رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 513217

بازداشت چند "دانه‌درشت" به اتهام فساد درعراق

ساعت 24 - روز جمعه ۲۸ شهریور منابع دولتی در بغداد اعلام کردند که در روزهای اخیر، سه تن از مسئولان عالیرتبه به اتهام فساد بازداشت شده‌اند.

dir="RTL">بها عبدالحسین مدیر شرکت پرداخت الکترونیکی "کی کارد" (Qi Card)، در فرودگاه بغداد بازداشت شده است. یک روز قبل، دو نفر دیگر از مسئولان بازداشت شده بودند: احمد الساعدی رئیس پیشین سازمان بازنشستگی کشوری و شاکر زاملی رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری بغداد، هر دو از شخصیت‌هایی بودند که مدیریت صندوق‌های کلان و مبالغ هنگفت را بر عهده داشتند.به گفتۀ رسانه‌های عراقی، احمد الساعدی توسط نیروهای مبارزه با تروریسم در میدان "الوثبه" واقع در مرکز بغداد دستگیر شده است.خبرگزاری ایرنا به نقل از "یک مقام امنیتی" عراقی می‌نویسد که همزمان با بازداشت الساعدی، ۶ مسئول دیگر نیز بازداشت شده‌اند. اما نام و شغل این افراد اعلام نشده است.

مبارزه با فساد یکی از شعارهای اصلی دولت کنونی عراق است که کار خود را از حدود چهار ماه قبل، با صدارت مصطفی کاظمی آغاز کرد. با این هدف، کاظمی یک "کمیتۀ مبارزه با فساد" تشکیل داده. او همچنین برخی مسئولان درجه اول، ازجمله رئیس بانک مرکزی عراق را تغییر داده است.خبرگزاری فرانسه یادآوری می‌کند که در طبقه‌بندی کشورها بر حسب شیوع فساد، عراق یکی از بیست کشور صدر جدول است. در دستگاه قضایی عراق که در میان مردم به فاسد بودن شهرت دارد، رشوه گرفتن قضات و صدور احکام "سفارشی" شیوۀ رایجی است.بر اساس تحقیقاتی که به سفارش پارلمان عراق انجام گرفته، از سال ٢٠٠٣ به بعد (از زمان حمله آمریکا) حدود ۴۵٠ میلیارد دلار از دارایی‌های دولتی به جیب شخصیت‌های سیاسی و سرمایه‌داران و صاحبان نفوذ رفته است. در این سال‌ها، همۀ دولت‌ها شعار مبارزه با فساد داده‌اند اما هیچیک موفقیتی به دست نیاورده‌اند.به گفتۀ برخی مسئولان، دولت مصطفی کاظمی فهرستی برای بازداشت افراد فاسد تهیه نکرده، "اما می‌توان انتظار داشت که بازداشت‌ها ادامه یابد".

رادیو فرانسه

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها