رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 508442

واکنش تریبون‌های نماز جمعه به حرف های تهدیدآمیز مکرون در لبنان /توطئه تحریم تسلیحاتی ایران ناکام خواهد ماند /درخواست ویژه درباره عزاداریهای محرم

ساعت24-برخی از خطبیان نماز جمعه این هفته در کشور علاوه بر توصیه مردم به رعایت بهداشت در ایام شیوع بیماری کرونا، موضوع حادثه انفجار در بیروت و همچنین تلاش‌های تاریخی آمریکا علیه ملت ایران را مورد بررسی قرار دادند.

نمازجمعه
این هفته نیز شهرهایی که در وضعیت سفید و کم خطر قرار داشتند توانستند آئین عبادی - سیاسی نماز جمعه را برگزار کنند.

خطیبان نماز جمعه شهرستان‌های کشور به موضوعاتی همچون؛ «الزامات تحقق شعار جهش تولید»، «کودتای ۲۸ مرداد»، «حادثه انفجار در لبنان»، «سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به میهن اسلامی»، «تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران» و «الزامات برگزاری عزاداری در ماه محرم اماسال» اشاره کردند.

آگاهی مردم لازمه بقای حاکمیت‌ها است

بر اساس گزارش ایرنا، آیت الله رسول فلاحتی در خطبه های این هفته آئین عبادی سیاسی نماز جمعه رشت تاکید کرد: مردم مراقب هستند و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، مساجد را در ایام محرم خالی نمی گذارند.

وی در ادامه سالروز ورود آزادگان را به میهن پاس داشت و آنان را ذخایر انقلاب اسلامی دانست و به آنان توصیه کرد:روحیه نشاط خویش را همچنان حفظ کرده و در جبهه گیری ها هیچ جبهه ای جز خط امام(ره)، رهبری و انقلاب اسلامی را نپذیرند و به چیزی جز نظام و ارزشهای اسلامی فکر نکنند.

خطیب این هفته نماز جمعه رشت همچنین تلاش های سربازان گمنام امام زمان(عج) در دستگیری و برخورد با عناصر ضد انقلاب در روزها و ماه های اخیر را ستود و از آنان قدردانی کرد.

آیت الله فلاحتی در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه با اشاره به کودتای آمریکایی ۲۸ مرداد در سال ۱۳۳۲ گفت: حکومتی می تواند استمرار داشته باشد که مردمش از حوادث کشور اطلاع داشته باشند اما در آن زمان نه تنها چنین نبود بلکه روحانیت از سیاست حذف و وحدت میان حاکمان و مردم وجود نداشت.

وی در ادامه سخنانش به حادثه تلخ انفجار بیروت اشاره کرد و گفت: متاسفانه هنوز تحلیل درستی از این اتفاق چه در داخل و چه خارج صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه رسانه های ما راستگو هستند و به آنها اعتماد داریم ضمن انکه هیچ اعتمادی به رسانه های بیگانه نداریم ، اظهار داشت: جریانات و حوادثی در این روزها رخ می دهد که شائبه های زیادی را ایجاد می کند چنانکه اخیرا فرانسه ، انگلیس و آلمان ناوهای خود را در بیروت پیاده کرده اند تا آرامش مردم و روابط حزب الله را برهم زنند چرا که تا کنون همه نقشه های آنها برای حذف حزب الله نقش بر آب شده است.

وی تصریح کرد : امروز ملت ما و جامعه اسلامی و مسلمانان باید هوشیار باشند و با اتحاد و انسجام فرصت ظهور و بروز به این توطئه ها ندهند.

با همدلی می‌توان مرگ و میر کرونا را کاهش داد

آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اراک در مصلی بیت‌المقدس این شهر، اظهار داشت: حفظ سلامتی مردم با رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی در آیین‌های عزاداری اولویت اصلی برگزارکنندگان باشد. آئین‌های عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) باید بر اساس دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شود و حفظ سلامتی مردم در این آئین‌ها وظیفه همگانی است.

وی ادامه داد: سلامت مردم از واجبات اسلامی است و عزاداری ها در ماه محرم و صفر باید با رعایت تمامی موازین بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک برگزار شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی اظهار داشت: آئین‌های عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) باید در فضای باز و در مدت زمان حداکثر ۹۰ دقیقه برگزار شود و این مهم باید به تمامی هیات‌های مذهبی استان ابلاغ شود.

آیت‌الله دری نحف‌آبادی بیان کرد: باید با همدلی و یکپارچگی مردم و مسئولان و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی شمار مبتلایان به کرونا و مرگ و میر ناشی از شیوع این ویروس به حداقل ممکن برسد.

وی اظهار کرد: واقعه عاشورا کانون نور و رحمت الهی و سرمایه‌ای از حریت و مردانگی است و امام حسین(ع) با شهادت خود پیام آزادی خواهی و شهادت در راه حق را جاودانه کرد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: برنامه های ماه محرم باید درراستای تعمیق، گسترش معارف، مکتب امامت، عدالت برگزار و زمینه‌های لازم برای تعمیق باورهای نسل جوان، نوجوان و پاسخ به شبهات فراهم شود.

وی افزود: باید تمهیداتی اندیشیده شود تا در ایام ماه‌های محرم و صفر آرمان‌ها و اهداف آن بزرگوار از قیام خونین عاشورا برای اقشار مختلف مردم تشریح و تبیین شود.

امام جمعه اراک در خصوص۲۴ ذی‌الحجه ( روز مباهله ) نیز گفت: در این روز حقانیت اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) روشن شد.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی ادامه داد: در این روز اهمیت اسلام ناب محمدی (ص) از سوی پیامبر اسلام حضرت محمد بن عبدالله (ص) به خوبی مشخص شد و این مهم باید همواره با فعالیت‌های فرهنگی و اطلاع رسانی در بین مردم و جهانیان گسترش یابد.

وی یادآوری کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی در طول ۴۱ سال گذشته دستاوردهای ارزشمندی داشته و اگر مشکلاتی هم وجود دارد با تدابیر حکیمانه و تبعیت از مقام معظم رهبری مرتفع می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی اظهار داشت: ملت ایران با وحدت و یکپارچگی از آرمان‌های انقلاب اسلامی مقابل توطئه‌های دشمنان صیانت می‌کند و اختیار خود را به دست دشمنان اسلام و انقلاب نمی‌دهد.


دشمن به دنبال ایجاد دوقطبی سلامت و معنویت است

حجت الاسلام سید محمدعلی قاضی دزفولی در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه دزفول در مصلای امام علی(ع) این شهرستان با اشاره به تفاوت محرم و صفر امسال با سال‌های گذشته با توجه به شیوع کرونا گفت: دشمن به دنبال ایجاد دوقطبی سلامت و معنویت در ایام محرم است. محرم امسال با توجه به شیوع کرونا و محدودیت‌های درنظر گرفته شده در عزاداری‌ها، غم و اندوه ما دوچندان است.

وی با بیان اینکه پیام عاشورا باید سرلوحه بشریت قرار گیرد، اظهارداشت: آیین‌های عزاداری محرم و صفر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شهرستان دزفول برگزار خواهند شد.

وی با اشاره به سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی افزود: آزادگان نماد صبر، مظلومیت، استقامت و پایداری ملت ایران هستند چراکه دوران سختی را در زندان‌های مخوف رژیم بعث عراق سپری کرده‌اند.

امام جمعه دزفول ۲۸ مرداد سالروز کودتای ننگین آمریکا برای بازگرداندن شاه را یادآور شد و اظهارداشت: ایران با وجود نا امنی‌های منطقه، از امنیت بالایی برخوردار است.

وی عزت و اقتدار ایران اسلامی را ناشی از رهبری‌های حضرت آیت الله خامنه‌ای دانست و افزود: برخی خواص هنوز معنی پیام امام خمینی(ره) مبنی بر لزوم پشتیبانی از رهبری را درک نکرده‌اند.

حجت الاسلام قاضی دزفولی مباهله را بزرگترین افتخار برای شیعه دانست و تصریح کرد: تمام شیعیان باید نسبت به مباهله معرفت داشته باشند.


ایران در حال فتح قله‌های پیشرفت است

بنا بر گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید نصیر حسینی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه یاسوج با اشاره به در پیش بودن ماه محرم اظهار داشت: آیین‌های عزاداری ماه محرم امسال در استان کهگیلویه و بویراحمد با رعایت کامل مسائل بهداشتی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و دستکش باشد.

وی عنوان کرد: ماه عزاداری امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان است و همه وظیفه دارند در آیین‌های عزاداری و سوگواری شرکت کنند زیرا این امر عامل سعادت دنیوی و اخروی افراد بوده و نوعی عبادت محسوب می‌شود.

حسینی با تاکید بر اینکه برپایی محافل و مجالس عزاداری سرور و سالار شهیدان بیانگر مقابله با ظلم، ستم، فساد و بی عدالتی است عنوان کرد: عزاداری در ماه محرم به منزله طرفداری از حقانیت، اخلاق، معنویت و عدالت است.

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: علاوه بر آن سخنرانی‌ها، روضه خوانی‌ها و سینه زنی‌ها در حد امکان باید کوتاه باشد.

حسینی خاطرنشان کرد: چنانچه اخلاق و معنویت به خانواده‌ها حاکم باشد فرزندان خوب و شایسته‌ای تربیت شده و جامعه نیز متعالی می‌شود و در غیر این صورت انواع انحراف‌ها در جامعه گسترش می‌یابد

وی با اشاره به ۲۶ مردادماه سالروز بازگشت آزادگان به میهن بیان کرد: اسرا برای حفاظت از دین مبین اسلام، نظام، انقلاب، کشور و ملت سال‌ها رنج اسارت را تحمل کردند و عزت، شرافت، استقلال و عظمت کنونی ایران اسلامی مرهون ایثارگری شهدا، جانبازان و اسرا است.

حسینی یادآور شد: آمریکا قبل از انقلاب تاکنون انواع جنایت‌ها و خیانت‌ها را علیه ایران اسلامی انجام داده و چند نمونه جدید از آن‌ها خروج از برجام، شهادت سردار قاسم سلیمانی و تحریم اقتصادی ایران بوده و ملت ایران با وجود همه این فشارها، تهدیدها و تحریم‌ها مقتدرانه به راه خود ادامه می‌دهد و در حال فتح قله‌های پیشرفت است.

آزادگان حق بزرگی بر گردن انقلاب اسلامی دارند

آیت‌الله مصطفی علما در نخستین خطبه‌های نماز جمعه کرمانشاه پس از کاهش شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: در قصه کرونا مردم سراسر کشور به میدان آمده و خدمت کردند تا این روزهای سخت را پشت سر بگذاریم.

نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه با تشکر از عموم مردم برای رعایت دستورات بهداشتی بیان کرد: باید از مردم تشکر کنیم که در چند ماه گذشته خود را حفظ کرده و از دیگران نیز مراقبت کردند و در این مدت وزارت بهداشت تلاش کار ویژه‌ای انجام داد.

علما با بیان اینکه وزارت بهداشت، پزشکان و پرستاران برای کمک به مردم بسیار تلاش کردند تاکید کرد: شما برادرها و خواهرهای گرامی نیز باید با مراقبت از خود و دیگران به آنها کمک کنید تا کار برای پرسنل شاغل در بیمارستان‌ها ساده شود.

امام جمعه کرمانشاه با بیان اینکه امام حسین(ع) امیر همه ما است تصریح کرد: باید برای سید الشهدا(ع) عزاداری کرده و در عزاداری‌ها دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم و در این قضیه نگاه ما به رفتار و گفتار مقام معظم رهبری باشد زیرا حرکت ایشان حجت است.

امام جمعه کرمانشاه با اشاره به مناسبت‌های کشور گفت: ۲۴ و ۲۵ مرداد مناسبت نزول سوره "هل اتی" و روز مباهله است و ۲۶ مرداد سالروز ورود آزادگان است که به گردن انقلاب اسلامی حق دارند زیرا آنها با سال های تحمل زندان پیام انقلاب را منتقل کردند.

علما افزود: ۲۷ مرداد روز مقاومت پاوه است که در روزهای نخست وقوع انقلاب اسلامی یکی از نقشه‌های دشمن تکه تکه کردن ایران اسلامی بود و نقشه شوم جدایی پاوه با تقدیم شهدای بسیاری از سپاه و ارتش و مردم غیور منطقه خنثی شد.

نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه با تسلیت رحلت امام جمعه برادران اهل سنت کرمانشاه بیان کرد: مرحوم ماموستا محمدی عمر شریف خود را در راه اسلام، تربیت مردم، تلاوت قرآن و ایجاد برادری صرف کرد که نبود وی ضایعه برای منطقه است.

امام جمعه کرمانشاه با اشاره به توصیه‌های رسول خدا(ص) به امیرالمومنین(ع) بیان کرد: سه توصیه پیامبر انجام درست واجبات و فرائض؛ چه شخصی و اجتماعی، دوری از آنچه که خداوند حرام کرده است و رضایت به آنچه که خداوند داده است با وجود سعی و تلاش هست.


شعار جهش تولید با پشت میزنشینی محقق نمی‌شود

حجت الاسلام سید محسن محمودی با اشاره به اینکه امروز نیز به خاطر وضعیت قرمز کرونایی توفیق اقامه نماز جمعه نصیبمان نشد در مطالبی که به عنوان «پیام جمعه» ارائه کرد، اظهار داشت: امروز روز مباهله است، این روز بزرگ و سرنوشت ساز در تاریخ اسلام را تبریک می‌گوئیم، مباهله رخدادی مهم است که می‌توان گفت از مهمترین اسناد حقانیت پیامبر و اهل بیت می‌باشد که آیه ۶۱ سوره آل عمران به این واقعه بی‌نظیر اشاره کرده است.

محمودی افزود: زمانی که آیه نازل شد که مباهله کنند از خدا خواستند که لطف الهی شامل حال دروغگویان شود بحث درباره این مسئله زیاد است ولی آنچه که عرض می‌کنم این است که خداوند به این وسیله حقانیت پیامبر و اسلام را اثبات کرد و حضرت علی علیه السلام را به عنوان جانشین پیامبر معرفی کرد و حضرت زهرا و امام حسن و امام حسین را به حاضرین و غایبین نشان داد و در حقیقت مقام و عظمت پنج تن آل عبا را به جهانیان معرفی کرد.

امام جمعه موقت ورامین در ادامه به ۲۶ مرداد سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به میهن اسلامی اشاره کرد و عنوان داشت: این روز را به همه آزادگان تبریک می‌گوئیم، آزادگانی که در اوج سختی‌ها و مشکلات دست از نظام و انقلاب نکشیدند و در اسارت نیز سفیران نهضت امام شدند که به همه آنها درود می‌فرستیم و برای آنان آرزوی توفیق و سربلندی داریم.

وی در خصوص محرم و گرامیداشت شهادت امام حسین (ع) گفت: باید محرم و عزاداری سیدالشهدا را گرامی داشت روضه‌ها تعطیل شدنی نیست چرا که روضه و عزاداری امام حسین معنوی است باید با توجه به شرایط بیماری رعایت تمام اصول بهداشتی را انجام داد و در این زمینه برخی به غلط می‌گویند می‌رویم در هیئت امام حسین و کرونا هم گرفتیم، گرفتیم و در این باره باید بگوییم که اولاً اسلام توصیه به حفظ سلامتی دارد ثانیاً اگر رعایت نکنیم و دیگران به خاطر رعایت نکردن ما گرفتار بیماری شوند این گونه حق الناس بر گردن خواهد ماند.

خطیب جمعه ورامین اظهار داشت: مسئله جهش تولید همچنان دارای اهمیت است باید دائماً این شعار را مورد توجه قرار دهیم اولاً باور داشته باشیم که می‌شود و می‌توانیم به این مسئله برسیم ثانیاً باید برای رسیدن به این هدف مبارزه کرد و جنگید مثل دوران دفاع مقدس و من بار دیگر می گویم و امروز نیز تکرار می‌کنم آیا در هشت سال دفاع مقدس مسئولان پشت میزها و در اتاق‌های کاری بودند یا در کف میدان نیرد حاضر می‌شدند و امروز هم باید اینگونه باشد چرا که جهش تولید با پشت میزنشینی سازگار نیست برخی افراد هم کرونا را بهانه کرده‌اند، بله مراقبت از خود لازم است ولی باید یک مسئول بپذیرد که مسئولیت پذیری مهمتر است اگر حفاظت از جان او از عامه مردم بر عهده‌اش است و نمی‌تواند از آن بر بیاید باید سنگر را به دیگری بسپارد باید مسئولان از پشت میزها فاصله بگیرند باید راه را باز کنند و این قابل قبول نیست که یک تولید کننده نمی‌تواند با برخی مسئولان ملاقات کند.

وی با اشاره به وقایعی که در لبنان رخ داده است گفت: آنچه که در لبنان اتفاق افتاد یک توطئه شوم آمریکایی انگلیسی و فرانسوی اسرائیل است که ده‌ها سال است که همچنان ادامه دارد با این تفاوت که در این مقطع این انفجار مهیب آسیب بسیار زیادی به لبنان وارد کرده است ولی آنچه که تجربه نشان داده پیروزی جبهه مقاومت در جبهه‌های مختلف است و امیدواریم به لطف الهی در این مقطع نیز ملت لبنان و فرمانده گرانقدر آنها بتوانند در برابر دشمنانشان پیروز شوند.

توطئه تحریم تسلیحاتی ایران ناکام خواهد ماند

بر اساس گزارش شفقنا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری ظهر امروز در برنامه آدینه ظهر جمعه در خطبه‌های مجازی خود با اشاره به اهمیت آسیب زدایی در اعتقادات اظهار داشت: اگر درختی دچار آسیبی شود و باغبان آسیب زدایی نکند، نباید انتظار داشت که محصول مناسبی از مزرعه بدست بیاید. لذا باغبان باید دست به کار شده و با آسیب زدایی از مزرعه، محصولات خوبی برداشت کند.

امام جمعه قم با بیان اینکه این مسئله در دینداری هم اهمیت دارد، افزود: ما انسان های مختلفی داشته ایم که از نظر عبودیت دارای شاخص های ارزشمندی بودند، اما به دلیل غفلت از آسیب ها، گاهی اوقات تا سرحد کفر پیش رفته و از بندگی و نیایش کوچک ترین بهره ای نبرده اند.

امام جمعه قم گفت: به تعبیر آن حضرت من علم و دانش را در چهار قسم یافتم، نخست معرفت الله و خداشناسی، دو خودشناسی و نعمت شناسی، سه مسئله تکلیف شناسی و چهارم دانستن اینکه چه چیز برای دینداری آسیب است.

وی بیان داشت: یکی از مشکلات جدی، غفلت از آسیب هایی است که متوجه ما می شود، ما ممکن است اهل عبادت و زیارت هم باشیم، اما آسیب هایی هم در زندگی ما باشد که ممکن است موریانه وار باورهای ما را از بین ببرد.

امام جمعه قم گفت: باید مراقب خانواده ها باشیم، ما خانواده های بسیاری را می شناسیم که به دلیل غفلت از فرزندان، متلاشی شده اند، اگر خانواده سالم باشد جامعه هم سالم خواهد بود.

وی حادثه انفجار بیروت را مورد توجه قرار داد و ادامه داد: این حادثه قطعا با همکاری مزدوران انجام شد، رئیس جمهور فرانسه برای تسلی به لبنان می آید، اما سخنان تهدید آمیز می زند و نخست وزیر لبنان مجبور به استعفا می شود. ما امیدواریم سید حسن نصرالله با درایت همیشگی خود، این مسئله را هم به درستی پیش ببرد.

حسینی بوشهری رئیس جمهور آمریکا را فرو رفته در باتلاق عمیق دانست و مطرح کرد: آمریکا در بحران کرونا دچار معضل اقتصادی شدید شده، در کارزار انتخاباتی قرار دارد اما دست از دشمنی با ایران برنمی دارد.

وی خاطرنشان کرد: منع خرید و فروش تسلیحاتی تا یک تاریخ معین مقرر شده بود، اما امروز دنیای غرب در پی تمدید این منع برای کشور بوده و می خواهند ایران اسلامی را دچار تنگنا قرار دهند، البته ما معتقدیم که توطئه آن ها ناکام خواهد ماند.

امام جمعه قم با اشاره به وضعیت معیشتی مردم افزود: گرانی بیداد می کند، فشار اقتصادی مردم را مستاصل کرده و مردم از این مجلس جدید انتظارات جدی دارند، بیکاری نسل جوان و سختی های دیگران باید حل شود.

وی با اشاره به ماه محرم پیش رو گفت: مردم عاشق خاندان اهل بیت(ع) هستند، امسال شرایط کرونایی باعث شده که محدودیت هایی در عزاداری ها پیش بیاید که ما در این را نباید افراط و تفریط کنیم.

حسینی بوشهری گفت: عده ای معتقد به تعطیلی مراسم ها هستند که این خلاف فرمایش رهبر معظم انقلاب است، عده ای دیگر نیز به دنبال برگزاری مراسم به مانند سال های گذشته هستند که این هم صحیح نیست، باید با مدیریت صحیح برنامه ها را برگزار کنیم، حفظ جان انسان ها و حفظ عزاداری ها برای ما لازم است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها