رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 513390

حسن احمدیان، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران

حمایت دولت از بنگاه های اقتصادی فقط شعار بود

ساعت 24 - از زمان همه گیری کرونا، علاوه بر اینکه تسهیلاتی به بنگاه ها پرداخت نشده، به دلیل تنگنای مالی دولت فشارها برای دریافت تسهیلات معوق و مالیات هم افزایش یافته است.

احمدیان
dir="RTL">روند حمایت از بنگاه های فعال در صنایع چوب و مبلمان، که از همه گیری بیماری کرونا آسیب دیده و بخش عمده ای از درآمد سالیانه را از دست دادند، تغییری نکرده است. همه حمایت ها اعم از پرداخت تسهیلات تا در نظر گرفتن تنفس برای پرداخت اقساط تسهیلات بانکی، مالیات و بیمه در حد شعار و حرف باقی مانده و صنعت ما از آن بی بهره است. در بخش بانکی، عدم پرداخت اقساط تسهیلات، به بستن حساب ها و عدم صدور دسته چک منجر شده و فشار سازمان مالیات به تولیدکنندگان شناخته شده که سال هاست مالیات خود را پرداخت کرده اند، بیشتر شده است. دراقع از زمان همه گیری کرونا، علاوه بر اینکه تسهیلاتی به بنگاه ها پرداخت نشده، به دلیل تنگنای مالی دولت فشارها برای دریافت تسهیلات معوق و مالیات هم افزایش یافته است.از دیگر چالش های جدی صنایع چوب و مبلمان، تهیه مواد اولیه است. بی ثباتی نرخ ارز در کشور و عدم تامین ارز مورد نیاز، ثبت سفارش و خرید خارجی را دچار مشکل کرده است. عدم همکاری وزارت خانه های مرتبط باعث شده صنعت چوب و مبلمان ایران با کمبود مواد اولیه دست و پنجه نرم کند. هزینه تامین مواد اولیه برای بنگاه های این صنعت افزایش یافته و همین زمینه ساز بیکاری بخشی از صنعت شده است. پیشتر در صنعت چوب و مبلمان ظرفیت خالی داشتیم اما مشکل تامین مواد اولیه که از همه گیری کرونا و بی ثباتی نرخ ارز ریشه می گیرد، به افت دوباره تولید دامن زده است.

وضعیت عرضه محصولات در بازار داخل نسبت به سه ماه فصل بهار بهتر شده است اما قیمت ها هم برای مصرف کننده و هم برای تولیدکننده افزایش یافته است. درواقع تولیدکننده تامین سرمایه در گردش و مواداولیه گران شده و همین بر قیمت کالا برای مصرف کننده هم اثر دارد و کاهش تقاضا در بازار داخلی از پیامدهای دیگر آن است.

صادرات صنایع چوب و مبلمان نسبت به ماه های آغاز سال بهتر شده اما چالش های داخلی از عوامل عمده در عرضه خارجی محصولات ایرانی است. صادرکنندگانی که پیشتر به آن ها لقب سربازان اقتصادکشور را داده بودند، امروز به عنوان متهم از سوی دولت شناسایی می شوند و ممکن است مورد غضب دولت قرار بگیرند. کشورهای هدف صادراتی ایران بیشتر کشورهای همسایه بودند که هنوز، روند صادرات به آن ها به ماه های پیش از همه گیری کرونا بازنگشته و در صادرات به قطر، عمان و عراق محدودیت هایی وجود دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها