رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 513397

صف‌آرایی جهان مقابل آمریکا

ساعت 24-ادعای واهی دولت ترامپ مبنی بر بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران که به اذعان رسانه های آمریکایی با اهداف تبلیغات انتخاباتی در آستانه انتخابات 13 آبان آمریکا اعلام شده، موجی از انتقادات جهانی را به دنبال داشته است.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا بامداد یکشنبه به وقت تهران با صدور بیانیه ای و به رغم مخالفت جهانی، در اقدامی یکجانبه مدعی شد که تمام تحریم های سازمان ملل از جمله تحریم های تسلیحاتی علیه ایران از سر گرفته شده است.

این در حالی است که چندی پیش شورای امنیت سازمان ملل با رد قاطعانه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران، مخالفت صریح خود را با آن اعلام کرد و به‌جز آمریکا، تنها دومینیکن به آن رأی مثبت داد. همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌جز دومینیکن، به همراه ریاست این شورا اعلام کرده‌اند که آمریکا به دلیل خروج از برجام در جایگاهی نیست که بتواند مکانیسم ماشه را فعال کند و شورای امنیت هیچ اقدامی در این خصوص نخواهد کرد.

اقدام مضحک آمریکا در بازگرداندن تحریم های ضد ایرانی واکنش های مقامات و رسانه های مختلف جهانی را به دنبال داشته است:

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: ادعا آمریکا باطل و بی اثر است

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای در واکنش به تحرک بی‌حاصل رژیم ایالات متحده آمریکا در بازگشت تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرد: آمریکا امروز در حالی به دروغ مدعی بازگشت قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت ملل متحد علیه جمهوری اسلامی ایران است که درخواست آمریکا به عنوان یک کشور غیرعضو در برجام برای آغاز روند احیای تحریم‌ها از اساس از سوی شورای امنیت رد شده و این روند هیچ‌گاه آغاز نشده است که امروز به سرانجام رسیده باشد.

حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران نیز با بیان اینکه فشار حداکثری ‌آمریکا در بخش سیاسی و حقوقی به انزوای حداکثری آمریکا تبدیل شده است، گفت: اگر آمریکا بخواهد قلدری کند با پاسخ قاطع تهران مواجه می‌شود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا باید پیش از آنکه وزیر امور خارجه این کشور شعار تبلیغاتی‌اش را بیش از این به دستمایه خنده جهان بدل کند، مسیرش را تغییر دهد.

ظریف در توییتر نوشت:«دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا باید پیش از آنکه مایک پمپئو وزیر امور خارجه این کشور شعار تبلیغاتی‌اش (عظمت را به آمریکا برگردانیم) را بیش از این به دستمایه خنده جهان بدل کند، مسیرش را تغییر دهد.»

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد نیز در نامه‌ای به دبیرکل و رئیس شورای امنیت این سازمان تأکید کرد ادعای آمریکا برای بازگردانده شدن تحریم‌های لغو شده قطعنامه ۲۲۳۱، فاقد اثر حقوقی، باطل و بی‌اثر است. مجید تخت‌روانچی شامگاه شنبه در این نامه یادآور شد: در واکنش به اقدام آمریکا، نه‌تنها هیچ‌یک از اعضای شورای امنیت، صلاحیت آن کشور برای فعال کردن روند بازگشت تحریم‌های گذشته را نپذیرفتند، بلکه از طریق نامه‌های انفرادی یا مشترک به رئیس شورای امنیت، ۱۳ عضو این نهاد، اعتبار حقوقی و مقبولیت نامه آمریکا را قاطعانه رد کردند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس روز یکشنبه در واکنش به ادعای اخیر آمریکا مبنی بر بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در حساب کاربری توئیترش نوشت شورای امنیت مخالفت خود را با بازگشت تحریم‌های ایران اعلام کرده و آمریکا منزوی شده است.

دبیرکل سازمان ملل: ادعای آمریکا قابل اقدام نیست

دبیرکل سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت اعلام کرده است به دلیل «عدم قطعیت»، نمی‌تواند در زمینه ادعای آمریکا در بازگشت تحریم‌های ضد ایرانی سازمان ملل اقدامی انجام دهد.

اتحادیه اورپا: رفع تحریم ها ادامه دارد

«جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام روز یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ با انتشار بیانیه‌ای ادعای آمریکا مبنی بر از سرگیری تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را رد و تصریح کرد که تعهدات طرف‌های باقی‌مانده در این توافق به رفع تحریم‌ها ادامه دارد.

تروئیکای اروپایی: اعلام ادعایی آمریکا فاقد اثر قانونی است

وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، انگلیس و فرانسه) امروز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای مشترک با تاکید بر پایبندی خود به اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تصریح کردند که اعلام ادعایی آمریکا در خصوص بکارگیری مکانیسم ماشه در برجام فاقد اثر قانونی است.

«نیکلا دو ریویر» سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد نیز بامداد یکشنبه در پیامی توییتری مخالفت کشورش را با ادعای آمریکا مبنی بر بازگشت همه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از بامداد امروز، اعلام کرد.

روسیه: ادعای آمریکا برای بازگشت تحریم ها غیرقانونی است

نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیرکل و رئیس شورای امنیت، ادعای آمریکا برای بازگشت تحریم‌های این سازمان علیه را غیرقانونی دانست و گفت: تحریم‌های مربوطه بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ خاتمه یافته‌اند.

نامه روز یکشنبه واسیلی نبنزیا به آنتونیو گوترش و عبدو آباری سفیر نیجر و رئیس دوره‌ای شورای امنیت به شرح زیر است:

«بازگشت به نامه ۲۰ اوت اینجانب، مفتخرم بار دیگر موضع خودمان را درباره ادعای آمریکا مبنی بر اعاده مکانیسم ماشه بر اساس بند ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، تکرار کنم.

ما همچنان به طور بدیهی، این ادعاها را غیرقانونی می‌دانیم چرا که عامدانه و به طور رسمی در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و این خروج را مخفی هم نکرد. در نتیجه قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام را نقض کرد.

بنابراین هرگونه حقی را برای استفاده از ابزارهای پیش بینی شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از جمله موارد موجود در بند ۱۱ آن را از خود سلب کرد.

وزارت امور خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای با بیان اینکه «آمریکا با ارائه اطلاعات نادرست در مورد بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران به گمراه کردن جامعه جهانی ادامه می‌دهد» اعلام کرد ادعای آمریکا در مورد بازگرداندن تحریم‌ها واقعیت ندارد و جهان برای نگاه به برجام عینک آمریکایی نمی زند.

«کنستانتین کاساچوف» رئیس کمیسیون امور بین الملل شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) اعلام کرد: یکجانبه گرایی امریکا در مورد ایران، به اصول اساسی سازمان ملل ضربه می زند. وی در مطلبی در فیس بوک نوشت: طرف آمریکایی با تصمیم یکجانبه خود به دنبال بازگرداندن تحریم هایی است که به گفته آنها از طرف سازمان ملل است که قبلا به اتفاق آرا در شورای امنیت رد شده بود

چین: زمان پایان دادن به نمایش سیاسی آمریکاست

نمایندگی چین در سازمان ملل متحد روز یکشنبه با رد ادعای آمریکا برای بازگردانده شدن تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران گفت زمان آن است که به نمایش سیاسی آمریکا پایان داده شود.

این نمایندگی در صفحه توئیتری خود نوشت: اعلامیه یکجانبه آمریکا برای بازگشتن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران فاقد هرگونه اثر قانونی، سیاسی یا عملی است.

این نمایندگی تاکید کرد: تمام قطعنامه‌های تحریمی مرتبط با ایران همچنان بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، مختومه است.

این یادداشت چین با این جمله خاتمه یافته است که «زمان آن است که به نمایش سیاسی آمریکا پایان داده شود».

دفتر نمایندگی چین در سازمان های بین المللی مستقر در وین نیز در واکنش به ادعای آمریکا در مورد بازگشت تحریم های ایران تاکید کرد: وقت آن است که به این تمسخر خودآرایی شده پایان دهیم.

دفتر نمایندگی چین در وین روز یکشنبه در این توئیت تاکید کرده است: تحریم های شورای امنیت علیه ایران همچنان برداشته شده است.

در ادامه این توییت با اشاره به اینکه موضع کلیه طرف های باقیمانده در برجام مشخص است، آمده است: ایالات متحده دیگر یک عضو برجام نیست و ادعای آن برای راه اندازی مکانیسم ماشه فاقد اعتبار است.

در پایان این توییت خاطرنشان شده است: ما متعهد به حفظ برجام هستیم.

تقبیح مکانیسم ماشه آمریکا در رسانه های بین المللی

رسانه های چین و ژاپن در واکنش به ادعای آمریکا بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران، با اشاره به اینکه واشنگتن دیگر عضوی از برجام نیست، نوشتند که آمریکا حق اجرایی کردن مکانیسم ماشه را ندارد.

رسانه های اسپانیایی زبان از جمله ال موندو، افه، اروپا پرس، تله سور، اینفوبائه و لا وانگواردیا با اشاره به ادعای آمریکا مبنی بر از سرگیری تحریم های سازمان ملل علیه ایران تاکید کردند که شورای امنیت هیچ حقی برای آمریکا در این زمینه قائل نیست و این اقدام غیرقانونی است.

روزنامه فرانسوی لوموند نیز با اشاره به عدم همراهی قدرت های بزرگ از جمله متحدان اروپایی با اقدام مورد نظر آمریکا به دلیل غیرقانونی بودن آن بر انزوای واشنگتن تاکید کرده است.

رسانه‌های آلمانی با اشاره به تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های پیش از توافق هسته‌ای علیه ایران، آن را اقدامی یکجانبه خواندند که با مخالفت همپیمانان اروپایی، واشنگتن راه به جایی نمی‌برد.

تارنمای چاینا ارگ چین امروز در گزارشی نوشت که آمریکا به رغم مخالفت های گسترده بین المللی از جمله مخالفت شورای امنیت سازمان ملل کماکان بر بازگرداندن تحریم ها علیه ایران تاکید می ورزد و در این مسیر یکجانبه، جهان را نادیده گرفته است.

تارنمای رسانه آمریکایی بلومبرگ در گزارشی نوشت: واشنگتن در حالی اعلام کرده تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران بار دیگر اعمال می‌شوند که به اعتقاد بیشتر کشورهای جهان دولت ترامپ به دلیل خارج شدن از برجام، اختیار و حقی برای بازگرداندن این تحریم‌ها ندارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها