رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 513931

آخرین جزئیات مذاکره ایران و عراق درباره لایروبی اروند

ساعت24-مدیر کل بندر خرمشهر از ادامه مذاکرات ایران و عراق درباره لایروبی اروند خبر داد.

نورالله اسعدی در نشست خبری تشریح وضعیت بندر خرمشهر با بیان اینکه ظرفیت اسمی بندر خرمشهر ۱۰ میلیون تن است و ظرفیت واقعی آن ۳ تا ۴ میلیون تن است، گفت: ترمینالی کانتینری با ظرفیت ۳۰۰ هزار TEU را به بهره برداری رسانده ایم که با افتتاح این ترمینال، ظرفیت کانتینری بندر خرمشهر به ۴۰۰ هزار TEU افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی به کویت از بندر خرمشهر در ۶ ماهه امسال افزایش یافته، ادامه داد: ۳۲۹ فروند کشتی بالای هزار تن در ۶ ماهه امسال وارد بندر خرمشهر شده است.

اسعدی گفت: سال گذشته ۲۳۹ میلیارد تومان پروژه عمرانی از محل سرمایه گذاری بخش خصوصی و همچنین منابع داخلی بندر خرمشهر به بهره برداری رسید.

مدیرکل بندر خرمشهر با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ۸ فروند اسکله شناور برای فعالیت‌های گردشگری گفت: این ۸ اسکله تا پایان امسال تکمیل و بهره برداری می‌شود.

وی ۸ پروژه عمرانی با ارزش ۲۲۰ میلیارد تومان را از فعالیت‌های امسال ذکر و اظهار کرد: ۲۰ پست اسکله این بندر امسال لایروبی می‌شود.

اسعدی با بیان اینکه امسال ۵ شناور مغروقه در اروند به ارزش ۸۰ میلیارد تومان شناورسازی می‌شود، گفت: بعد از جنگ تحمیلی تا کنون ۱۸۰ فروند شناور مغروقه شناورسازی شده و ۲۰ فروند دیگر نیز باقی مانده که ۱۱ فروند سمت ایران و ۹ فروند سمت عراق است.

اسعدی با اشاره به اینکه هزینه لایروبی اروند ۳ هزار میلیارد تومان است، گفت: عراقی‌ها در حال توسعه بنادر خود به سمت ام القصر در آخرین نقطه خلیج فارس هستند و علاقه چندانی به لایروبی اروند ندارند.

مدیرکل بندر خرمشهر این بندر را از مزایای بندر آزاد به دلیل واقع شدن در منطقه آزاد دانست و گفت: اگر قرار باشد لایروبی انجام شود، باید کف رودخانه مین زدایی شود اما تا کنون انفجار یا تلفاتی نداشته ایم.

وی درباره جلسات لایروبی اروند گفت: وزارت خارجه در حال مذاکره با سمت عراقی‌ها برای ازسرگیری لایروبی است. بحث فنی این کار دست سازمان بنادر است و آمادگی انجام آن را داریم. با وضعیت فعلی اروند، امکان ورود کشتی‌های تا ۱۰ هزار تن را داریم خط تالوگ تا کنون ۱۰ درصد نسبت به قرارداد الجزایر تغییر کرده است.

مدیرکل بندر خرمشهر افزود: بندر خرمشهر ۲ کیلومتر ریل داخل محوطه بندری دارد و به شبکه ریلی هم متصل است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها