رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 513585

طالبان در افغانستان خون به پا کرد

ساعت 24- مقامات امنیتی افغانستان روز دوشنبه اعلام کردند که در درگیری‌های شبانه نیروهای دولتی با نیروهای طالبان در مناطق مختلف این کشور دست کم ۵۷ نفر از اعضای نیروهای امنیتی کشته شدند.

از زمان مذاکرات صلح دولت کابل و طالبان در دوحه که بیشتر از یک هفته پیش آغاز شد، این خونین‌ترین روز جنگ در افغانستان بوده است. در این درگیری‌ها ده‌ها تن نیز زخمی شده‌اند.

به گزارش یورونیوز، گروه‌های مذاکره‌کننده به نمایندگی از طالبان و دولت افغانستان از ۲۲ شهریور برای مذاکره در پایتخت قطر گردهم آمده‌اند، اما در این گفتگوها به ویژه در مورد اجرای آتش‌بس که بسیاری از کشورها خواستار آن شده‌اند هنوز پیشرفت چندانی به دست نیامده زیرا گروه طالبان پیشنهاد آتش‌بس را رد می‌کند.

سید محمد سادات، معاون والی ولایت اروزگان گفت خونین‌ترین درگیری‌های یکشنبه شب در این ولایت روی داده که طی آن ۲۴ نفر از نیروهای دولتی در حمله جنگجویان طالبان به مراکز بازرسی پلیس کشته شدند.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از برخی مقامات محلی نوشت که درگیری‌ها و تلفات در ولایت‌های تخار، هلمند، کاپیسا، بلخ، میدان وردک و قندوز نیز گزارش شده است. به گفته منیر احمد فرهاد، سخنگوی والی بلخ، طالبان در این ولایت سه عضو ریاست امنیت ملی را نیز به گروگان گرفتند.

طالبان تلفات نیروهای خود را تأیید نکردند اما به گفته عبدالهادی جمال، سخنگوی اردوی ملی در پامیر، ۵۴ تن از شورشیان در درگیری‌های یکشنبه شب در ولایت‌های قندوز، تخار و بغلان کشته شده‌اند. محب‌الله شریف‌زی، سخنگوی ولایت میدان وردک نیز گفت که در جریان درگیری‌ها ۲۶ جنگجوی طالبان کشته شده‌اند.

طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور افغانستان گفت که در حملات طالبان طی دو هفته گذشته در ۲۴ ولایت مختلف دست کم ۹۸ غیرنظامی کشته و ۲۳۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. دست کم ۱۲ غیرنظامی روز شنبه در حملات هوایی نیروهای دولتی به یک پایگاه طالبان در شمال شرقی ولایت قندوز کشته شدند. مقامات وزارت دفاع افغانستان بدون تأیید تلفات غیرنظامیان، گفتند که ۴۰ جنگجوی طالبان کشته شده‌اند.

با وجود فشارهای بین‌المللی، طالبان درخواست پیمان آتش‌بس را نپذیرفته است. اتحادیه اروپا نیز گفته است که از افزایش خشونت‌ها و تلفات غیر نظامیان در افغانستان «عمیقا نگران» است و از طالبان می‌خواهد که به آتش‌بس تن بدهند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها