رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 513976

واردات ماشین آلات سم مهلک صنعت ماشین سازی

ساعت 24 - حدود 250 میلیون دلار از منابع ارزی کشور صرف حمایت از واردکنندگان ماشین آلات می‌شود و این در حالی است که واردات ماشین آلات تاکنون نه تنها منجر به ورود فناوری به کشور نشده بلکه کشور را گرفتار معضل مونتاژ کرده است.

dir="RTL">رونق تولید عامل مهم توسعه اقتصادی، ثروت‌آفرینی و اشتغال‌زایی در کشور است. با تولید ماشین‌آلات پرکاربرد در داخل کشور، شتاب توسعه صنعتی کشور بیشتر می‌شود. بیشترین تراز تجاری منفی در کشور و وجود بازارهای صادراتی در منطقه می‌تواند یک عامل مهم در محور قرار دادن صنعت ماشین‌سازی باشد. در بعضی از صنایع، به ‏رغم اینکه تقاضای زیادی در بازار کشور و منطقه وجود دارد، اما مانع اصلی توسعه ظرفیت تولید و عدم پاسخگویی به نیازهای موجود، گران بودن تجهیزات خط تولید است که باید از چند تولیدکننده انحصاری در دنیا تامین شود. از طرفی شرکت‌های سازنده ماشین‌آلات صنعتی، نیازمند نیروی انسانی متخصص به ویژه در رشته‌های طراحی و مهندسی هستند. لذا با رونق این صنعت در کشور، فرصت‌های فراوانی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فراهم می‌شود. در همین راستا با بررسی قوانین موثر در صنعت ماشین‌سازی می‌توان برنامه‌ریزی بهتری را فراهم نمود.

متاسفانه سال­های زیادی است که بسیاری از سیاست گذاران حوزه صنعت، واردات محصولات و کالاهای سرمایه ای همچون ماشین آلات صنعتی به کشور را یکی از مولفه‌­های مهم رونق اقتصادی و تولید ذکر کرده اند به طوری که افزایش واردات این قبیل اقلام را به مثابه یک افتخار برای دوران مدیریتی خود ذکر کرده اند. اما این در حالی است که گره زدن پیشرفت صنعتی و انتقال فناوری در کنار واردات ماشین آلات به کشور که بعضا از سوی مسئولین، به عنوان علت واردات این اقلام ذکر می­شود دقیق و صحیح نیست زیرا در بلند مدت نتیجه­‌ای جز درگیر شدن کشور به صنعت مونتاژ و عقب ماندن از کورس فناوری نخواهد داشت. سالانه در حدود 4 میلیارد دلار ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید به کشور وارد می­شود که نزدیک به 10 درصد کل واردات رسمی کشور را شامل می­شود.با توجه به آنکه ماشین سازی به عنوان یک صنعت مادر و زیربنای پیشرفت صنعتی یک کشور شناخته می­شود و مسیر صنعتی شدن کشورهای پیشرفته از دست­یابی به فناوری تولید ماشین آلات و ساخت آن­ها گذشته است، اتخاذ راهبردی صحیح در جهت تقویت این صنعت در ایران نیز حائز اهمیت است. رونق تولید با تسهیل در واردات ماشین آلات مشروط به آنکه هوشمندانه بوده و در راستای ارتقای نیازهای فناورانه و توسعه صنایع ماشین سازی کشور باشد و رقابت با ماشین آلات داخلی دارای امتیازات بیشتر نباشد، قابل قبول است. این در حالی است که برآوردهای اولیه از مطالعات صورت گرفته بر صنعت ماشین سازی در داخل کشور عکس این موضوع را نشان میدهد.

وجود معافیت گمرکی برای واردکنندگان ماشین آلاتی که مشابه داخلی ندارند، نه تنها موجب خروج سالانه حدود 250 میلیون دلار ارز از کشور می­شود بلکه با نابرابر کردن فضا برای تولید­کننده داخلی که به علت نبود اطلاعات جامع در زمینه توانمندی­ها و تولیدات داخلی و برخی فضاهای غیر­شفاف و فسادزایی که در اعطای معافیت­های گمرکی وجود دارد باعث می­شود صنعت ماشین سازی ما همواره در یک فضای کاملا غیر برابر با محصولات وارداتی قرار داشته باشد. منوط کردن خطوط تولید به واردات و عدم اعتماد به تولیدکننده داخلی در شرایطی که کشور هر روز با تحریم جدید و شرایط سخت تری مواجه می­شود، می­تواند فضا را برای کارخانه هایی که با این ماشین‌­آلات درگیر هستند پرخطرتر کند و فرآیند تعمیر و نگهداری این ماشین آلات را پرهزینه و زمان بر کند که در نهایت منجر به تعطیلی خط تولید خواهد شد.

بدون تردید، جلوگیری از واردات ماشین آلات با استفاده از حمایت­های گمرکی به عللی که بیان شد می­تواند نهضتی همچون نهضت قطعه سازی در زمینه تولید ماشین آلات نیز به راه بیاندازد. قطعا صنعت ماشین سازی درون­زا، کارآمد و قدرتمند که نمایانگر سطح فناوری کل صنعت کشور است جز به وسیله بالابردن تعرفه­‌ها و یا حداقل حذف حمایت های تشویقی برای واردات این محصولات محقق نمی­‌شود. با وجود بازار 11 میلیارد دلاری ماشین آلات در کشورهای منطقه ، می­توان با ایجاد اشتغال برای قشر عظیمی از فارغ التحصیلان آماده ورود به بازار کار، کشور را هرچه سریع­تر در مسیر صنعتی شدن به پیش برد.

ادداشتی از علی جعفری کارشناس اقتصادی - فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها