رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 508535

عارف و موسویلاری بخواهد میتواند دوباره برای ریاست شورای عالی کاندیدا شوند / حکیمی پور: اصلاح‌طلبان چندان اجازه شرکت در انتخابات را ندارند

ساعت 24-دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات گفت: محدودیتی برای کاندیداتوری افراد به جهت برعهده گرفتن ریاست و نایب رئیسی شورا وجود ندارد،

علی صوفی دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات در خصوص مطرح شدن نام «محمدرضا خاتمی» برای برعهده گرفتن ریاست شورای عالی اصلاح‌طلبان، گفت: تا این لحظه هنوز هیچ صحبتی در خصوص افراد و گزینه‌ها مطرح نشده و همه اسامی‌ که تا این لحظه از آن‌ها نام برده می‌شود، گمانه‌زنی است. در حالیکه در شورای عالی اصلاح‌طلبان جز خبر دو استعفای آقایان عارف و موسوی لاری خبری نیست.

وی ادامه داد: البته این دو استعفا هم چندان دور از ذهن نبود به دو دلیل؛ نخست اینکه ساختار شورای‌عالی به این صورت است که هیات رئیسه آن برای دوره‌های یک ساله انتخاب می‌شود یا به عبارت دیگر موقت است، لذا انجام انتخابات مجدد هیات رئیسه و وقوع برخی تغییرات بعد از انتخابات اسفندماه یک امر طبیعی بود و اگر فعالیت‌ها به صورت طبیعی ادامه می‌یافت و به خاطر شرایط ویروس کرونا تعطیل نمی‌شد، هم ممکن بود یکی از مهمترین دستور جلسه‌ها بعد از پایان انتخابات مجلس، برگزاری انتخابات هیات رئیسه شورای عالی سیاست‌گذاری باشد.

صوفی همچنین با اشاره به اینکه محدودیتی برای کاندیداتوری افراد به جهت برعهده گرفتن ریاست و نایب رئیسی شورا وجود ندارد، بیان داشت: اگرچه بعد از این که هیات رئیسه کنونی در سه انتخابات متوالی ۹۴، ۹۶ و ۹۸ مسئولیت کارها را برعهده داشت، اکنون از این مسئولیت کناره‌گیری کرده است، اما داوطلبی مجدد آن‌ها مانعی ندارد و شاید دوستان بعد از گذشت مدتی تغییر نظر دهند یا اعضای شورا از آن‌ها بخواهند که باز هم در این جایگاه حضور داشته باشند که در آن صورت مجددا می‌توانند داوطلب شده و از اعضای شورای عالی رای دریافت کنند.

وی با بیان اینکه این دو استعفا باید در شورا مطرح شده و درخصوص آن‌ها رای گیری شود، اظهار داشت: اینکه دوستان بعد از مدیریت کارها طی سه دوره پی در پی خسته شده باشند و بخواهند کناره‌گیری کنند به نظر من خیلی دور از ذهن نبود اما با توجه به اینکه شورای عالی بعد از انتخابات ۲ اسفند به علت شرایط کرونایی نتوانسته جلسه‌ای تشکیل دهد، طرح این استعفاها هم بی مورد است؛ چراکه باید در جلسات شورا مطرح و درخصوص آن بحث شود، شاید اعضای شورا بخواهند افراد را منصرف کنند.دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات گفت: نکته دیگری در اینجا به آن توجه نمی‌شود این است که علیرغم اینکه همه اسامی که تا این لحظه مطرح می‌شود، دارای صلاحیت‌ها و شایستگی‌های فراوانی برای این امر هستند اما لازمه داوطلب شدن برای ریاست شورای عالی، عضویت در آن است و کسانی که تا این لحظه عضو نیستند، امکان حضور هم ندارند و این‌ها فقط گمانه‌زنی است.

حزب اراده ملت هنوز کاندیدای انتخاباتی ندارد

ایسنا نیز نوشت: احمد حکیمی‌پور دبیرکل حرب اراده ملت با اشاره به سخنان اخیر سخنگوی شورای نگهبان درباره انتخابات ۱۴۰۰ و حضور اصلاح‌طلبان در آن اظهار کرد: ما با توجه به وضعیت که در آن قرار داریم و نیز تجربه‌ای که از انتخابات اخیر داشته‌ایم در حزب اراده ملت هنوز برای ریاست جمهوری برنامه‌ای نداریم. یعنی به طور مشخص کاندیدایی را برای انتخابات ریاست جمهوری مشخص نکرده‌ایم و فرد خاصی مدنظرمان نیست.

وی افزود: البته باید ببینیم فضا در ماه‌های آتی چگونه شکل می‌گیرد و چه کسانی برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی می‌کنند، در آن صورت ممکن است از فردی حمایت کنیم.

دبیرکل حزب اراده ملت با بیان اینکه تشکل متبوعش در انتخابات ۱۴۰۰ بر شوراهای شهر متمرکز خواهد شد، ادامه داد: ما با توجه به شرایط سیاسی تصمیم گرفته‌ایم که بیشتر روی مسائل خرد سیاسی متمرکز شویم و از این منظر در سال ۱۴۰۰ بیشتر توجه و برنامه‌ریزی خود را معطوف به انتخابات شورای شهر کرده‌ایم تا لااقل بتوانیم مطالبات محلی، منطقه‌ای و صنفی مردم را محقق سازیم.

حکیمی‌پور در ارزیابی کلی خود از برنامه اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰، اظهار کرد: اصلاح‌طلبان می‌خواهند که در انتخابات حضور داشته باشند و فعالیت کنند، اما گویا چندان اجازه‌ای به آنان داده نمی‌شود. ما معتقدیم که چون نظام انتخاباتی و حزبی ما باهم عجین نشده است انتخابات آن شور و انگیزه‌ای را که باید، در مردم ایجاد نمی‌کند و اگر این روند ادامه یابد نتایج مثبتی دربر نخواهد داشت.

وی تأکید کرد: اصلاحات جریان ریشه‌داری در کشور است علاقه دارد به حل مشکلات کشور کمک کند و در بهبود اوضاع مردم نقش ایفا کند، اما باید دید فضای سیاسی چطور پیش می‌رود و چه مقدار فرصت برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات دیده می‌شود.

حکیمی‌پور در پایان گفت: در مجموع می‌توان شاهد بود که میل به حضور در انتخابات و رقابت کردن هنوز در اصلاح‌طلبان وجود دارد اما باید دید که آیا آنان می‌توانند با کاندیدای خودشان وارد انتخابات شوند یا نه. اگر این شرایط فراهم شود شاید اوضاع انتخابات ۱۴۰۰ متفاوت باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها