رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 508587

ساعت 24 بررسی می کند

ابهام در آینده تجارت ایران با امارات

ساعت 24 چند روز پیش ضمن بررسی کیفیت تجارت خارجی ایران در 4ماه نخست امسال نوشت : "نظام سیاسی حاکم بر امارات عربی متحده در دهه های اخیر متحد درجه یک عربستان سعودی در مواجهه و رویارویی با ایران بوده است و از این نظر یکی از کشورهای به شدت مخالف نظام سیاسی ایران به حساب می آید.

بندر دبی
dir="RTL">اماراتی ها از نخستین کشورهایی بودند که در بستن راههای ورود ارزهای ایران به دلیل تحریم آمریکا اقدام کردند . به این ترتیب انتظار می رفت حجم تجارت ایران با این کشور محدود شود اما آمارهای تجارت خارجی 4ماه نخست امسال ایران نشان می دهد سهم امارات از کل واردات ایران به 22.7 در صد رسیده است. این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس در همین حال با سهمی معادل 14 درصد سومین کشور مقصد صادرات ایران بوده است.

درهمین باره سایت تاجران نیز نوشته است " ایران و امارات با 13.4 میلیارد دلار تجارت طی 12 ماه سال 98 پس از چین مهمترین همکاری تجاری را با یکدیگر داشته­ اند. واردات ایران در سال 1391 از امارات از 17 میلیارد دلار تا کنون با حدود 9 میلیارد دلار روند کاهشی داشته و صادرات به امارات از 3.5 میلیارد دلار در سال 91 تا سال 96 با حدود 6.7 میلیارد دلار روند افزایشی و پس از آن روند کاهشی در سال­های بعد از آن را داشته است که در سال 1398 میزان صادرات طی 12 ماه سال 98، 4.5 میلیارد دلار بوده است.امارات ظرفیت جذب و پتانسیل صادراتی حداقل 11 میلیارد دلار کالا از ایران را دارد.با وجود همه تحریمها، امارات بهترین سکو صادراتی کشور بهویژه در مورد محصولات کشاورزی بوده و با توجه به ادامه تحریم­ها در زمینه­‌های دیگر، مناسب­‌ترین کشور برای فعالیت مذکور است. میزان صادرات محصولات کشاورزی در طول سالیان، بین 8 تا 15 درصد از کل صادارت به کشور امارات را شامل می­شود."

وضعیت جدید

در حالی که ایران و امارات به لحاظ گرایش های سیاسی ملی و منطقه ای هرگز در یک مسیر نبوده و بلکه در دوجهت مخالف حرکت می کرده اند اما رسمیت یافتن مناسبات این کشور با اسراییل هرگز با خشنودی نظام سیاسی ایران همراه نشده بلکه موجی از خشم حتی در میان مقامهای میانه رو دولت نیز برانگیخته است. در این روزهای سخت اقتصاد ایران اما پرسش با اهمیت تر از داشتن یا نداشتن مناسبات سیاسی با امارات که ممکن است با تنش هایی مواجه شود این است که وضعیت تجارت ایران با این کشور در آینده نزدیک چه خواهد شد؟ آیا مقامهای سیاسی دراین روزگار سخت که به هرترتیب گریبان اقتصاد ایران را گرفته است و ایران نیازدارد دست کم محصولات غیر نفتی خود را به کشورهای دیگر صادرکند وبا توجه به اینکه امارات سکوی صادرات برخی ازمهمترین اقلام صادرات کشاورزی ایران به حساب می اید این مناسبات تجاری رانادیده خواهند گرفت؟ واقغیت این است که امارات دومین شریک تجارت خارجی ایران است و در دهه تازه سپری شده مناسبات و ساختاری تعیین کننده درتجارت دوکشور پدیدار شده است که فقدان آن دردسر ساز خواهد بود. حالا پس از اینکه مقامهای سیاسی رسمی و طیف های گوناگون با رهبری امارات تعیین تکلیف کنند باید منتظر باشیم ببینیم چه بر سر تجارت دوکشور می آید. با توجه به اینکه امارات در مبادلات ارزی ایران نسبت به سایر کشورها کمی آسان گیر تر بود این هم خودش یک داستان است که باید حل شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها