رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 508510

آیا کامالا هریس آخرین ضربه را به ترامپ میزند؟

ساعت 24-بایدن با انتخاب کامالا هریس توانست موقعیت انتخاباتی خود را تقویت کند. اما این بدین معنا نیست که صرف انتخاب هریس به شکست ترامپ منجر خواهد شد. چند ماه تا برگزاری انتخابات باقی مانده است و مناظرات انتخاباتی نیز هنوز پیش رو هستند. بنابراین، باید منتظر ماند و دید که در ماه آینده بایدن به چه نحوی از انتخاب هریس بهره برداری خواهد کرد. چنانچه او در ماه‌های آینده، خصوصا در مناظرات ریاست جمهوری، قوی ظاهر شود، هریس می‌تواند عامل موثری در پیروزی او باشد.

خبر
جو بایدن، نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در اقدامی که می‌تواند ائتلافی از طیف‌های گسترده اجتماعی علیه دونالد ترامپ ایجاد کند، کامالا هریس را به عنوان زوج انتخاباتی خود انتخاب کرد.

انتخاب کامالا هریس به عنوان معاون رئیس جمهور آینده آمریکا با استقبال گسترده دمکرات‌ها و محافل رسانه‌ای نزدیک به آن‌ها روبرو شد. باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، با صدور بیانیه‌ای از انتخاب کامالا هریس استقبال کرد و گفت که بایدن با این کار، «به هدف زده است.»


کامالا هریس، (۵۵ ساله) اولین دادستان زن رنگین پوست ایالت کالیفرنیا و اولین زن جنوب آسیایی بود که به عنوان سناتور وارد مجلس سنا شد. او الان تلاش می‌کند که اولین معاون رئیس جمهور زن باشد.


انتخاب هریس به عنوان زوج انتخاباتی بایدن از جهت‌های گوناگون حائز اهمیت است. اول اینکه باید در حال حاضر ۷۷ سال سن دارد، بنابراین، چنانچه او در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر پیروز شود، به احتمال زیاد فقط یرای یک دوره رئیس جمهور خواهد بود، چرا که در پایان اولین دوره ریاست‌جمهوری‌اش بسیار سالخورده خواهد بود و احتمالا به دلیل کهولت سن قادر به ادامه ریاست جمهوری برای دوره دوم نخواهد بود. این امر، راه را برای ریاست جمهوری هریس هموار می‌کند. در آن حالت، احتمالا هریس به عنوان معاون رئیس جمهور، از سایر گزینه‌ها شانس بیشتری برای رئیس جمهور شدن خواهد داشت. ظاهرا یکی از دلایل انتخاب هریس از سوی بایدن نیز همین مسئله است.


با انتخاب هریس، بایدن با یک تیر حداقل سه نشان زد. اول اینکه هریس، زن است و با توجه به روایت‌هایی که درباره ضدزن بودن ترامپ وجود دارد، انتخاب هریس می‌تواند بیش از پیش، رأی زنان آمریکا را به سمت بایدن سوق دهد. دوم، هریس، رنگین پوست است و انتخاب او با استقبال سیاه پوستان و سایر اقلیت‌های نژادی در آمریکا مواجه شد. در شرایطی که آمریکا درگیر اعتراضات پیوسته نژادی است، انتخاب هریس به عنوان معاون رئیس جمهور می‌تواند به جلب آرای سیاه پوستان و اقلیت‌های نژادی کمک شایانی بکند. البته، بایدن از قبل هم از حمایت سیاه پوستان برخوردار بود. به هر حال، او معاون اولین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا بود و اوباما هنوز هم از او حمایت می‌کند.

سوم، بایدن ۷۷ سال سن دارد و همین امر شائبه‌هایی درباره ناتوانی او در درک مطالبات نسل‌های جوان ایجاد کرده بود. کامالا هریس، به این شائبه‌ها پایان می‌دهد. چرا که او دونالد ترامپ و معاونش مایک پنس جوان‌تر است.


اما فراتر از اینها، کامالا هریس می‌تواند نقاط ضعف دیگر بایدن را جبران کند. بایدن، توان بالایی در ایراد سخنرانی و مشارکت در مناظره ندارد. به همین دلیل، برخی محافل نزدیک به دمکرات‌ها از مناظرات آتی ترامپ و بایدن ابراز نگرانی کرده اند و برخی حتی خواستار لغو این مناظرات شده اند. هریس می‌تواند در پیشبرد تبلیغات انتخاباتی بایدن نیز موثر باشد. او با مایک پنس مناظره خواهد کرد و احتمالا بتوان ضعف‌های محتمل بایدن در مناظرات را جبران کند. ترامپ و طرفداران‌اش هنوز ماجرای جلسه استماع برت کاوانا در کنگره را از یاد نبرده اند. جلسه‌ای که در آن، هریس به عنوان یک سناتور به سختی گزینه ترامپ برای دیوان عالی آمریکا را زیر سوال برد. ترامپ هریس را به خاطر رفتارش با کاوانا، «کثیف» و «وحشتناک» خواند.


در اولین حمله خود به هریس بعد از انتخاب‌اش به عنوان معاون بایدن، ترامپ گفت: «رفتاری که او با کاوانا داشت به قدری کثیف بود که وحشتناک بود. من این را به این زودی فراموش نخواهم کرد.»


ترامپ علاوه بر انتقاد از هریس، سعی کرده میان او و بایدن اختلاف بیندازد. ترامپ گفته که هریس بخشی از طیف چپ رادیکال است و احترامی برای بایدن قائل نیست. ترامپ تصریح کرد: «از انتخاب او توسط جو بایدن غافلگیر شدم، خصوصا که او در مناظرات، به بایدن بی احترامی کرد. سخت است که فردی معاون تو باشد که برای‌ات احترامی قائل نیست.»


ترامپ همچنین، هریس را به تلاش برای افزایش مالیات و کاهش بودجه ارتش متهم کرد.


به هر حال، بایدن با انتخاب کامالا هریس توانست موقعیت انتخاباتی خود را تقویت کند. اما این بدین معنا نیست که صرف انتخاب هریس به شکست ترامپ منجر خواهد شد. چند ماه تا برگزاری انتخابات باقی مانده است و مناظرات انتخاباتی نیز هنوز پیش رو هستند. بنابراین، باید منتظر ماند و دید که در ماه آینده بایدن به چه نحوی از انتخاب هریس بهره برداری خواهد کرد. چنانچه او در ماه‌های آینده، خصوصا در مناظرات ریاست جمهوری، قوی ظاهر شود، هریس می‌تواند عامل موثری در پیروزی او باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها