رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 508499

از پرفسور سمیعی تا جواد خیابانی/ آنچه افراد مشهور به «دورهمی» هدیه دادند

ساعت 24-پژمان جمشیدی، پروفسور سمیعی، جواد خیابانی و فرهاد آییش چه هدایای ویژه‌ای به موزه برنامه «دورهمی» داده‌اند؟

بالاخره همزمان با پایان سری چهارم «دورهمی»، موزه این برنامه که پیش از این رونمایی از آن چند بار به تعویق افتاده بود، به صورت مجازی به نمایش درآمد و هدایای مهمانان این برنامه به حراج گذاشته شد. البته این اتفاق فعلا در مرحله معرفی آثار و فراخوان برای برگزاری حراج است و هنوز پیشنهادها به سازندگان این برنامه ارائه نشده است.

از دو سال پیش، قرار بود عواید موزه به زلزله‌زدگان و پس از آن به مردم سیل‌زده اهدا شود، اما بسیاری از هدایا آماده نبود و پس از آن نیز ویروس کرونا شیوع پیدا کرد. در این حراج از انگشتر و کتاب گرفته تا موتورسیکلت و لباس، هدایای مختلفی دیده می‌شود، اما بعضی از این هدیه‌ها به دلیل خاطره‌انگیز بودن، ارزش مادی، معنوی یا هنری و منحصربه‌فرد بودن، هدیه ویژه‌ای به حساب می‌آیند.

موتور خاطره‌انگیز آییش

یکی از جذاب‌ترین چیزهایی که در موزه «دورهمی» وجود دارد، موتورسیکلت فرهاد آییش است. او که علاقه زیادی به موتورسواری دارد و معمولا بیشتر با موتور رفت‌وآمد می‌کند، به معنای واقعی یکی از باارزش‌ترین دارایی‌های خود را به موزه اهدا کرده است. این موتور علاوه بر ارزش مادی که دارد، طبق گفته فرهاد آییش، برایش بسیار خاطره‌انگیز بوده و به آن علاقه داشته است.

عکس هوایی رشیدپور از مریخ

رضا رشیدپور هم به سهم خود، هدیه جالبی به موزه اهدا کرده. او که خلبان است و تجربه پرواز دارد، عکسی را که خودش هنگام پرواز بر فراز کرج، از منطقه‌ای به نام «مریخ» در اطراف کرج ثبت کرده به طور اختصاصی ویژه موزه «دورهمی» در ابعاد بزرگ چاپ کرده است. این عکس به دلیل رنگ قرمز خاک و شکل جالب سطح زمین در آن منطقه، تصویر زیبایی از آب درآمده است.

دلنوشته نقره پانته‌آ بهرام

هدیه پانته‌آ بهرام نیز یکی از زیباترین اجناس موزه است که ارزش هنری زیادی دارد. طبق گفته بهرام، این لوح یکی از دلنوشته‌های اوست که چند سال قبل توسط یکی از دوستان هنرمند او، با خطی خوش نوشته شده است. جنس این دلنوشته از نقره است. پانته‌آ بهرام در برنامه «دورهمی» گفته بود یکی از سخت‌ترین کارهای جهان، انتخاب هدیه برای موزه بوده است.

آخرین پیراهن پژمان با امضای ستاره‌ها

یکی از ویژه‌ترین و خاطره‌انگیزترین هدایای موجود در موزه، متعلق به پژمان جمشیدی است. او آخرین پیراهن خود را که به عنوان بازیکن تیم ملی به تن داشته، یادگاری نگه داشته بود، اما تصمیم گرفت این پیراهن را به موزه «دورهمی» تقدیم کند. تعدادی از هنرمندان مانند مهتاب کرامتی، بهرام رادان، مهران مدیری، پیمان معادی، همایون شجریان و پیمان قاسمخانی این پیراهن را امضا کرده‌اند.

دیوان حافظ بازیگر شیرازی

هدیه گوهر خیراندیش جزو آن دسته از هدایای ادبی موزه است که ارزش هنری بالای آن، این هدیه را جذاب کرده. این بازیگر تصمیم گرفته بود به عنوان یک شیرازی، هدیه ارزشمندی مانند دیوان حافظ به تصحیح علامه محمد قزوینی را به موزه «دورهمی» تقدیم کند. مارال و مونا فرجاد، مجید واشقانی، شهرام حقیقت‌دوست و گروه موسیقی سون هم دیوان حافظ به موزه اهدا کرده‌اند.

نسخه اصلی بازی ایران و استرالیا هدیه جواد خیابانی به موزه «دورهمی»

یکی از جذاب‌ترین اجناس موزه است که برای همه مردم ایران بسیار خاطره‌انگیز است. او که فروردین‌ماه سال ۹۶ به عنوان مهمان در «دورهمی» حضور داشت، وعده داد که نسخه اصلی فیلم مربوط به بازی معروف ایران و استرالیا را به موزه اهدا خواهد کرد. اکنون کاست فیلم این بازی فراموش‌نشدنی در موزه «دورهمی» به حراج گذاشته شده است.

تمبرهای ارزشمند وزیر جوان

محمدجواد آذری جهرمی دو هدیه خاص، به موزه «دورهمی» اهدا کرده است. یکی از این هدایا، ارزشمندترین دارایی وزارت ارتباطات یعنی مجموعه تمبری است که در پنج سال گذشته تهیه شده. او این مجموعه را که در شرکت ملی پست وجود داشت، به نمایندگی از نیروهای شرکت پست به موزه اهدا کرد. یکی دیگر از هدایا هم تمبر زیبای نقره، منقش به تمثال حافظ شیرازی است.

عینک معروف «فرهاد» هدیه مصطفی زمانی

بیش از هرکسی برای علاقه مندان به فیلم و سریال و به خصوص طرفداران سریال «شهرزاد» جالب است. این بازیگر که به قول خودش زمان زیادی فکر کرده بود که چه چیزی به موزه هدیه بدهد، عینک شخصیت «فرهاد» در سریال «شهرزاد» را به موزه «دورهمی» هدیه کرد. مخاطبانی که اشک‌های «فرهاد» در سریال را دیده‌اند، این عینک را خوب به خاطر دارند.

حاصل تجربه ۶ هزار عمل جراحی

یکی از باارزش‌ترین هدایای موزه «دورهمی» که نمی‌توان قیمتی روی آن گذاشت، هدیه متعلق به پروفسور سمیعی است. پروفسور سمیعی با اشاره به این موضوع که کتاب برایش ارزش زیادی دارد، کتابی نوشته خودش که حاصل تجربه‌هایی است که طی شش هزار عمل جراحی به دست آورده بود، به موزه تقدیم کرد. او همچنین آلبوم تمبری با امضای خود را به موزه هدیه داد.

ماکت هواپیمای اف-۱۴

یکی از منحصربه‌فردترین هدایای موزه «دورهمی» را دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور هدیه کرده . ستاری ماکت یک هواپیما مدل اف-۱۴ را که خودش هدیه گرفته بود، به موزه تقدیم کرده است. فرازهایی از سخنان سرلشکر شهید منصور ستاری پدر وی نیز در قاب ماکت این هواپیما دیده می‌شود. از آن جایی که مشابه این هدیه در موزه نیست، می‌توان آن را جزو هدایای ویژه دانست.

جایزه نفیس خداداد عزیزی

خداداد عزیزی نیز مانند بعضی از چهره‌های ورزشی، یکی از خاطره‌انگیزترین دارایی‌های خود را به موزه «دورهمی» هدیه داده است. او پیش از بازی ایران و استرالیا در سال ۷۶ به عنوان بهترین بازیکن ماه آسیا انتخاب شده و کاپ قهرمانی از جنس برنز را دریافت کرده بود. خداداد عزیزی طبق گفته خودش این جام را که جزو معدود یادگاری‌هایش از فوتبال بوده، به موزه اهدا کرده است.

پیراهن زنده‌یاد هادی نوروزی

یکی از متفاوت‌ترین هدایایی که در موزه دیده می‌شود، نام زنده‌یاد هادی نوروزی بازیکن تیم پرسپولیس را با خود به همراه دارد. پس از درگذشت هادی نوروزی، پیراهن او در باشگاه پرسپولیس به یادگار ماند و شماره ۲۴ که متعلق به او بود به بازیکن دیگری داده نشد. شرکت اول مارکت تصمیم گرفت پیراهنی با شماره ۲۴ را که یادآور مرحوم نوروزی است، به موزه هدیه دهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها