رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 513014

رویارویی آمریکا و کشورهای اروپایی بر سر ایران

ساعت 24 - چهارشنبه ۱۷ سپتامبر/۲۷ شهریور، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا طی یک نشست خبری مشترک با همتای انگلیسی خود دومینیک راب، گفت: "ایالات متحده همان کاری را می‌کند که همیشه کرده و مسئولیت آن را می‌پذیرد: ما همه اقدامات لازم را برای برقراری تحریم‌ها انجام خواهیم داد".

dir="RTL">به رغم همۀ مخالفت‌های بین‌المللی، واشنگتن تأکید می‌کند که تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را از آخر هفته بازخواهد گرداند. مهلت یک‌ماهه‌ای که به درخواست آمریکا و مطابق با اصل معروف به "مکانیسم ماشه" از روز بیستم اوت شروع شد، در روز یکشنبۀ آینده – ٢٠ سپتامبر/٣٠ شهریور – به پایان خواهد رسید و در صورتی که واشنگتن بتواند نظر خود را تحمیل کند، تحریم‌ها بازخواهد گشت. اما تا این لحظه، واشنگتن در این راه تنها مانده و نظر مثبت هیچیک از متحدان خود را جلب نکرده است.

روز چهارشنبه ١٧ سپتامبر/٢٧ شهریور، مایک پمپئو وزیر امور خارجۀ آمریکا طی یک نشست خبری مشترک با همتای انگلیسی خود دومینیک راب، گفت: "ایالات متحده همان کاری را می‌کند که همیشه کرده و مسئولیت آن را می‌پذیرد: ما همه اقدامات لازم را برای برقراری تحریم‌ها انجام خواهیم داد".الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران – جانشین تازۀ برایان هوک – نیز از بازگشت تحریم‌ها در نیمه‌شب ٣٠ شهریور/٢٠ سپتامبر خبر داد. به گفتۀ آبرامز، تحریم‌های تسلیحاتی به طور نامحدود اعمال خواهد شد و محدودیت‌های مربوط به فعالیت‌های اتمی و موشکی ایران دوباره برقرار می‌شوند. آبرامز افزود: "ما انتظار داریم که همه کشورهای عضو سازمان ملل به طور کامل تحریم‌های سازمان ملل را رعایت کنند".معلوم نیست که مقامات آمریکایی چگونه به چنین قاطعیت و اطمینانی رسیده‌اند. الیوت آبرامز گفت که روزهای شنبه و دوشنبۀ آینده، دونالد ترامپ اعلام خواهد کرد که چگونه - به رغم انزوای سیاسی واشنگتن - همۀ کشورها را برای رعایت تحریم‌ها قانع خواهد کرد. احتمال دارد که ترامپ برای طرح این موضوع از فرصت مجمع عمومی سازمان ملل استفاده کند. سخنرانی‌های اصلی مجمع عمومی از هفتۀ آینده شروع خواهد شد.

٢٠ سپتامبر: نقطۀ عطف اروپایی – آمریکایی

به نوشتۀ روزنامۀ لوموند، در روند اختلافات و مجادلات چهار سالۀ آمریکا و متحدان اروپایی‌اش، روز بیستم سپتامبر نقطۀ عطف محسوب خواهد شد. هیچیک از امضاکنندگان برجام، تقاضای یک‌جانبۀ واشنگتن را برای فعال کردن مکانیسم ماشه معتبر نمی‌دانند، زیرا آمریکا در سال ٢٠١٨ از برجام خارج شده و بنابراین مطابق استدلال این کشورها، هیچ حقی برای استفاده از مفادّ این توافقنامه ندارد. ولی دولت آمریکا رویۀ حقوقی متفاوتی را پیش گرفته و می‌خواهد با استفاده از قطعنامه‌های شورای امنیت حرف خود را پیش ببرد.اما آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل که این روزها برای تدارک مجمع عمومی سازمان به شکل مجازی سخت دوندگی می‌کند، در مورد پروندۀ ایران تأکید کرد که تعبیر و تفسیر قطعنامه‌های شورای امنیت توسط خود این شورا انجام می‌گیرد. به عبارت دیگر، واشنگتن نمی‌تواند به میل خود از قطعنامۀ ٢٢٣١ استفاده کند. این قطعنامه در تأیید برجام و همچنین برای رفع تحریم‌های مرتبط با برنامهٔ هسته‌ای ایران صادر شده بود.

روزنامۀ لوموند می‌نویسد که با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ سیاست "فشار حداکثری" بر ایران را به عنوان یکی از محورهای اصلی سیاست خارجی خود ادامه می‌دهد. او قصد دارد که به هر ترتیب مانع از اعتبار گرفتن دوبارۀ برجام شود و در این راه از رویارویی با اروپاییان ابایی ندارد. یک دیپلمات فرانسوی به لوموند گفته است که در مورد رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران "فرمول‌های متفاوتی را با آمریکایی‌ها در میان گذاشتیم، اما آنها به هیچ وجه تغییر موضع ندادند".

لوموند می‌افزاید: "بدین ترتیب در آستانۀ یک موقعیت دیپلماتیک استثنایی قرار گرفته‌ایم: در یک پروندۀ بین‌المللی بسیار مهم، آمریکا در انزوای کامل قرار گرفته است (فقط اسرائیل از آمریکا طرفداری می‌کند). از یک سو واشنگتن به تنهایی برای بازگشت تحریم‌های ایران تلاش می‌کند و از سوی دیگر اروپاییان، روس‌ها و چینی‌ها خود را آماده می‌کنند تا این تلاش‌ها را نادیده بگیرند... به نوشتۀ لوموند، بریتانیا، آلمان و فرانسه فعلاً به چند هفته‌ای فکر می‌کنند که تا انتخابات آمریکا باقی مانده. پس از آن، احتمال دارد که جو بایدن پیروز شود و آمریکا را به برجام بازگرداند.در این وضعیت، سیاست دولت ترامپ در قبال اروپایی‌ها به شدت تهاجمی شده است. حدود یک ماه قبل، مایک پمپئو دولت‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان را متهم کرده بود که سیاست‌های خود را با آیت‌الله‌های ایران هماهنگ گرده‌اند

رادیو فرانسه

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها