رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 512693

صباح زنگنه‌: امارات و بحرین، منطقه را وارد گردابی از بحران‌ها میکنند

ساعت24-تحلیلگر مسائل غرب آسیا بر این باور است که امارات و بحرین با عادی سازی روابطشان با رژیم صهیونیستی، منطقه را وارد گردابی از بحران‌ها می‌کنند، چرا که این رژیم هر جا که حضور می‌یابد، بحران‌های عمیق‌تری را ایجاد می‌کند.

پس از اعلام عادی سازی روابط و برقراری مناسبات دیپلماتیک امارات عربی متحده و بحرین با رژیم صهیونیستی آن هم به فاصله کمتر از یک ماه، امروز (سه‌شنبه) قرار است این توافقات در واشنگتن به امضا برسد. این پروسه عادی سازی با مخالفت گروه‌های فلسطینی و برخی از کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران روبرو شد. گفته می‌شود دولت آمریکا همچنین به دنبال آن است که عمان و عربستان سعودی را پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، به سازش با رژیم صهیونیستی ترغیب کند.

در همین خصوص «صباح زنگنه» تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت‌وگویی با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، اقدام امارات و بحرین در اعلام عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را برخلاف فضای منطقه خواند و گفت: این اقدام دارای دو روی ظاهری و باطنی است.

وی در توضیح بیشتر عنوان کرد: روی ظاهری آن این است که به گفته خودشان با این اقدام می‌خواهند امنیت امارات و بحرین را تامین کنند که چنین چیزی براساس تجربیات تاریخی مردود است، چرا که اسرائیل از آمریکا قوی‌تر نیست. آمریکا با حضور نیروهایش نتوانست امنیت این کشورها و منطقه را تامین کند، چرا که امنیت خریدنی نیست.

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: اما روی دوم آن که به نظر می‌آید بیشتر مورد استفاده تبلیغاتی برای عبور از بحران‌هایی قرار گرفته که آمریکا و رژیم صهیونیستی با آن روبرو هستند. از یک سو ترامپ با مسائل و درگیری‌های داخلی روبروست و انتخابات هم پیش روی آن قرار دارد و از سوی دیگر هم درگیری‌های داخل رژیم صهیونیستی و تظاهرات عظیمی که هر روز شاهد آن هستیم که باز هم احتمالا به برگزاری انتخابات منجر می‌شود.

صباح زنگنه توضیح داد: این چهارمین انتخابات پارلمانی [زودهنگام] خواهد بود که برای اولین بار در تاریخ تاسیس این رژیم اتفاق می‌افتد و حاکی از بن بست عظیمی است که این رژیم با آن مواجه است.

وی خاطرنشان کرد: آنها از این روند دومینو استفاده می‌کنند تا این دو بحران یکی در آمریکا و دیگری در اسرائیل را حل کنند، ولی کشورهایی که میزبان این دو حادثه هستند، خودشان و منطقه را وارد گردونه‌ و گردابی از بحران‌ها می‌کنند و متوجه آثار و تبعات این بحران‌ها نیستند، چرا که رژیم صهیونیستی هر جا که حضور پیدا کرد، آن منطقه را با خصلت‌های خودش دچار بحران‌های عمیق‌تری کرده است.

صباح زنگنه توسعه طلبی، نژادپرستی و محوریت مذهبی نژادی را از جمله خصلت‌های این رژیم برشمرد و گفت: با ورود این دو خصلت در منطقه، کل منطقه دچار بحران‌های متعددی خواهد شد.

*عربستان سعودی با تاخیر وارد این پروسه می‌شود

این تحلیلگر مسائل منطقه درباره پیوستن عمان و عربستان و ...به این روند نیز عنوان کرد: تا جایی که هر کدام از این کشورها اراده‌ای از خودشان نداشته باشند و تسلیم فشار آمریکا باشند به این روند ملحق خواهند شد چه عمان، چه قطر و چه عربستان سعودی.

وی با ذکر این نکته که عربستان با تاخیر وارد این پروسه می‌شود، در بیان دلایل آن خاطرنشان کرد: عربستان صاحب ابتکار صلح اعراب و اسرائیل بود و ورودش به این روند بدون اجرای طرح به معنای خداحافظی کردن با تاریخ و سوابق ادعایی است و دوم اینکه این کشور میزبان حرمین شریفین و مدعی خدمت است که در صورتی اقدام به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی کند، عملا باید این ادعا را کنار بگذارد و با مواهب این صفت و این جایگاه خداحافظی کند.

زنگنه درباره تاثیر این عادی سازی‌ها بر روند مقاومت هم خاطرنشان کرد: این اتفاقات تاثیر عکسی خواهد گذاشت و مقاومت متحدتر خواهد شد و متوجه می‌شوند نباید به کشورهای عربی به خصوص خلیج فارس متکی باشند و باید روی پای خودشان ایستاده و همراه با آزادگان و آزادیخواهان منطقه حرکت کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها