رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 508599

احتمال توافق میان ریاض و تل‌آویو پس از پادشاهی بن سلمان

ساعت 24 - یک نشریه آمریکایی نوشت، توافق سعودی‌ها با تل‌آویو در حال حاضر بسیار خطرناک است اما ممکن است ولی‌عهد سعودی پس از رسیدن به پادشاهی این اقدام را عملی کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دیوید برنان» ستون‌نویس نشریه «نیوزویک» در یادداشتی نوشت، توافق با اسرائیل برای سعودی‌ها بسیار خطرناک خواهد بود اما پس از آنکه «محمد بن‌سلمان» ولی‌عهد سعودی به پادشاهی برسد این مسیر هموارتر خواهد شد.در این یادداشت آمده است: «عادی‌سازی روابط امارات متحده عربی و اسرائیل دوره جدیدی را در روابط اعراب و اسرائیل ایجاد کرده و همکاری‌های دو طرف را تحکیم بخشیده، مسئله فلسطین را در ازای منافع اقتصادی به حاشیه رانده و تقابل با ایران را دنبال خواهد کرد».

برنان می‌نویسد: «اندکی پس از امارات، کشورهایی مانند بحرین و عمان نیز همین مسیر را دنبال خواهند کرد اما غنیمت نهایی اسرائیل و آمریکا کشور عربستان سعودی خواهد بود که یکی از دو قدرت بزرگ خاورمیانه، از مراکز مهم و ثروتمند اسلامی با ارتشی مجهز محسوب می‌شود. با این‌که محمد بن‌سلمان ولی‌عهد سعودی مشتاق است فلسطین را کنار گذاشته و محور منطقه‌ای علیه ایران را که آرزوی ترامپ است دنبال کند، ویژگی‌های منحصر به فرد عربستان سعودی موجب می‌شود کندتر از امارات حرکت کند».وی می‌افزاید: «یک تحلیل‌گر مسائل اسرائیل و فلسطین به نیوزویک گفت، اوضاع عربستان سعودی حساس‌تر از امارات است. توافق اماراتی‌ها حق حاکمیت مکان‌های مقدس مسلمانان را در اختیار اسرائیلی‌ها قرار می‌دهد و همچنان جزئیات زیادی از این توافق علنی نشده است. اما پذیرش حاکمیت اسرائیلی‌ها بر اورشلیم ادعای پادشاهی سعودی درخصوص دفاع از حق تمام مسلمانان را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد».

برنان در ادامه می‌نویسد: «محمد بن‌سلمان ملاحظات سیاسی خاص خودش را دارد. او پیش از دستیابی به تاج و تخت، با قتل مخالفانش به منبعی از جنجال تبدیل شده است. از سوی دیگر زندانی کردن فعالان حقوق بشر، مدافعان حقوق زنان، خویشاوندان و افراد ثروتمند عربستان توسط بن‌سلمان، او را به تیتر اخبار جهان تبدیل کرده است. همچنین مداخله گسترده کشور او در جنگ یمن به بدترین فاجعه انسانی جهان تبدیل شده است».در این یادداشت آمده است: «ویلیام وشلر کارشناس اندیشکده شورای آتلانتیک می‌گوید، بن‌سلمان منتظر است تا پدر پیرش فوت کند و پادشاهی به او برسد. این حالت گذار هنوز کامل نشده است و تا زمانی که بن‌سلمان پادشاه نشود نیز کامل نخواهد شد. بعید به نظر می‌رسد عربستان سعودی درخصوص عادی‌سازی روابط با اسرائیل نقش رهبر را ایفا کند. تنها کاری که سعودی‌ها خواهند کرد این است که با اتخاذ این اقدام از سوی دیگر کشورهای منطقه مخالفت نکنند».

او در پایان می‌نویسد: «تقابل منطقه‌ای با ایران جنبه مهمی از روابط نزدیک‌تر اعراب و اسرائیل است. دولت ترامپ و مشاور و دامادش جرد کوشنر شدیداً بر ایجاد محور ضد ایرانی پافشاری ‌می‌کنند تا علی‌رغم دشمنی تاریخی اعراب و اسرائیل، آن‌ها را به یک‌دیگر نزدیک کنند. همچنان ترس اعراب از ایران در حال تغییر دادن وضعیت ژئوپولیتیک منطقه است و هنگامی که بن‌سلمان به پادشاهی برسد فرصت برای دنبال کردن جای پای اماراتی‌ها مناسب‌تر خواهد شد».

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها