رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 508544

روایت گاردین از شکست شرم‌آور آمریکا در شورای امنیت

ساعت 24-با شکست تحقیرآمیز تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت، انزوای این کشور در صحنه جهانی نشان داده شد.

به گزارش گاردین، در حالی که واشنگتن در پی اقدامات سختگیرانه شدیدتر علیه ایران است، تنها یک کشور برای دادن رای موافق به ایالات متحده پیوست و این انزوای واشنگتن را برجسته‌تر کرد. به عبارتی آمریکا شکستی تحقیرآمیز در سازمان ملل متحد متحمل شده، زیرا پیشنهاد وی برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت تنها رای جمهوری دومینیکن را به همراه داشت.

در گزارشی که با عنوان «ایالات متحده شکست شرم آور را در قبال طرح تحریم تسلیحات ایران دریافت» در این روزنامه بریتانیایی درج شده، آمده است: قطعنامه ایالات متحده هرگز در مقابل مخالفت‌های روسیه و چین تصویب نمی‌شد و پیشنهاد واشنگتن برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران درواقع نوعی اقدام از سوی دولت دونالد ترامپ برای اقدامات شدیدتر علیه تهران قلمداد می‌شد.

اما مقیاس شکست روز جمعه واشنگتن، حاکی از انزوای ایالات متحده در صحنه جهانی پیش از رویارویی بزرگ دیپلماتیک است. ایالات متحده با جنگ لفظی ضدایرانی از زمان آماده کردن پیش نویس قطعنامه به امید جذب هواداران بیشتری بود، اما اصرار آن مبنی بر تحریم نامحدود تسلیحاتی ایران در سازمان ملل، این امر را غیرممکن کرد. کشورهای استونی و تونس در برابر فشار ۱۱ ساعته ایالات متحده برای حمایت از پیش نویس تجدیدنظر شده، ایستادند و این مساله باعث کاهش فشار آمریکا در سازمان ملل شد. روسیه و چین هم این قطعنامه را وتو کردند و ایالات متحده و جمهوری دومینیکن رای موافق و سایر اعضای شورا رای ممتنع دادند.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به نتیجه این رای گیری سایر کشورها را هدف حملات لفظی خود قرار داد. وی در بیانیه‌ای حتی پیش از اعلام نتیجه رای صادر شده مدعی شد: شکست شورای امنیت در اقدامی عملی برای دفاع از صلح و امنیت بین المللی امری غیرقابل بخشش است.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که در پی شکست قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران، طی چند روز آینده از طریق یک تاکتیک قانونی بحث برانگیز در تلاش برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل متحد برداشته شده علیه ایران هستند؛ تحریم‌هایی که در سال ۲۰۱۵ و در پی دستیابی به توافق هسته‌ای با قدرت‌های بزرگ برداشته شده بود.

این توافق که به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) شناخته می‌شود، دارای سازوکاری است که به هر یک از طرف‌های توافق اجازه می‌دهد تا تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را برگرداند.

اما ترامپ در سال ۲۰۱۸ ایالات متحده را از برجام خارج کرد. با این وجود، دیپلمات‌های آمریکایی ادعا می‌کنند که ایالات متحده هنوز هم به لحاظ فنی یکی از طرف‌های این توافق است و به همین دلیل این قدرت را دارد که تحریم‌های سازمان ملل را برگرداند. بیشتر کشورهای جهان از جمله نزدیکترین متحدان واشنگتن مخالف این اقدام هستند، اما دولت ترامپ نشان داده که خود به تنهایی حاضر به انجام چنین کاری است.

«ریچارد گووان» مدیر سازمان ملل متحد در گروه بین المللی بحران گفت: هدف ایالات متحده در این هفته با شکست روبرو شد لذا اکنون آن‌ها بهانه‌ای برای اقدام در خصوص تلاش برای بازگشت تحریم‌های سازمان ملل دارند. این خیلی شرم آور است که آن‌ها به این شیوه شکست خورده‌اند.

«برایان هوک» نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران چند روز پیش از به رای گذاشتن قطعنامه تحریم تسلیحاتی در سازمان ملل استعفای خود را اعلام کرد.

اگر ایالات متحده از تلاش برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل استفاده کند، می‌تواند منجر به وضعیتی شود که در آن هیچ توافقی در خصوص وضعیت تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل صورت نپذیرد. گوان افزود: صادقانه بگویم باید به زودی با وضعیتی روبرو می‌شویم که در آن شورای امنیت را «سرزمین عجایب» بنامیم؛ وضعیتی که در آن آمریکا اصرار به بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران دارد و سایر کشورهای عضو امتناع می‌ورزند.

«ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه پیشنهاد یک ویدئو کنفرانس را در مورد ایران داده و کاخ الیزه در پاریس اعلام کرده که «امانوئل مکرون» برای این پیشنهاد آماده است. دونالد ترامپ هم در خصوص پیشنهاد مسکو گفت که در مورد این پیشنهاد شنیده اما در خصوص جزئیات چیزی به وی گفته نشده است. ترامپ و مکرون روز جمعه به صورت تلفنی با هم صحبت کردند اما در گزارش کاخ سفید در خصوص این نشست پیشنهادی چیزی نیامده است.

«سوزان دی مجیو» (Suzanne DiMaggio) از اعضای ارشد اندیشکده کارنگی، گفت که تمرکز ایالات متحده بر ساخت ائتلافی در مورد این مساله نیست بلکه برانگیختن رویارویی دیپلماتیک در سازمان ملل برای خشنود کردن هواداران اصلی ترامپ پیش روی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

او گفت هدف نهایی واشنگتن تلاش برای تحریک ایران است تا آن را وادار به واکنش کند که این واکنش می‌تواند خروج از برجام یا اخراج بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی توسط تهران باشد.

دی مجیو افزود: این یک سیاست زمین سوخته است (یک راهبرد نظامی که به معنی از بین بردن تمامی منابع در دسترس نیروی دشمن است) که با نابود کردن برجام کار را برای دولت «جو بایدن» و ایران در خصوص بازگشت به این توافق هسته‌ای دشوار می‌کند. به عبارتی تنها هدف واشنگتن نه حفظ برجام که نابودی این توافق است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها