رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 508489

سید حسن نصرالله:اگر اسرائیل مرتکب این جنایت شده باشد بهایی در همان حجم خواهد پرداخت.

ساعت 24- «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان شامگاه جمعه به مناسبت سالگرد پیروزی در جنگ ۳۳ روزه سخنرانی کرد.

سید حسن نصرالله تصریح کرد که به دلیل شرایط کنونی لبنان از جمله انفجار بیروت و شیوع ویروس کرونا، حزب الله تصمیم گرفت بجای برگزاری جشن پیروزی، به سخنرانی امشب بسنده کند.

تبریک سالگرد پیروزی در جنگ ۳۳ روزه و تمجید از رزمندگان و شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی

دبیرکل حزب الله لبنان در ابتدای سخنرانی خود این پیروزی را به تمام لبنانی ها و آزادگان جهان تبریک گفت و از مجاهدت های رزمندگان تمجید کرد.

سید حسن نصرالله همچنین از تمام کسانی که به نوعی در این نبرد و تحقق آن نقش داشتند، قدردانی نمود و به شهیدان عماد مغنیه، مصطفی بدرالدین و شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی اشاره نمود.

وی در عین حال تصریح کرد که شهید حاج قاسم سلیمانی در فرماندهی مرکزی جنگ نقش بسزایی داشت.

جنگ ۳۳ روزه با تصمیم آمریکا و توسط دشمن صهیونیستی اجرا شد

دبیرکل حزب الله گفت: آنچه در جنگ تموز از آغاز عملیات نظامی و تبدیل شدن آن به جنگ روی داد، با تصمیم آمریکا و توسط دشمن صهیونیستی به لبنان تحمیل شد. لبنان در حالی که از لحاظ نظامی تنها بود، در این جنگ مقابل ارتشی که خود را قویترین ارتش خاورمیانه و از قویترین ارتش های جهان می پندارد، جنگید.

سید حسن نصرالله ادامه داد: این جنگ از لحاظ نظامی، امنیتی و فرهنگی نتایج عظیم و راهبردی به همراه داشت که به یادآوری سه نتیجه اکتفا خواهم کرد. نتیجه اول ناکامی طرح خاورمیانه جدید بود که دولت آمریکا در آن برهه دنبال می کرد. طرح خاورمیانه جدید که با اشغال افغانستان و عراق آغاز شده بود تمام در لبنان فرو ریخت.

دبیرکل حزب الله با بیان اینکه اسرائیلی ها برای اولین بار است که در شرایط نگرانی از وجود و بقای این رژیم نامشروع در منطقه به سر می برند، افزود: آثار شکست نظامی، سیاسی و روانی همچنان و با قوت در این رژیم به چشم می خورد و در مقابل آثاز پیروزی و امید با قدرت در ما زنده است.

وی ادامه داد: دستاورد جنگ سال ۲۰۰۰ آزادسازی لبنان و اخراج نیروهای صهیونیستی و دستاورد جنگ ۲۰۰۶ حمایت لبنان است؛ در این جنگ حزب‌الله توانست معادله خود یعنی مقاومت از طریق بازدارندگی را بر رژیم اسرائیل تحمیل کند. لبنان با این معادله قوی است و آنها می خواهند از شر این قدرت خلاص شوند. آمریکایی ها باقی ماندن قدرتی در لبنان را که حامی حاکمیت، عزت و شرف لبنانی ها است، برنمی تابند.

هیچ جنگی یارای مقابله با حزب الله را ندارد

دبیرکل حزب الله تصریح کرد: آنها در جنگ نظامی شکست خوردند و می دانند که هیچ جنگی نخواهد توانست بر حزب الله تاثیر بگذارد برای همین سعی در ایجاد جنگ های دیگر دارند و آنچه در لبنان شاهد آن هستیم بخشی از این نبرد است.

سید حسن نصرالله هیمنه حزب الله بر روند سیاسی در لبنان را دروغ دانست و افزود: اگر به آمریکایی ها بگوییم که ما آماده دست کشیدن از مقاومت در مقابل اسرائیل هستیم آنها ما را از فهرست تروریسم خارج می کنند.

دبیرکل حزب الله لبنان همچنین مقاومت را برای لبنان موضوع وجودی و به مثابه هوا برای تنفس و آب خوردن به منظور زنده ماندن توصیف کرد.

سید حسن نصرالله به شهادت نیروی خود در دمشق به دنبال حمله هوایی رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: آنچه از روز اول شهادت شهید محسن تا به امروز روی داد بخشی از مجازات دشمن صهیونیستی است. واکنش حزب الله همچنان پابرجاست و فقط به زمان بستگی دارد و آنها همچنان باید منتظر واکنش باشند. هدف از واکنش تثبیت قواعد درگیری است نه اقدام رسانه ای و نمایشی و باید حساب شده و جدی باشد.

واکنش به عادی سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی

سید حسن نصرالله در واکنش به عادی سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی گفت: ما از اقدام حکام امارات غافلگیر نشدیم بلکه این اقدام در راستای روند عادی سازی روابط بود که دنبال می کردند. زمانبندی توافق بین اسرائیل و امارات نشان می دهد که برخی رژیم های عربی نوکر و خادم آمریکا هستند.

دبیرکل حزب الله با بیان اینکه این اقدام امارات خدمت انتخاباتی برای ترامپ و نتانیاهو بوده است، تاکید کرد: از الان تا انتخابات آمریکا باید منتظر اقدام رژیم های عربی برای امضای توافقنامه های سازش با اسرائیل باشیم. ترامپ در راستای منافع خود و دوستش نتانیاهو، تا زمان انتخابات به دوشیدن رژیم های حاشیه خلیج فارس از لحاظ مالی، اخلاقی و دینی ادامه خواهد داد. وظیفه انسانی، دینی، جهادی و ملی من و تمام ما این است که بایستیم و بگوییم که این اقدام محکوم و غیرقابل قبول است و خیانت به اسلام، عربیت، قدس و مقدسات بشمار می رود.

سید حسن نصرالله ادامه داد: ما باید در قلب های خود خشمگین باشیم اما از این جهت که نقاب ها کنار رفت نباید غمگین باشیم چرا که از این جهت خوب بود. هنگامی که جبهه حق به پیروزی نزدیک می شود منافقین و کسانی که از پشت خنجر می زنند باید از این جبهه خارج شوند. خروج این افراد از موضوع حق که همان موضوع فلسطین است موجب می شود تا جبهه مقاومت به خوبی دوست را از دشمن بشناسد.

وی تصریح کرد: اجماع عربی و طرح صلح عربی درباره توافقی که امارات به صورت یکجانبه با اسرائیل امضا کرد، کجاست؟

انفجار اخیر بیروت و تاوان اسرائیل در صورت دست داشتن در این حادثه

سید حسن نصرالله درباره انفجار اخیر بیروت با بیان اینکه حزب الله مرجع تحقیق در این خصوص نیست و روایتی در خصوص این انفجار ندارد، افزود: از لحاظ تئوری دو فرضیه پیرامون علت انفجار وجود دارد، یا اینکه تصادفی بوده است و یا خرابکارانه. ما منتظر نتایج تحقیقات درباره انفجار بندر بیروت هستیم. اگر تصادفی بودن انفجار ثابت شود باید تمام مسببان این فاجعه مجازات شوند. اگر ثابت شود که انفجار یک اقدام خرابکارانه بوده باید مقصران بازخواست شوند اما باید در خصوص جهاتی که پشت آن بوده اند، تحقیق شود.

دبیرکل حزب الله ادامه داد: اگر اسرائیل مسئول این انفجار باشد و اف.بی.آی آمریکا وارد تحقیقات در این حادثه شود، این تحقیقات به جایی نخواهد رسید.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: حزب الله که از شهادت یک رزمنده خود چشم پوشی نمی کند و بر واکنش اصرار دارد چطور می تواند در قبال جنایت بزرگی به این حجم (در صورت دست داشتن رژیم صهیونیستی) سکوت کند؟. اگر اسرائیل مرتکب این جنایت شده باشد بهایی در همان حجم خواهد پرداخت. البته نه تنها بهای آنچه روی داد بلکه بهای هرچیزی که ممکن بود اتفاق بیفتد.

دبیرکل حزب الله افزود: خطرناکتر اینکه در مقابل یک فاجعه ملی به این حجم شاهد طرحی برای ساقط کردن دولت بودیم. برخی گروه های سیاسی از درد و رنج مردم سوء استفاده کردند و میشل عون، رئیس جمهور را مسئول این انفجار دانستند. آنها همچنین در ساقط کردن مجلس نمایندگان شکست خوردند چرا که گروه های سیاسی علیرغم موافقت با انتخابات پارلمانی زودهنگام با حرکت به سمت استعفاهای دسته جمعی موافقت نکردند. برخی سعی داشتند طی روزهای گذشته طرحی مشابه آنچه چندین سال پیش هنگام ربودن سعید الحریری (توسط عربستان) به وقوع پیوست اجرا کنند.

سید حسن نصرالله ادامه داد: همانگونه که ما در آن شرایط مخالف استعفای حریری بودیم در این مقطع هم با استعفای حسان دیاب مخالفت کردیم. هدف از طرح سرنگونی دولت، کشاندن لبنان به جنگ داخلی است. هرگونه اقدام سیاسی باید سقف داشته باشد و آن سقف جلوگیری از سقوط دولت و نهادهایش و بروز جنگ داخلی در لبنان است. هر کس به این سقف پایبند نیست یا سعی بر نابودی آن دارد در میهن پرستی وی شک کنید.

دبیرکل حزب الله افزود: من از جانب حزب الله از حسان دیاب نخست وزیر و کابینه اش و شجاعتی که در این شرایط داشتند و تمام تلاش خود را کردند، تشکر می کنم و اقدام آنها در استعفا را درک می کنیم. امیدواریم دولت پیشبرد امور تا زمان تشکیل دولت جدید به مسئولیت هایش عمل کند. ما خواهان دولتی قدرتمند و توانا هستیم. ما همواره خواستار دولت وحدت ملی یا دولتی که بیشترین نمایندگی از لحاظ سیاسی و مردمی را داشته باشد، بوده ایم.

وی با بیان اینکه پیگیری تحقیق در خصوص پرونده انفجار بیروت در صدر اولویت ها قرار دارد، ادامه داد: درخواست برای تشکیل دولت بی طرف وقت کشی است چرا که افراد بی طرفی وجود ندارند که با آنها یک دولت بی طرف تشکیل دهیم. اولویت دولت، اصلاحات، بازسازی و ترمیم جراحات بعد از انفجار بندر بیروت و نیز مباحث مالی، اقتصادی، معیشتی و مبارزه با فساد است.

سید حسن نصرالله با بیان اینکه در پشت بسیاری از اقدامات خیراخلاقی و تحریک آمیز و مشکوک برخی سفارتخانه های خارجی حضور دارند و به وقتش آنها را اعلام خواهد کرد، تصریح کرد: خشم خود را که ممکن است روزی به آن برای پایان دادن به تلاش ها برای سوق دادن لبنان به سمت جنگ داخلی نیاز داشته باشیم، حفظ کنید.

دادگاه بین المللی ترور رفیق الحریری

دبیرکل حزب‌الله در ادامه به نزدیک شدن زمان قرائت حکم دادگاه ویژه رسیدگی به ترور «رفیق الحریری»، نخست‌وزیر سابق لبنان اشاره کرد و گفت: محتوای حکم دادگاه بین المللی مهم نیست بلکه باید به تلاش برخی برای سوء استفاده از آن جهت هدف قرار دادن مقاومت توجه کرد.

شیوع کرونا

سید حسن نصرالله موضوع کرونا را خارج از کنترل دانست و گفت: ما باید با توصیه های مربوط به کرونا سازگاری پیدا کنیم و هرکس غیر از این انجام دهد و به مرگ کسی منجر شود، قاتل است و باید دیه بدهد.

دبیرکل حزب الله در پایان گفت: باید در لبنان همواره دعوت به گفتگو صورت گیرد و حمایت از لبنان از طریق پایبندی به مقاومت و اصول و توانمندی هایش و بردباری در قبال تمام شرایط و جستجوی راهکار برای پشت سرگذاشتن آنها میسر است.

وی افزود: به یاری خداوند و حمایت مردم، ما و متحدانمان قویترین در منطقه هستیم.

نورنیوز

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها