رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 512762

حکم جنجالی WTO علیه تعرفه‌های آمریکا

ساعت 24- جهانی تجارت (WTO) اعلام کرد تعرفه‌هایی که از سوی آمریکا روی بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی در سال ۲۰۱۸ وضع شد، برخلاف مقررات تجارت جهانی بوده است.

an dir="RTL">به گزارش ایسنا، پنلی متشکل از سه داور اعلام کردند که واشنگتن پس از تحقیقات درباره انتقال اجباری فناوری و مالکیت معنوی، دلیل وضع تعرفه‌ها را ارایه نکرده است.پنل WTO تعرفه‌های وضع شده از سوی آمریکا را خلاف مقررات تجاری شناخت زیرا تنها روی واردات چین اعمال شده اند و بسیار بالاتر از نرخی بوده اند که آمریکا متعهد بود اعمال کند. همچنین این پنل اعلام کرد آمریکا درباره انتخاب محصولاتی که هدف تعرفه قرار گرفته اند یا علت ضروری دانستن تدابیر مذکور توضیح مناسبی نداده است. این پنل به آمریکا توصیه کرد تدابیرش را با تعهداتش به عنوان عضو WTO تطبیق دهد.

این پنل اعلام کرد تنها به بررسی اقدامات آمریکا پرداخته و اقدامات تلافی جویانه چین که واشنگتن علیه آنها به WTO شکایت نکرده، را بررسی نکرده است. پنل مذکور با اشاره به تنشهای تجاری جهانی کم سابقه از دو کشور خواست برای حل اختلافاتشان با یکدیگر همکاری کنند.آمریکا می تواند علیه حکم WTO درخواست تجدیدنظر دهد. در این صورت پرونده مذکور وارد خلا حقوقی می‌شود زیرا واشنگتن مانع از انتصاب قضات نهاد تجدیدنظر شده و در نتیجه مانع از برگزار جلسات رسیدگی به پرونده ها با حداقل قضات شده است.بر اساس گزارش رویترز، وزارت بازرگانی چین ابراز امیدواری کرد که آمریکا به احکام WTO احترام بگذارد و اقدامات عملی اتخاذ کند تا سیستم تجارت چندجانبه حفظ شود.

در همین حال، رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا به این حکم واکنش نشان داد و گفت: این نهاد تجاری برای متوقف کردن شیوه های فناوری مضر چین کافی نیست و آمریکا باید اجازه پیدا کند از خود در برابر شیوه های تجاری غیرمنصفانه دفاع کند و دولت ترامپ به چین اجازه نخواهد داد از WTO برای سود بردن از کارگران، شرکتها، کشاورزان و دامداران آمریکایی استفاده کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها