رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 513539

اسناد فین‌سن و ترفندهای آبراموویچ، مالک چلسی

ساعت 24 -اسناد تازه فاش شده موسوم به مدارک فین‌سن، نشان می‌دهد رومن آبراموویچ، مالک میلیاردر تیم فوتبال چلسی انگلیس، از طریق یک شرکت واسط خارج از خاک بریتانیا، در سهام مرتبط به خرید و فروش بازیکنان تیم‌هایی به غیر چلسی سرمایه‌گذاری کرده بوده است. سخنگوی او می‌گوید هیچ کار غیرقانونی انجام نشده اما نهادهای فوتبالی مطمئن نیستند که این کار قانونی و مطابق قوانین فیفا و انگلستان بوده باشد.

آبرامویچ
یکی از این بازیکنان اندره کاریلو، فوتبالیست پرویی است که در سال ۲۰۱۴ برابر چلسی دو بار بازی کرد.آقای آبراموویچ این کار را از طریق شرکتی که در مجموعه جزایر ویرجین بریتانیا مستقر است انجام داده است.با این حال، سخنگوی او تاکید دارد که هیچ مقررات و قانونی در جریان این موضوع شکسته یا نادیده گرفته نشده است.اما لرد تیرسمن، دبیرکل سابق اتحادیه فوتبال انگلستان ابراز تردید کرده که آیا برای مالک یک باشگاه «مناسب است» که منافعی هم در مسایل مالی بازیکنانی داشته باشد که در تیم‌های دیگر (و یا رقیب) بازی می‌کنند.

یاز دوازهم در زمین

اسناد تازه فاش شده مرتبط با «گزارش‌های فعالیت‌های مشکوک بانکی» که به فین‌سین شهرت یافته و برنامه پانوراما بی‌بی‌سی به آنها دست یافته نشان می‌دهد رومن آبراموویچ مالک یک شرکت 'آف‌شور ' به نام لیستن هولدینگز است که این شرکت هم از طریق یک شرکت ثالث در کار خرید و فروش بازیکنان و سرمایه‌گذاری در بازیکنان فوتبال فعال است.این از جنس همان شرکت‌هایی است که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد سهمی از مبلغ نقل و انتقال آتی یک بازیکن فوتبال را خریداری کنند.این نوع تجارت از سال ۲۰۰۸ در انگلستان و لیگ برتر این کشور ممنوع شده هر چند در خارج از بریتانیا ممنوع شدن آن تا سال ۲۰۱۵ روی نداده بود.گزارش‌های مربوط به فعالیت‌های مشکوک لزوما سند خلافکاری نیست. این گزارش‌ها را بانک‌ زمانی که به فعالیت‌های مشتریان خود مشکوک شود برای مقامات می‌فرستد.آنتونی کاریلو، بازیکنی که اسناد نشان می‌دهد آقای آبراموویچ روی او سرمایه‌گذاری کرده بوده، در ماه سپتامبر و دسامبر سال ۲۰۱۴ طی دو بازی رفت و برگشت که چلسی برابر اسپورتینگ لیسبون پرتغال انجام داد به زمین رفته است.به این ترتیب، آقای آبراموویچ در هر دوی این مسابقه‌های منافعی در ۱۲ بازیکن داخل زمین داشته است.

بر همین اساس لرد تریسمن، دبیرکل سابق اتحادیه فوتبال انگلستان به برنامه پانوروما بی‌بی‌سی گفته: «من فکر نمی‌کنم که به هیچ طریقی مناسب باشد که مالک یک باشگاه منافع مادی در بازیکنان تیم‌های دیگر داشته باشد. دقیقا به همین علت بود که مالکیت از طریق شخص ثالت را (در سال ۲۰۰۸) ممنوع کردند.»

رومن آبراموویچ کیست؟

مجله فوربس دارایی او را ۱۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار برآورد کرده که او را یکی از ثروتمندترین روس‌های دنیا می‌سازد.بنابر گزارش‌ها، او تا پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق عروسک می‌فروخته، اما از زمانی که وارد تجارت نفت و گاز شد به عرصه میلیاردها پیوست .او زمانی شریک تجاری بوریس برزوسکی بود که یکی از حلقه نزدیکان به بوریس یلستین، رئیس جمهوری سابق روسیه بود.آبراموویج همچنین سابقه فرمانداری ناحیه خودگردان چوکوتکا روسیه را دارد.گمان می‌رود که او به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، نزدیک باشد.او در سال ۲۰۱۳ مالک باشگاه چلسی انگلستان شد.آن طور که گزارش شده او در سال ۲۰۱۸ درخواست خود برای تمدید ویزای تجاری خود در بریتانیا را پس گرفت. ویزایی که به او اجازه اقامت در بریتانیا را می‌داد

اسناد فین‌سین چیست؟

"فایل‌های فین‌سن" شامل بیش از ۲۶۰۰ سند است که در آن به ۲۱۰۰ "گزارش فعالیت مشکوک" (SARs) اشاره شده است.

گزارش‌های مربوط به فعالیت‌های مشکوک لزوما سند خلافکاری نیست. این گزارش‌ها را بانک‌ زمانی که به فعالیت‌های مشتریان خود مشکوک شود برای مقامات می‌فرستد.بر اساس قانون بانک‌ها باید از هویت مشتریان خود آگاه باشند. این که تنها گزارش فعالیت مشکوک را ارسال کنند و در انتظار اقدام مجریان قانون همچنان به گرفتن و انتقال پول مشکوک ادامه دهند، قابل قبول نیست. اگر بانک به شواهدی مبنی بر فعالیت‌های مجرمانه برخورد کند باید انتقال پول را متوقف کند.اسناد افشا شده نشان می‌دهد که چگونه شماری از بزرگ‌ترین بانک‌های جهان در پولشویی مبالغ هنگفت نقش داشته‌اند و چطور مجرمان برای پنهان کردن پول‌هایشان از شرکت‌های ناشناس بریتانیایی بهره برده‌اند.گزارش‌های فعالیت‌های مشکوک بانک‌ها در قالب اسنادی به سایت بازفید رسیده و در اختیار "کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی" (ICIJ) قرار گرفته است. از بی‌بی‌سی هم برنامه پانوراما به این تحقیق جهانی پیوسته است.فرگوس شیل از کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی می‌گوید اسناد فین‌سن "نگاهی از داخل به این موضوع است که بانک‌ها تا چه حد از جریان عظیم پول‌های کثیف در سرتاسر جهان مطلع بوده‌اند... سیستمی که قرار است جریان یافتن پول مشکوک را متوقف کند، خود آلوده است."

گزارش‌های مربوط به فعالیت‌های مشکوک که اکنون افشا شده بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ در اختیار "شبکه اجرای قانون جرایم مالی آمریکا" که به صورت مخفف فین‌سن (FinCEN) خوانده می‌شود، قرار گرفته و در مجموع شامل حدود دو تریلیون دلار مبادله مالی می‌شود.فین‌سن گفته که درز این اسناد ممکن است به امنیت ملی آمریکا آسیب بزند، باعث به خطر افتادن تحقیقات شود و امنیت کسانی را که این گزارش‌ها را ارسال کرده‌اند به خطر بیندازد.اما این شبکه چند روز پیش از بررسی طرح‌هایی برای متحول کردن برنامه‌های ضدپولشویی خود در آمریکا خبر داد.بریتانیا هم طرح‌هایی را برای اصلاح سیستم ثیت شرکت‌ها با هدف مبارزه با پولشویی و کلاهبرداری ارائه کرده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها