه بودیم.

وی افزود: کف ساخت داخل در لوازم خانگی بزرگ بیش از ۶۵ درصد و در برخی لوازم خانگی مانند کولر آبی تا ۱۰۰ درصد محقق شده است.

معاون صنایع وزارت صمت درباره قیمت لوازم خانگی نیز گفت: این قیمت‌ها تابع عوامل مختلف مانند نهاده‌های تولید است زمانی که نرخ ارز تغییر می‌یابد و یا قیمت ورق گالوانیزه و پلیمر بر مبنای قیمت گذاری در بورس بر اساس قیمت جهانی و رقابتی که در آن شکل می‌گیرد به صورت ضریبی از نرخ تسعیر ارز نیمایی تعیین می‌شود این خود به خود منجر به افزایش قیمت محصول می‌شود، اما امسال سازمان حمایت ۲۵ درصد در مقایسه با سال ۹۸ اجازه افزایش قیمت محصولات لوازم خانگی را داده و بنگاه‌ها باید این قیمت‌ها را در سامانه ۱۲۴ ثبت کنند که قطعاً بالاتر از این قیمت اعلامی اگر افزایش قیمتی در حوزه کف عرضه و توزیع وجود داشته باشد با آن برخورد می‌شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها