رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 513545

مدل پیشنهادی فلاحت پیشه برای مقابله با ترامپ تا انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا

ساعت 24-فلاحت پیشه می گوید: آمریکایی‌های در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سعی دارند یک فضای روانی را در ذیل مکانیسم ماشه ایجاد کنند.

حشمت الله فلاحت پیشه نماینده سابق مجلس و تحلیلگر حوزه دیپلماسی در بخشی از یادداشتی نوشته، عنوان کرده است؛ در شرایطی که زمان بسیار اندکی تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده باید از هرگونه عملی که تحریم‌های ضد ایرانی را تشدید می‌کند جلوگیری کنیم و البته از هر راهی برای کاهش جریان تحریمی موجود نیز استقبال کنیم.

وی افزوده است:‌مکانیسم ماشه برآمده از بندهای ۱۱ تا ۱۳ «قطعنامه ۲۲۳۱» (قطعنامه حافظ برجام) است. طبق این بندها هرکدام از طرفهای برجام مفاد برجام را نقض کند، تحریم‌ها باز می‌گردد و پس از یک ماه باید یک قطعنامه جدید در این خصوص صادر شود. ترامپ با خروج از برجام دیگر مجالی برای بکارگیری مکانیسم ماشه برای آمریکا باقی نگذاشته است، زیرا آمریکا عضو برجام نیست و حتی منتقدین ترامپ نیز این موضوع را تأیید می‌کنند.

فلاحت پیشه تاکید کرده است؛ آمریکا در وضعیت فعلی دو راهکار عملیات روانی و همچنین تحریم سراسری جمهوری اسلامی ایران از طریق وزارت خزانه‌داری خود را دنبال خواهد کرد. در این مسیر وزارت خزانه‌داری آمریکا به کشورهای مختلف فشار می‌آورد مکانیسم ماشه را عملی کنند تا شامل تحریم‌های خود آمریکا نشوند. این موضوع از نظر حقوقی هیچ جایگاهی ندارد، اما آمریکایی‌های در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سعی دارند یک فضای روانی را در ذیل مکانیسم ماشه ایجاد کنند.

وی نوشته است؛ یکی از کارهایی که از سوی دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود این است که تمامی پل‌های ارتباطی با کشورمان شکسته شده و حتی دموکرات‌ها نیز در صورت پیروزی احتمالی نتوانند به راحتی موضوع تحریم‌ها را کنار بگذارند. باید توجه کنیم تنها مسأله تحریم ایران مورد توجه ترامپ نیست، بلکه موضوعات مرتبط با حقوق بشر، خاورمیانه، رژیم صهیونیستی نیز دستمایه فشار پایدار بر ایران خواهد بود.

نماینده سابق مجلس عنوان می کند: دیپلمات‌های ایرانی وظیفه دارند ضمن رایزنی مؤثر با کشورهای اروپایی و همچنین «چین» و «روسیه»، موضوع مکانیسم ماشه را یک دعوا بین ایران و آمریکا نشان دهند و نگذارند که این مسأله تبدیل به منازعه بین آمریکا و دیگر طرف‌های برجام شود. این روند باید تا پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ادامه پیدا کند و پس از آن و به اقتضای وضعیت پیش آمده دیپلماسی جدیدی اتخاذ شود. متاسفانه شاهد هستیم برخی از افراد در داخل کشور سعی دارند موضوع تحریم‌های آمریکا که از سوی جریان تحریمی آن کشور در حال تبدیل شدن به یک تحریم جهانی است را بر سر جناح‌های سیاسی داخل بکوبند. باید توجه کنیم که دولت در موضوع برجام از سوی حاکمیت مأمور شده بود، اما هر اتفاقی که در ذیل برجام رخ می‌دهد، همانند یک چکش بر سر دولتی‌ها کوبیده می‌شود.

فلاحت پیشه تاکید می کند: واقعیت این است که پس از خروج آمریکا از برجام کشوری در دنیا دوست ایران نبود و برخی از شرکای ایران نیز بهره‌های اقتصادی خود را از این موضوع بردند. امیدواریم دوران کنونی در کشور مدیریت شود و دولت آینده از جایگاه قدرت با جهان صحبت کند و کشور را از شرایط رادیکالی خارج کند تا کاسبان تحریم نتوانند از وضعیت پیش آمده سو استفاده کنند. زیرا ظلم کاسبان تحریم داخلی علیه ملت ایران کمتر از ظلم آمریکایی‌ها نیست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها