رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 513494

افزایش شهریه مدارس و گلایه والدین؛ اجاره بها دامن مدارس را نیز گرفت

ساعت24-براساس اعلام سازمان مدارس غیردولتی شهریه مدارس غیردولتی امسال به‌طور میانگین ۲۳ درصد افزایش داشته است که این موضوع در کنار دیگر مخارج تحصیلی دانش‌آموزان موجبات گلایه و ناراحتی والدین شده است.

فردا اول مهرماه است روزی که خاطره بسیاری از آن داریم. خاطره از روز اول مدرسه با همان شور و شوقی که هنوز هم برای برخی از ما وجود دارد.

البته امسال شروع مدارس کمی زودتر از همیشه بود و آن هم به دلیل ویروسی به نام کرونا است. ویروسی که ۷ ماه است همه ابعاد زندگی را تحت تاثیر خود قرار داده و سبب شده که ما تغییراتی در سبک زندگی‌مان ایجاد کنیم.

آموزش و تحصیل نیز از این قاعده مستثنی نبوده و امسال همه آموزش‌ها به سمت مجازی غیرحضوری پیش رفته است. برخی از والدین انتظار داشتند که با این شیوه امسال شهریه‌ای بابت مدارس و کلاس‌های فوق‌ برنامه پرداخت نکنند یا حداقل کمتر از سال‌های گذشته باشد.

اما این انتظار نه تنها که محقق نشد بلکه گاه بیشتر از سال‌های گذشته نیز بود. این در حالی است که یک روز پس از بازگشایی مدارس زهرا مظفر مدیرکل ارزیابی و عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش اعلام کرد که سیاست آموزش و پرورش در قبال دریافت وجه از سوی والدین تغییر نکرده است.

به گفته وی بر اساس آئین نامه اجرایی مدارس، دریافت هر گونه وجه ممنوع است به جز در مدارس غیردولتی، شاهد و سمپاد که هزینه مشخص برای آنها تعیین شده است. مدارس دولتی ما نباید هیچ گونه وجهی را از اولیا دریافت کنند.

افزایش شهریه مدارس و گلایه والدین

اما برای همین مدارس غیردولتی نیز گویی سازوکاری برای تعیین میزان شهریه وجود ندارد و هر کس بر مبنای سلیقه مبلغی را دریافت می‌کند. لیلا حسینی، شهروندی است که پسرش امسال به کلاس اول می‌رود.

وی می‌گوید: پسرم سال گذشته پیش‌دبستانی‌اش را در یک مدرسه غیردولتی گذراند و امسال نیز بنا داشتم که در همان مدرسه ثبت‌نامش کنم اما مدیر مدرسه برای ثبت‌نام کلاس اول ۱۲ میلیون تومان شهریه عنوان کرد در صورتی که آموزش‌ها همه به صورت غیرحضوری است.

این شهروند که چندین مدرسه دیگر را نیز سر زده و با قیمت‌های متفاوت روبه‌رو شده، می‌افزاید: ما که کلا پشیمان شدیم فرزندمان را به مدرسه غیرانتفاعی بفرستیم اما گویی نظارتی بر بحث دریافت شهریه وجود ندارد.

یزدان دشتیان رئیس اداره مشارکت‌های مردمی و مدارس غیرانتفاعی آموزش و پرورش فارس به توضیح درباره نرخ شهریه‌های مدارس غیر دولتی پرداخت هر چند که پاسخ دقیقی به سوال ما مبنی بر اینکه دریافت شهریه در مدارس غیردولتی چه اندازه است، نداد.

وی گفت: نرخ شهریه براساس معیارهای مختلفی مانند عرصه و اعیان، اجاره بها، تعداد دانش‌آموز، تعداد نیروهای بیمه شده و دیگر فاکتورها بررسی می‌شود و در نتیجه برای هر مدرسه شهریه‌ای متفاوت ابلاغ می‌شود.

هزینه‌های پیش‌بینی نشده مدارس

دشتیان معتقد است که فضای مجازی سبب اضافه شدن هزینه‌های پیش‌بینی نشده برای مدارس شده است، علاوه بر آن باید هزینه‌هایی همچون افزایش بی‌رویه اجاره مکان، افزایش ۴۰ درصدی حقوق و مزایای نیروها، تجهیزات ضدعفونی و بهداشتی مدارس و تجهیزات سخت‌افزاری از قبیل سرور، آنتن، قلم نوری، لب‌تاب و خرید اینترنت مورد توجه قرار گرفته است.

یکی از مواردی که همواره در برای والدین دغدغه است، پرداخت هزینه برای کلاس‌های فوق‌ برنامه است. والدین معتقدند که وقتی آموزش حضوری نیست چرا باید هزینه کلاس فوق برنامه پرداخت شود.

رئیس اداره مشارکت‌های مردمی و مدارس غیرانتفاعی آموزش و پرورش استان فارس کلاس‌های فوق برنامه قید شده در بنر شهریه را مصوبه وزارت خانه و قابل اجرا می‌داند. وی همچنین می‌گوید: برخی از کلاس‌های فوق برنامه تعریف شده توسط موسس است که هزینه دریافت شده نیز به این منظور است.

دشتیان البته این موضوع را نیز ذکر می‌کند که هزینه‌های مطرح شده توسط موسس و در صورت تایید و درخواست انجمن اولیا، باید حتما مورد بررسی و تایید آموزش و پرورش باشد.

براساس اعلام سازمان مدارس غیردولتی شهریه مدارس غیردولتی امسال به‌طور میانگین ۲۳ درصد افزایش داشته است که این موضوع در کنار دیگر مخارج تحصیلی دانش‌آموزان موجبات گلایه و ناراحتی والدین شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها