رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 512897

نقد دکتر طبیبیان به سخنان رییس جمهور

ساعت 24-ما کالا تولید کرده‌ایم و مازاد نیاز هم داریم و به دنبال صادرات هستیم اما همزمان کالا در بازار به درستی یافت نمی‌شود. امروز ما اعتراف می‌کنیم که مردم عزیز ایران! در تامین مواد غذایی از لحاظ اصل این مواد، موجودی داریم و در بازار وجود دارد اما قیمت ناعادلانه است، غیرمنصفانه، غلط و نادرست است.

طبیبیان
dir="RTL">"ما کالا تولید کرده‌ایم و مازاد نیاز هم داریم و به دنبال صادرات هستیم اما همزمان کالا در بازار به درستی یافت نمی‌شود. امروز ما اعتراف می‌کنیم که مردم عزیز ایران! در تامین مواد غذایی از لحاظ اصل این مواد، موجودی داریم و در بازار وجود دارد اما قیمت ناعادلانه است، غیرمنصفانه، غلط و نادرست است.روحانی

" چرا مردم در فشار قرار می‌گیرند؟ ما باید پایش و نظارت داشته باشیم و باید تعزیرات حکومتی با تمام توان در بازار باشد و قوه قضاییه هم آماده است. ما در توزیع مشکل داریم و کالاهای ما وجود دارند اما در بازار به درستی عرضه نمی‌شوند. ما وزیر به مجلس معرفی می‌کنیم و رای کافی نمی‌آورد. البته این حق مجلس است و من نمی‌خواهم ایرادی بگیرم اما شرایط ما شرایط خاصی است."

آنچه در بالا خواندید نگاه و سخنان رییس جمهور درباره تورم شدید مواد غذایی است.

نقد طبیبیان

محمد طبیبیان اقتصاددان ایرانی اما در صفحه تلگرامی خود در باره سخنان رییس دولت نوشته است "اجازه بدهید در باره حرفهای آقای روحانی من هم اعترافی بکنم، از دهه ۱۳۶۰ تا کنون به دفعات همین استدلال را شنیده ام؛ کالا فراوان است. می بینیم همه جا هست و اما گران است. پس مشکل در توزیع و ضعف نظارت است. . این استدلال همیشه بود ه استو به شکل های گوناگون در مراکز تصمیم گیری مثل شورای اقتصاد، دولت، کمیسیون های مجلس توسط عده ای مطرح می شد و در جامعه نیز خریدار هم داشت. همین نگاه وداور ی بود که مبنای تاسیس وگسترش نظارتی و رفتارهای مثل تعزیرات و کنترل اداری و تنبیه، بخشنامه و دستور و استخدام ناظر و بازرس... قرار گرفت. همین جا اعتراف هم می کنم این نگاه و تصمیم های اتخاذ شده بر اساس آن نه تنها بی نتیجه بوده است بلکه نتایج منفی و آثار زیانبارنیز داشته است.

مشکل شاید از عدم درک یک قاعده اقتصاد است. قاعده این است که هر کالا یا خدمت قیمتی وجود دارد که در ان قیمت عرضه و تقاضا برابر می شوند. یعنی در آن قیمت به نظر می رسد جنس و کالا هست.. به طور مثال با قیمت دو میلیارد تومان به نظر می رسد بنز آخرین مدل هم در بازار عرضه شود . حالا اگر بخواهید قیمت بازاری آن را کنترل کنید و دستور دهید باید آن اتومبیل به قیمت یک میلیارد و نیم تومان باید عرضه وفروخته شود دیگر آن را دربازار نخواهید دید، یعنی نخواهید دید همین فرایند در مورد پیاز و سیب زمنی و گوشت..، هم صادق است. به جای این بحث های تکراری و بی نتیجه باید شرایط افزایش عرضه ( تولید و تجارت) را فراهم کرد تا کالاها با قیمت ها ی تعادلی خود به خود حتما در بازار عرضه شود و احتمالا با افزایش عرضه قیمت آن ها هم پایین هم بیاید".

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها