رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 513990

مخفی کردن ابتلا از کرونا از ترس اخراج

ساعت 24 - بعد از گذشت بیش از هفت ماه از شیوع کرونا در ایران انتظار می‌رود بالاخره دستورالعمل بهداشت کار در شرایط بحرانی تهیه و با دقت اجرا شود تا جلوی مواردی مانند عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مخفی‌کاری در زمینه ابتلا به بیماری را بگیرد.

dir="RTL"> به گزارش خبرنگار ایلنا، بیش از هفت ماه از اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران می‌گذرد و آنطور که مسئولان حوزه بهداشت و درمان می‌گویند، در بسیاری از استان‌ها وارد موج سوم کرونا شده‌ایم. این در حالی است که ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های ناشی از کرونا تقریبا برداشته شده و در زمینه فعالیت کارمندان، کارگران و صاحبان حرف و مشاغل مثل زمان عادی رفتار می‌شود. با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما و احتمال شیوع آنفلوآنزا، این نگرانی وجود دارد که با هم درآمیختن این بیماری‌ها شرایط وخیمی را به وجود بیاورد. این شرایط برای بسیاری از کشورهای دیگر هم اتفاق افتاده؛ خیلی از آنها محدودیت‌ها را بازگردانده‌اند یا به فکر بازگرداندن آنها تا زمان تولید واکسن و ایمنی همگانی هستند. ابوالفضل اشرف منصوری (رئیس کانون انجمن‌های صنفی مسئولین کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار کشور) علاوه بر توصیف شرایط، راهکاری برای کم کردن خطرات ارائه می‌دهد.

پنهان‌کاری در زمینه کرونا

گزارش‌هایی به دست ایلنا رسیده که نشان می‌دهد در برخی موارد ابتلا به کرونا برابر با از دست دادن شغل شده است.اشرف منصوری دلیل این اتفاق را همان عدم مداخله وزارت کار در بحث ایمنی کرونا می‌داند. رئیس کانون انجمن‌های صنفی مسئولین کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار کشور توضیح می‌دهد: تا وقتی وزارت کار به عنوان متولی کار در بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی مداخله نکند، مشکلاتی در حوزه کار پیش می‌آید. شرایط خوب این است که هم پروتکل‌ها رعایت شود و هم کارگر متضرر نشود. این اتفاق رخ داده که کارگرانی دچار کرونا شده‌اند و وقتی این را اعلام کرده‌اند کارفرما اقدام به تعدیل او کرده است. در واقع یک بعدی به ماجرا نگاه شده و فقط سلامت کارگاه مد نظر قرار گرفته و نه معیشت کارگر. وقتی یک پروتکل بهداشتی ـ کاری تهیه شود، همه این موارد لحاظ می‌شود. ما پیشنهاداتی برای وزارت کار داریم و انتظار داریم هر چه زودتر این پیشنهادات در شورای عالی حفاظت فنی بررسی شود.او ادامه می‌دهد: همانطور که عنوان شد قرار گرفتن در شرایط جدید باعث شده که آیین‌نامه‌ای مشخص به جز پروتکل‌های وزارت بهداشت وجود نداشته باشد. پیشنهاد ما تدوین دستورالعمل بهداشت کار در شرایط بحرانی مانند کروناست. این اتفاق باید خیلی زود رخ دهد، چون شرایط کنونی می‌تواند مشکلات جدی به وجود بیاورد. وقتی کارگر از ترس اخراج بیماری خود را پنهان می‌کند به صورت هرمی با رشد بیمار مواجه می‌شویم. دستورالعمل بهداشت کار در شرایط بحرانی هم باید قابلیت اجرای مناسب داشته باشد، هم مشکلات بر سر خودمراقبتی را لحاظ کند و هم این امکان را به وجود بیاورد که افراد بدون ترس و واهمه، از بیماری خود حرف بزنند و مواردی هم برای رفع خسارت در نظر بگیرد.

مجموعه‌ای از آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها در ارتباط با تاثیر کرونا بر بازار کار وجود دارد. در بحث بهداشت و درمان، بیکاری، جبران خسارت و ... ضوابطی تدوین شده و برخی از آنها در حال اجراست. گذشته از اینکه ضعف‌های جدی در این زمینه وجود دارد، اما با یک‌دست کردن این ضوابط می‌توان به دستورالعمل جامعی رسید. این دستوالعمل جامع باید با اولویت پیشگیری از کرونا و در ادامه جبران خسارت ناشی از ابتلا به بیماری باشد. جزیره‌ای عمل کردن از دو جنبه مشکل‌ساز است. از طرفی در بخش کلان این جزیره‌ای عمل کردن سد راه مقابله با کروناست و از طرف دیگر در بعد فردی، منجر به صدمه دیدن کارگران می‌شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها