رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 508490

تخت روانچی: رای شورای امنیت ردی بر ادعای آمریکا درباره مکانیسم ماشه است

ساعت 24-نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، رای شورای امنیت در رد قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تسلیحاتی ایران را انزوای آمریکا در عرصه بین‌الملل دانست و گفت این رای نشان‌دهنده بی‌پایه و اساس بودن ادعای واشنگتن درباره مکانیسم ماشه هم تلقی می‌شود.

مجید تخت روانچی عصر جمعه ( به وقت محلی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: رای امروز شورای امنیت انزوای کامل آمریکا است، اینها تبلیغ می کردند که نیاز به وتو است در حالیکه رای امروز نشان داد که به وتو نیاز نبود و آرا به حد نصاب نرسید.
وی ادامه داد: تلاش آمریکایی‌ها، یک سیاست شکست خورده است که باید از این کار درس بگیرند، سیاستی که در دنیا نشان داد که در انزوا هستند و حتی شرکای نزدیکشان هم با آنها همراهی نکردند.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: در واقع باید گفت دولت آمریکا هیچ سیاستی ندارد، یعنی نمی‌شود نام آن را دیپلماسی گذاشت، یعنی ماه‌ها تلاش کردند اما نتیجه آن چنین رایی شد.
تخت‌روانچی درباره گام بعدی آمریکایی هم گفت: آنها مدعی شدند اگر این قطعنامه رای نیاورد، به سمت استفاده از مکانیسم ماشه بر اساس قطعنامه 2231 می‌روند، رای امروز نشان داد که سیاست آمریکا یا برداشت آنها یا بازی با کلماتی که می خواهند یک برداشت ناصواب حقوقی از 2231 ارائه دهند، تا چه حد در سطح بین المللی مقبولیت دارد.
وی تصریح کرد: رای امروز نه تنها پروژه آمریکا را در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با شکست مواجه کرد بلکه نشان داد که همراهی جامعه بین‌الملل با سوء استفاده از قطعنامه 2231 که می‌خواهد در چارچوب آن از مکانیسم ماشه استفاده کند، چقدر مقبولیت دارد. این رای خود نشان‌دهنده انزوای آمریکا در استفاده از این مکانیسم بود.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: علاوه بر آن، حرف آمریکایی‌ها پایه واساسی ندارد، مگر می شود کسی بیش از 2 سال با تصمیم رئیس جمهوری از برجام خارج شود و شدیدترین تحریم هارا برخلاف قطعنامه 22311 و برجام اعمال کند ، بعد بگوید که هنوز در برجام است.
تخت‌روانچی اضافه کرد: این نشان‌دهنده این است که اینها هیچ ارزشی برای حقوق بین المللی و تصمیمات شورای امنیت قایل نیستند، قطعنامه 2231 با اجما ع در شورا تصویب شده است و اکثر اعضای شورای امنیت، به غیر از آمریکا حامی اجرای آن هستند.
وی تاکید کرد: بر این اساس از نظر حقوقی پایه‌ای ندارد، از نظر سیاسی هم که رای امروز نشان داد در چه وضعیتی هستند، در نتیجه تلاش بی ثمر آمریکایی انزوای آنها را تشدید می‌کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها