رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 514061

ظاهر شدن نقطه نارنجی روی آیفون در آی‌اواس ۱۴

آیا گوشی شنود میشود؟

ساعت 24-یک تغییر ظاهری در سیستم عامل جدید اپل موسوم به آی‌اواس ۱۴ (iOS 14)، ظن شماری از کاربران این تلفن‌ همراه را نسبت به امنیت آن برانگیخته است.

سیستم عامل جدید آیفون

به گزارش یورو نیوز ، شایعات جدید درباره «شنود گوشی» در پی آن قوت گرفت که کاربران پس از به روز رسانی سیستم عامل گوشی خود به نسخه ۱۴ مشاهده کردند گهگاه نقطه‌ای نارنجی در بالای سمت راست صفحه نمایش ظاهر می‌شود.

ظاهر شدن نقطه روی صفحه نمایش معمولا نشانگر آن است که اپلیکیشن موبایل در حال ضبط اطلاعات از طریق میکروفون یا وبکم گوشی است. در حالت عادی این برای کاربران امری عادی به شمار می‌رود چرا که اپلیکیشن‌ها به هنگام نصب از کاربر میخواهند اجازه استفاده از میکروفن یا دوربین را به آن‌ها بدهد و کاربران نیز خواسته یا ناخواسته چنین اجازه‌ای را می‌دهند.

رواج جاسوس‌افزارها اما کاربران را بیش از پیش به هرگونه علائمی دال بر ضبط ناخواسته از طریق میکروفن یا دوربین گوشی حساس کرده است.

با این وجود در این مورد باید گفت که خطری آنان را تهدید نمی‌کند و نقطه نارنجی تنها یک تغییر ظاهری در سیستم عامل آی‌اواس ۱۴ است.

این نقطه نارنجی خودبه‌خود ظاهر نمی‌شود و تنها در مواقعی قابل مشاهده است که میکروفن فعال باشد. در حقیقت اپل با این نشان جدید به کاربران گوشزد می‌کند که داده‌های صوتی از آنان در حال ضبط و ارسال است.

ظاهر شدن نقطه سبز نیز همین کاربرد را دارد، اما برای وبکم. درواقع وقتی نقطه سبز در بالای صفحه نمایش ظاهر شد به این معنی است که تصویر در حال ضبط و ارسال است.

گفته می‌شود اپل که به وضع قوانین سخت برای حفظ حریم خصوصی شهرت دارد می‌خواهد با این سرویس جدید بر تمایز محصولات خود با رقیبانش همچون آندروید در حوزه امنیت تاکید کند.

منتقدان سیستم عامل آندروید می‌گویند که سطح کم امنیتی آن باعث شده تا هکرها بتوانند بدون اینکه کاربران متوجه شوند، نسبت به سرقت اطلاعات و داده‌های آنان اقدام کنند.

اپل پیشتر اعلام کرده بود که از تاریخ ۱۶ سپتامبر (۲۶ شهریور) سیستم‌ عامل آی‌اواس ۱۴ و آی‌پد اواس۱۴ را برای استفاده در گوشی‌های آیفون و آی‌پدها فعال می‌کند.

سیستم‌ عامل جدید و به روز رسانی شده شامل ویژگی‌های جدید از جمله توانایی اضافه کردن ویجت‌ها به صفحه اصلی گوشی (هوم) است. همچنین در سیستم‌عامل جدید آیفون، تمام اپلیکیشن‌ها می‌توانند در قالب بخش جدیدی با نام اپ لایبرری App Library گردآوری شوند و تغییراتی نیز در آی‌مسیج iMessage دیده می‌شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها