رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 513467

نیویورک‌تایمز: این آمریکا بود که منزوی شد

ساعت24-روزنامه نیویورک تایمز در یادداشتی به بررسی جنبه‌های مختلف رویکرد دولت دونالد ترامپ در برابر ایران پرداخته و آن را دولتی به انزوا کشیده شده در میان متحدانش توصیف کرد.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، این روزنامه در یادداشتی با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و تلاش‌های بی‌ثمر اخیرش در شورای امنیت سازمان ملل از جمله ارائه پیش نویس قطعنامه ‌ای برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که تاریخ آن در ۱۸ اکتبر سال میلادی جاری به پایان می‌رسد و تلاش برای به کارگیری مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها علیه ایران در توافق هسته‌ای برای بازگردانی تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران با وجود این که ایران همواره تاکید کرده که سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی‌اش جایگاهی نداشته و نخواهد داشت با مطرح کردن ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه نوشت: جلوگیری از فروش تسلیحات پیشرفته به ایران یک هدف تحسین برانگیز است اما به مدتی نزدیک به دو دهه است که قدرت‌های جهانی بر غنیمت بزرگ‌تری متمرکز هستند که آن جلوگیری از دست‌یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای است. بازگردانی تحریم‌های سازمان ملل می‌تواند آخرین میخ را به تابوت توافقی بزند که دقیقا همین کار را حداقل تا سال ۲۰۳۰ انجام می‌دهد.


در ادامه این یادداشت آمده است: علاوه بر این، آمریکا این توافق را در سال ۲۰۱۸ ترک کرد. هیچ اقدام و موضع پیچیده قانونی نمی‌تواند این واقعیت ساده را تغییر دهد. آمریکا هیچ جایگاهی برای وضع مقرراتی پرفایده ندارد که در خدمت دستورکار خودش بوده و بقیه توافق را به تمسخر می‌گیرد. طرز کار توافق‌های بین‌المللی این گونه نیست. رفتار دولت ترامپ تمامیت هر توافق بین‌المللی پیش‌رونده‌ای را از بین می‌برد.

نیویورک تایمز مطرح می‌کند که «مقامات آمریکا اکنون خودشان را در یک موقعیت تیره‌وتار دیپلماتیک می‌یابند. میان دیدگاه دولت ترامپ از واقعیت و دیدگاهی که هر کس دیگری در جهان گیر افتاده‌اند. معلوم نیست پس از این چه اتفاقی خواهد افتاد. تحریم‌های جهانی به طور معمول مستلزم یک کمیته برای بازرسی‌شان هستند. اما این کمیته مادامی که شورای امنیت سازمان ملل تصمیمی برای تشکیل آن نگیرد، وجود نخواهد داشت. آمریکا تقریبا به طور حتمی اقدامات محدود شده خود را مانند تحریم شرکت‌های روسی یا چینی که به ایران سلاح بفروشند دنبال خواهد کرد. نگرانی بزرگی که وجود دارد این است که آمریکا ممکن است شروع به منع کشتی‌هایی کند که به ایران یا از آن‌جا کالا منتقل می‌کند. این امر به طور بالقوه ممکن است منجر به تقابل نظامی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر شود».

این روزنامه همچنین در یادداشتش مطرح می‌کند: تراژدی رویکرد دولت ترامپ این است که متحدان اروپایی‌اش را که پیش از این در کنار آمریکا هدف مشترک متوقف کردن نگران‌کننده ترین رفتار ایران را دنبال می‌کردند، به انزوا رانده است. آمریکا در کنار نه تنها فرانسه، آلمان و انگلیس بلکه روسیه و چین برای به انزوا کشاندن ایران بود، اما اکنون این آمریکا است که منزوی شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها